• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy prom PŻB. Dłuższy i później, ale ma być

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB. Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB.

Jest w trakcie realizacji, choć trudno powiedzieć, że w budowie. Za to będzie większy - zapowiedziano na wczorajszej konferencji w Stoczni Szczecińskiej. Chodzi o prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który ma zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Uroczystość odbyła się w 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś. Uroczystości z okazji rocznicy położenia stępki nie było.

Za to wczoraj odbyła się w Szczecinie konferencja, na której przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu przedstawili plan prac. I czas najwyższy, bo wokół tego projektu narosło sporo niejasności. Stał się on wręcz obiektem drwin w środowisku, bo nie ma w branży stoczniowej takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed cięciem stali.

Czytaj też: Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

A cięcie blach ma się rozpocząć dopiero na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. - zapowiedziano na wczorajszej konferencji. Według zapewnień sprzed roku pierwsze prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Możemy więc mówić o sporych zmianach w harmonogramie.

Potwierdzono za to, że budowa promu jest elementem wpisującym się w - przewidziany w "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - Program Batory", który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego. Dodano, że ze szczególnym naciskiem na przemysł okrętowy Pomorza Zachodniego.

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Ogłoszono też, że prom będzie większy. Według informacji sprzed roku miał mieć 202,4 m długości, 30,8 m szerokości i miał zabierać na pokład 400 pasażerów i ok. 70 osób załogi. Linia załadunkowa miała wynosić 3 kilometry. Wczoraj ogłoszono, że prom będzie miał około 218 m  długości, 31,4 m szerokości. Armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów, przy prawie 4 km linii ładunkowych. Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi.

Co ciekawe, według bardzo wstępnych założeń, o których mówił w czerwcu 2016 roku ówczesny wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki, prom miał mieć 224 m długości, 31 m szerokości i miał przewozić 900 pasażerów. Jak widać ostatecznie wybrano... złoty środek.

Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki. Pomimo położonej rok temu stępki prom wciąż jest na etapie tzw. projektu kontraktowego, więc nie trzeba było robić drugiego projektu techniczno-klasyfikacyjnego. Ten ma być gotowy na koniec stycznia 2019 r. Na konferencji powiedziano, że projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Nad projektem pracuje trójmiejska firma NED Project. Przed wykonawcami jest też wybór dostawców głównych elementów, czyli silnika i wyposażenia.

Na konferencji nie powiedziano nic o finansowaniu. Ono miało być zamknięte do końca ub. roku. Jednak według informacji, jakie uzyskaliśmy w resorcie gospodarki morskiej zakończenie procesu pozyskania przez Polską Żeglugę Bałtycką finansowania na budowę nowego promu obecnie jest planowane dopiero w III-IV kwartale br.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • I..

    tylko tyle ha ha ha.

    • 4 2

  • nazwa już wybrana?

    Może Gawron? Albo Ślązak? Czy jakoś tak?????

    • 6 2

  • czy na promie będzie kaplica ? (1)

    a w promowym kiosku nasz dziennik / gazeta polska ?

    • 15 2

    • Bedzie kaplica dla wierzacych.

      A gazety tez bedziesz mogl kupic , a co miales w szkole z "czytania ze zrozumieniem " ?

      No chyba ze po zarzadzaniu jestes na UG , to wszystko wyjasnia

      • 0 8

  • fikcja

    Oczywiscie ze to fikcja PISu.W tym miejscu nie mozna zwodowac takiego promu... to nie wykonalne choc dla PIS to wszystko wykonalne ...

    • 12 2

  • Czy bilety na prom widmo są już w sprzedaży ?

    • 12 1

  • Krótko mówiąc pomysł na prom (i to w tej najdłuższej wersji) jest z czasów PO, (6)

    a PiS tylko po przejęciu rządu (wraz z wiceministrem P. Brzezickim, który już za poprzednich rządów PiS został szefem ARP przy Marcinkiewiczu) odciął medialny kupon kładąc stopkę i przecinając wstęgę.

    • 9 3

    • No prosze (5)

      Jakie to PO piękne plany miało tylko PiS im plany pokrzyżowali

      500+ , reaktywacja stoczni , odkupienie banków , obniżenie wieku emerytalnego , reforma edukacji , uczciwe sady itd.

      Ah ten wstrętny PiS wszystko spier......... :)

      • 2 14

      • 500 + łapówka dla motłochu (4)

        Gdzie ta reaktywowana stocznia która produkuje statki ?

        Po co odkupować banki ? Nie wystarczy jeden ale silny Polski ? - kasa w błoto

        Wiek emerytalny to się odbije czkawką na wysokości emerytur . Ciekawa swoją drogą dlaczego np. taka Kanada czy Australia wydłużyły wiek pracy , głupki normalnie muszą być :)

        Reforma edukacji która cofa edukację do czasów PRL - to jest reforma ?

        Proszę o przykłady uczciwości sądów po zmianach ? Czy czas rozpraw się skrócił ?

        czy sprawy toczą się szybciej ?



        A je się pytam gdzie jest nowy sprzęt dla wojska ?, gdzie pełne dopłaty dla rolników takie jak w UE? Gdzie godne pensje dla nauczycieli i służby zdrowia czy służb mundurowych?



        Im się nie należy.

        Posłowi Pięcie to nawet r******ica się należała .

        • 15 3

        • Spokojnie , bez nerwow :) (1)

          No juz , przeszlo ci ?

          A pytales o to swoich kolesi z PO kiedy 8 lat w pile grali zamiast powaznymi sprawami sie zajmowac ?

          500+ trafia do polskich rodzin a nie do Niemieckich firm jak to bylo za Tuska .
          Polacy i polskie rodziny to dla ciebie motloch ........to wiele wyjasnia

          • 0 8

          • Do Australi

            Jesli masz zyczenie pracowac dluzej , prosze bardzo droga wolna , Australia czeka , Kanada ....nie jestem pewien ale tam chyba kulturowo innych teraz preferuja ........ale moze sie uda , zycze powodzenia .

            Edukacja w PRL-u byla zdecydowanie na wyzszym poziomie , wiec kierunek sluszny .
            Pozostale uwagi pozostawiam bez komentaza , bo nie warto .

            Pozdrawiam

            • 4 4

        • Adamowicza dzisiaj skazali (1)

          Sprawiedliwosc wraca !!!!

          • 1 7

          • sprawiedliwość a prawo

            za to że faszystę nazwał faszystą. Sprawiedliwość wraca

            • 6 1

  • Państwowa Stocznia im kogo ma wybudować i zwodować to cudo ? (2)

    kaktus mi wyrośnie .

    • 9 1

    • im.Zimnego Lecha (1)

      • 6 1

      • im. Dobrej Zmiany

        • 4 1

  • nowowmowa pisbecji bolszewickiej, prom jest w trakcie realizacji choc budowy nie rozpczeto. (3)

    Dlugosc jeszcze nie ustalona , ilosc pasazerow tez nie . im bedzie gorzej sie dzialo w bezmozgowych glowach towarzyszy z pisu tym bardziej prom bedzie przybieral na dlugosci.
    Byle dla ciemnego suwerena szla wiesc ze budujemy najdluzsze , centralne , najwyzsze itp. itd....

    • 12 1

    • Nowo mowa (2)

      No ty to jestes oswiecony , az milo poczytac , coz za poziom ,
      kod , orp , czy PO najnizszego szczebla funkcjonariusz ?

      • 0 7

      • co jest (1)

        wszystko ci się z PO kojarzy, jakiś ukryty wielbiciel czy co?

        • 6 0

        • Masz racje

          Kazda brednia kojarzy mi sie z PO , pelna zgoda

          • 0 4

  • Wczoraj wróciłem że Stoczni Szczecin

    Tej stoczni w zasadzie już nie ma. Jest mnóstwo podmiotów gospodarczych, różnych branż, tylko nie stoczniowych. Nie ma szans by w tej stoczni powstał jakikolwiek prom !!!

    • 13 1

  • Jedyna stocznia w Polsce, która może taki prom zbudować w normalnym terminie i budżecie to Remontowa

    Wszystkie inne opcje to skok za publiczna kasę. Będzie tak samo jak z korwetą.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane