• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • Katastrofa ! (5)

    PLO dziś to zgraja prezesów i urzędników z najbardziej nieudolną i niebezpieczną szefową !
    Jej ojciec kapitan Arciszewski posłał dowodzony statek = przerdzewiałą balię na dno ! Jej mąż miał też "pecha" i mimo świetnych stosunków z "ojcem" Rydzem lądował twardo z helikopterem i skończył w grobie ! Ona sama z milionowymi długami po mężulku tak pokombinowała, że nagle jest bez długów ! Teraz kolej na PLO ???

    • 11 2

    • Coś z twoją głową jest bardzo żle !!!! (4)

      PLO zniszczyły poprzednie rządy przefarbowanych komunistów , balcerowiczów , lewandowskich , tusków . Teraz mizernie ale nie upada.

      • 2 3

      • Taaa z kolan wstaje... (3)

        Gdzie prom?

        • 3 1

        • tam gdzie inne (2)

          w niemieckich stoczniach.

          • 1 0

          • Ale cyrk PR z Pinokio byl w Szczecinie... nie? Czy to juz Stettin? (1)

            • 1 0

            • nie pierwszy, nie ostatni

              A moda przyszła z Niemiec, to jeden ze znanych wałków na dotację...
              Więc w tym sensie Stettin...

              • 0 0

  • (2)

    działalność shipchandlerską, działalność crewingową - wiesz miernoto, że obowiązuje ustawa o ochronie języka polskiego?

    • 2 3

    • Toś się nie miał czego czepić!

      • 0 1

    • I dlatego zdanie z małej litery?

      O ochronie języka polskiego...

      Dobre :D

      • 4 1

  • (1)

    Tu nie ma co narzekać, czy zwalać winę na Balcerowicza ! PLO, stocznie, FSO i wiele innych firm zniszczyła nowa gospodarka światowa ! Jakim cudem padł mur berliński, czemu rozpadł się ZSRR , czemu ludzie skakali z Batorego do morza aby tylko dostać się na zachód ! Zawsze przekształcenia gospodarcze kosztują , a płaci oczywiście ciemnota ! Widzimy to jak rządzą dziś ci z Ciemnogrodzkiej, jak rozdają ochłapy , 500+, golonym baranom, a sami kombinują i kradną co się da i gdzie się da ! Wmawiają ciemnocie, że robią wszystko dla biało / czerwonych orłów, dla bohaterów i dumnych patriotów ! Zawsze ta sama gadka ! Dziel i rządź i zapełniaj swoje koryto !

    • 7 2

    • Niestety... na tym froncie nic nowego

      Ci teraz jednak kradną jawniej niż kiedykolwiek wcześniej, przy oklaskach suwerena :(

      • 3 1

  • Ciekawe (2)

    Reforma po 89 r. Doprowadziła do Rozkwitu PLO z 97 statków pozostały 3. Chwała panom Balcerowiczowi i Lewandowskiem .

    • 8 4

    • Najlepiej było przed 89

      Zwłaszcza lata 80 . Polska kwitła!

      • 1 2

    • I co? Dziś byś na nich zarabiał... miskę ryżu!

      Tak to widzi Morałwięcki

      • 2 2

  • Aż zal że nie portafimy rządzić (2)

    Jestem w miare młody,od 23ch lat pływam u Niemca niestety.Wyjścia nie mam,gdyż innej opcji u nas nie ma.Ale czekam,i się nie doczekam,że zobaczę polskie piękne statki,polską mocną flote.Większość opini tutaj,to szczurki dużo gadające bez pojęcia.Wbić się dziś na rynek jest trudno,ale jeśli ktoś pójdzie po rozum do głowy na flote narodową,to można majątek zbić

    • 11 0

    • Tam zarabiasz lepiej niż ten ryż który premier by najchętniej oferował

      • 4 0

    • Narodową? Z kartelem żoliborskim?

      Struktura narodowa/państwowa nie ma prawa bytu... chyba że w czystym komuniźmie.
      W sumie tam dążymy

      • 3 2

  • Klepsydra (10)

    plo, pżm, dalmor - te firmy już nie istnieją. Wspaniała flota, statki pływały po wszystkich morzach i ocenach świata.
    Jesteśmy geniuszami w niszczeniu, wyprzedawaniu swojej tożsamości.

    • 71 4

    • Nie pisz bzdur,gdyż PŻM widzę dość często na morzu

      Do dziury,jak nie wiesz albo spać i nie czytać

      • 0 0

    • Po prostu zbyt wielu jurgieltników mieszka nad Wisłą

      • 1 0

    • Ten biznes miał rację bytu jak 1USD kosztował flaszkę wódki za komuny.

      • 4 3

    • (1)

      Tak gwoli ścisłości to wszystkie te 3 firmy istnieją nadal

      • 2 0

      • i my także jeszcze istniejemy . i git

        • 2 0

    • Polska Żegluga Morska istnieje i działa. (1)

      62 statki od 16000 do 80000 ton nosnosci. Łącznie ponad 2 miliony ton.

      • 8 2

      • 1975 - 122 jednostek o nośności 2.8 mln DWT , rozwijamy się płynnie . Chyba już koniec komisarycznego. powodzenia !

        • 2 3

    • Ale bzdury.

      PŻM istnieje i ma się bardzo dobrze, działają pod marką Polsteam i mają całkiem sporą flotę.

      • 8 1

    • Co ty bredzisz, PŻM istnieje i ma się dobrze.

      Kilkadziesiąt statków i co jakiś czas zakupy nowych.

      • 9 3

    • nie my

      tylko ****, które po 89 wpadły na stołki i do tej pory siedzą przy korycie, to trochę jak w w filmie Psy - władza się zmieniła, ustrój się zmienił ale wiele osób jest gdzie było lub awansowało

      • 11 2

  • PLO bardzo dynamicznie się rozwija . (13)

    W 1951 roku tylko 43 statki pod Polską banderą . A w 2021 roku ma aż trzy statki i żaden pod Polską banderą . Gratulacje dla zarządu , duża premia się należy .

    • 163 15

    • (2)

      Radzę się w pierwszej kolejności się zapoznać z warunkami jakie oferują flagi danego państwa a potem komentować. Z Polskiej bandery nie płyną żadne korzyści, jest droższa w utrzymaniu i droższa w zatrudnieniu pracowników.

      • 20 3

      • Dziwne że w innych krajach się opłaca (1)

        To raczej wypadałoby to zmienić tak żeby u nas też się opłacał. W tym kraju nic się nie opłaca bo darmozjadów w biurach i w rządzie trzeba najpierw utrzymać....

        • 15 3

        • Ale w których się opłaca? Cypr? Malta? Gruzja? Liberia?

          Wiesz coś o taniej banderze? O rejestrach? Polska bandera to mrzonka. ZUS załatwia wszystko i powoduje niekonkurencyjnosc. Nawet duny mają dwa oddzielne rejestry.

          • 3 1

    • (2)

      W Szczecinie na ukończeniu wyposażenia stoi czwarty prom a na pochylni Morawiecki uroczyscie kładzie stępkę pod następny ,znowu będziemy morską potęgą ,szkoły morskie nie nadążą wyszkolić kadrę oficerską

      • 23 4

      • tak tak też to widziałem w tvp abc zaraz po bajeczkach maszy

        • 5 2

      • Oby tak było

        • 3 2

    • Trzy statki i rozdęta struktura spółki.

      Pani prezes na politycznym wygnaniu bardzo mocno rozwija firmę. Co fachura to fachura.

      • 13 1

    • 176 statków miało PLO w 1976 roku

      • 15 0

    • tam rządzi pani Arciszewska ... dobrzez że te 3 nie spłonęły jak zajezdnia i inne zabytki , czego spodziewac się po chytrej babie nastawionej na kasę , która w dodatku piastuje te stanowiska z namaszczenia partii a nie w wyniku znajomości tematu i kompetencji - weź piekarza do remontu łazienki a efekt będziesz miał podobny

      • 29 1

    • Słuszną linię ma nasza władza

      • 7 4

    • A po co pod polską banderą? Żeby sie kondor, który jest niepolskim ptakiem, cieszył?

      • 3 4

    • Ale rozmach

      Ciekawe ilu dyrektorów i prezesów przypada na jeden statek?

      • 28 2

    • dynamicznie się rozwija...

      i to tak szybko, że ledwo stępkę postawili i już popłyneli ...

      • 19 3

  • Kolejne poprzednie rządy dopuściły do dewastacji stoczni i floty.

    Do dziś nie jestem w stanie zrozumieć, jak to się stało, że kolejne rządy tak sprawnie zaprzepaściły powojenny dorobek polskiej gospodarki morskiej. Nikt za to nie poniósł odpowiedzialności politycznej, a i świadomość społeczna znaczenia tego krachu jest nikła. Jakby nie patrzeć odbudowa stoczni i floty bez ukrytego choćby wsparcia państwa nie wydaje się możliwa.

    • 7 2

  • w PLO (2)

    w 1975 r, PLO miało około 175 statków pod polską banderą 52 ciągniki siodłowe Volvo i setkę naczep do transportu kontenerów , Za granicą , we wszystkich większych portach na całym świecie PLO miały 52 przedstawicieli, etatowych pracowników PLO. Teraz mają 3 statki z odzysku , pod tanimi banderami i szefową na czele, która zna się na pierzu do wypełniania poduszek.To się nazywa upadek Wsponmieć wypada o niegdysiejszejszej spółce polsko - chińskiej Chipolbrok. ńie wiem czy istnieje.

    • 22 0

    • CP istnieje i się cały czas rozrasta

      • 2 0

    • Plo

      Istnieje ,tylko jest chinsko-polska,a szefostwo w hamburgu.
      To jest skala rozwoju Polski w XXI wieku

      • 3 0

  • Niejaki Jacenty

    dalej nagabuje na fundusze tudzież bierze łapówki w innej formie?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane