• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogłoszono nowy przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
24 maja 2024, godz. 11:50 
Opinie (100)
Terminal zbożowy ma być wydzierżawiony na 30 lat. Terminal zbożowy ma być wydzierżawiony na 30 lat.

Port Gdynia ogłosił nowy przetarg na dzierżawę terminalu zbożowego. Zainteresowani mają czas do 3 lipca na złożenie ofert. Jest to już kolejne postępowanie, poprzednie odwołano po naciskach środowisk rolniczych i polityków.




- Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z ofertami wstępnymi upływa 3 lipca 2024 r. o godz. 10. Termin otwarcia ofert wstępnych odbędzie się 3 lipca 2024 r. o godz. 11 - poinformowano na stronie Portu Gdynia.

Przetarg ogłoszony przez Port Gdynia - czego dotyczy?



Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy Nabrzeżu IndyjskimMapkaNabrzeżu NorweskimMapka oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności.

Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach

Poprzedni przetarg na dzierżawę terminalu zbożowego unieważniono



Jak poinformowaliśmy pod koniec kwietnia, władze Portu Gdynia podjęły decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego na dzierżawę terminalu zbożowego.

W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.

Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia

Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych.


Pod koniec listopada ub. roku Michał Kołodziejczak, poseł KO, z mównicy sejmowej i w mediach kilkukrotnie nawoływał do unieważnienia przetargu. A na początku grudnia na posiedzeniu sejmowej komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi rządu PiS Anna Gembicka zaznaczyła, że "nie ulega wątpliwości, że ten terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa". Aby tak się stało, potrzebny jest drugi przetarg.

Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Poprzedni zarząd portu bronił swojej decyzji i wyboru zwycięzcy. Po zmianach, czyli wyłonieniu nowych władz, port zmienił zdanie i przetarg unieważniono. Chyba nie da się ukryć, że... pod naciskiem.

Rozstrzygnięcie spodziewane jest do końca roku, a do tego czasu w terminalu operatorem pozostanie dotychczasowy dzierżawca, czyli spółka Mondry.

Przetarg na terminal zbożowy - rozstrzygnięcie do końca 2024 r.




- Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem Mondry Sp. z o.o. Spodziewane rozstrzygniecie nowego przetargu powinno nastąpić do 31 grudnia 2024 r. - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (100)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane