• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy prom PŻB. Dłuższy i później, ale ma być

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB. Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB.

Jest w trakcie realizacji, choć trudno powiedzieć, że w budowie. Za to będzie większy - zapowiedziano na wczorajszej konferencji w Stoczni Szczecińskiej. Chodzi o prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który ma zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Uroczystość odbyła się w 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś. Uroczystości z okazji rocznicy położenia stępki nie było.

Za to wczoraj odbyła się w Szczecinie konferencja, na której przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu przedstawili plan prac. I czas najwyższy, bo wokół tego projektu narosło sporo niejasności. Stał się on wręcz obiektem drwin w środowisku, bo nie ma w branży stoczniowej takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed cięciem stali.

Czytaj też: Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

A cięcie blach ma się rozpocząć dopiero na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. - zapowiedziano na wczorajszej konferencji. Według zapewnień sprzed roku pierwsze prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Możemy więc mówić o sporych zmianach w harmonogramie.

Potwierdzono za to, że budowa promu jest elementem wpisującym się w - przewidziany w "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - Program Batory", który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego. Dodano, że ze szczególnym naciskiem na przemysł okrętowy Pomorza Zachodniego.

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Ogłoszono też, że prom będzie większy. Według informacji sprzed roku miał mieć 202,4 m długości, 30,8 m szerokości i miał zabierać na pokład 400 pasażerów i ok. 70 osób załogi. Linia załadunkowa miała wynosić 3 kilometry. Wczoraj ogłoszono, że prom będzie miał około 218 m  długości, 31,4 m szerokości. Armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów, przy prawie 4 km linii ładunkowych. Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi.

Co ciekawe, według bardzo wstępnych założeń, o których mówił w czerwcu 2016 roku ówczesny wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki, prom miał mieć 224 m długości, 31 m szerokości i miał przewozić 900 pasażerów. Jak widać ostatecznie wybrano... złoty środek.

Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki. Pomimo położonej rok temu stępki prom wciąż jest na etapie tzw. projektu kontraktowego, więc nie trzeba było robić drugiego projektu techniczno-klasyfikacyjnego. Ten ma być gotowy na koniec stycznia 2019 r. Na konferencji powiedziano, że projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Nad projektem pracuje trójmiejska firma NED Project. Przed wykonawcami jest też wybór dostawców głównych elementów, czyli silnika i wyposażenia.

Na konferencji nie powiedziano nic o finansowaniu. Ono miało być zamknięte do końca ub. roku. Jednak według informacji, jakie uzyskaliśmy w resorcie gospodarki morskiej zakończenie procesu pozyskania przez Polską Żeglugę Bałtycką finansowania na budowę nowego promu obecnie jest planowane dopiero w III-IV kwartale br.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Państwowa Stocznia im kogo ma wybudować i zwodować to cudo ? (2)

    kaktus mi wyrośnie .

    • 9 1

    • im.Zimnego Lecha (1)

      • 6 1

      • im. Dobrej Zmiany

        • 4 1

  • (1)

    Każdy kto się orientuje trochę w przemyśle okrętowym wie, że budowa tego promu w Szczecinie jest skazana na porażkę. Tylko politycy mogli wpaść na równie absurdalny pomysł. Ciekawe, jak długo będą ciągnąć tą fikcje

    • 22 2

    • Matołusz Krzywousty wie lepiej, wstęga przecież przecięta...

      • 6 0

  • Aha (6)

    Takie cuda to tylko w Polsce POPiSu

    • 79 14

    • Aha będzie dłuższy (2)

      A może i grubszy

      • 10 0

      • Jan1

        debil

        • 0 7

      • Ja bym się nie rozdrabniał i od razu zapowiedział, że prom będzie nieskończonej długości i zabierał nieskończoną ilość pasażerów. Przecież tępe piso-kartofle i tak to łykną. No co za problem!

        • 10 0

    • Ja bym dodał jeszcze SLD-PSL-KukizoPalikota

      Do 2020 kupa czasu (z przewagą kupy), więc niejeden dom pod miastem powstanie w ramach tego projektu :)
      To jest "Gawron" na miarę naszych możliwości xD
      Polscy politycy mają problem z najprostszymi rzeczami a chcą się brać za atom czy budowę nowoczesnych i dużych statków.
      Zatem metra wody pod kilem, haha!

      • 10 2

    • Nie mieszaj pan do tego Misia Barei po ...

      • 6 0

    • Dlaczego rocznica bez świętowania

      Skoro na poświęceniu stępki był obecny rok temu premier tak ten sam co jeszcze dzisiaj jest premierem to chyba na rocznicy powinien przyjechać

      • 12 0

  • Dziwny świat..dziwni ludzie (6)

    Po zbudowaniu stępki zadzwoniłem do PŻB z pytaniem.. Pod jakim Towarzystwem buduje sie Prom.??
    Nikt nie był w stanie odpowiedzieć.
    Położenie stępki jest prawnym rozpoczęciem budowy na podstawie zatwierdzonej dokumentacji przez Towarzystwo które gwarantuje zdolności morskie statku.
    Każdy może zbudować co chce..ale nikt nie potwierdzi prawa do poruszania się po morzach świata.
    Informacje przekazywane przez Rząd to jawne idiotyzmy . Min Gróbarczyk .. ..kiedys pad,lo..Pan jest zerem.." .. Odsyłam do ..Wywiadów ..a co dziwniejsze..to jest jeden z nielicznych ktory posiada wykształcenie przynajmniej żwiązane zagadnieniami ministerstwa..Nigdy takiej miernoty Polska nie miała.

    • 39 3

    • Kto nadzoruje budowę . . . (5)

      promu? Jakie towarzystwo ? No wiadomo towarzystwo wzajemnej adoracji. Powodzenia

      • 9 0

      • Jak to jakie? PRS (3)

        Budowę tego promu, jak wszystkich budowanych dla polskiego armatora statków, nadzoruje prs. nigdzie nie trzeba dzwonić....

        • 1 9

        • (1)

          Nie PRS , a WRS (wolski rejestr statków ) z siedziba w Radomiu.

          • 8 0

          • A prezesem będzie sędzia Kryże

            Sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości w rządzie PIS sędzia Kryże w 1980 przewodniczył w rozprawie, gdzie skazał Bronisława Komorowskiego razem z działaczami ROPCiO na karę aresztu za zorganizowanie w dniu 11 listopada 1979 manifestacji patriotycznej przed Grobem Nieznanego Żołnierza .Jego ojciec Roman - sędzia orzekający w procesach politycznych, funkcjonariusz stalinowskiego aparatu represji. De facto zbrodniarz komunistyczny. M.in skazał na śmierć rotmistrza Pileckiego.

            • 5 0

        • Ale ekspert

          Wszystkie bo zaden? A kto nadzorowal chinskie statki pzm? Prs?

          • 7 0

      • Towarzysz Piotrowicz z towarzyszem Kryże nadzorują budowę tego promu

        • 5 0

  • To jest prom na miarę naszych możliwości. My tym promem otwieramy oczy niedowiarkom! (1)

    • 19 2

    • Czy protokół zniszczenia stępki jest już gotowy ? Podpisał go pewnie towarzysz Piotrowicz ?

      • 8 0

  • Ponoć dziób ma się zaczynać w Szczecinie a rufa kończyć w Kołobrzegu (2)

    będzie zabierał około 1,5 miljona pasażerów i pół miljona członków
    ma zawijać do portów w Elblągu i Radomiu
    na promie przewidziano lotnisko dla dżambo-dżetów i połączenia z cpk...

    • 40 5

    • Wydłużajmy długość, konkurencja nie śpi...

      "Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki...."

      • 5 0

    • Rufę i dziub ma łączyć kolej szybkich prędkości.

      • 19 1

  • To bedzie Centralny Prom Morski (3)

    Najwiekszy w świecie , termin oddania do użytku w już 22 wieku.

    • 32 5

    • i będzie zawijał do Centralnego Portu Morskiego (2)

      aby z niego pasażerowie mogli dojechać do Centralnego Dworca Kolejowego lub Lotniczego

      • 8 0

      • Se Marysia zapamięta. (1)

        Od koncepcji, jestem tutaj JA!

        • 5 0

        • Podobno ma zawijać również do portu w Radomiu, czy bilety są już w sprzedaży ?

          • 5 0

  • Czy bilety na prom widmo są już w sprzedaży ?

    • 12 1

  • fikcja

    Oczywiscie ze to fikcja PISu.W tym miejscu nie mozna zwodowac takiego promu... to nie wykonalne choc dla PIS to wszystko wykonalne ...

    • 12 2

  • nazwa już wybrana?

    Może Gawron? Albo Ślązak? Czy jakoś tak?????

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane