• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • flota PLO (1)

    ...hmm... kiedy 17 lutego 1979r m/s Mikołaj Rej wychodził z portu w Gdyni w kolejny rejs z moim ojcem w maszynowni - flota PLO liczyła 189 pełnomorskich statków, a na szczycie budynku gdyńskiej siedziby PLO przy ul. 10-Lutego z dumą widniało logo firmy (ostatnio widziałem je tylko w serialu pt. "Miasto z morza"). Ale po tak zwanych przemianach społeczno-gospodarczych 1989r - majątek PLO został rozkradziony - zresztą jak wiele innych w Polsce. Ot, i wszystko...

    • 16 0

    • To prawda, Polska lat 70.... mokry sen Polakow i niedoscigniony wzor dla zachodu.

      • 3 0

  • Wychodzi na to,

    że w PLO jest więcej prezesów i dyrektorów niż statków. W Grecji taką "flotę" ogarnia jeden facet siedzący za wynajmowanym biurkiem.

    • 13 0

  • marekplochocki598@gmail.com (2)

    Wstyd kraj taki jak Polska mająca tradycje przedwojenne w ramach żeglugi i transportu morskiego ma teraz ledwie trzy statki oceaniczne po prostu wstyd.
    Jeszcze na koniec lat osiemdziesiątych Polskie Linie Oceaniczne miały ponad dziewięćdziesiąt statków a po złodziejskiej reprezentacji w latach dziewięćdziesiątych po prostu Polski przemysł morskie praktycznie przestał istnieć .
    Kraj taki jak Polska z długością wybrzeża ponad 500km i z tradycją przedwojenną żeglugi morskiej i oceanicznej teraz jest tylko namiastką tamtej potęgi chociaż był to czas PRL.
    Po prostu wstyd za takie rozprowadzenie i zniszczeniem polskiego przemysłu morskiego i oceanicznego.
    Wstyd i żenada nic więcej nie można dodać.

    • 26 1

    • "Po złodziejskiej reprezentacji"???

      • 0 0

    • To ja jeszcze dodam "wstyd i żenada"

      Teraz jest inna potęga z kolanwstanięta

      • 4 1

  • Arciszewska -Mielewczyk wykazuje się swoimi zdolnościami menedżerskimi. Całe trzy statki to już ją chyba przerasta..........

    • 10 1

  • Jaki to nowy (5)

    Jaki to nowy statek jak ta kupa złomu z dziurami w kadłubie stała z rok jak nie dłużej w stoczni remontowej. Tylko Polacy kupują stare zajechane statki.

    • 33 14

    • sam jesteś kupa złomu

      to nie samochód że się go użytkuje niewiele ponad 10 lat

      • 5 1

    • Donald przypłynie złotym statkiem....kosmicznym (2)

      • 4 11

      • Przedzej on anizeli twoj prezes... ta oferma nawet prawa jazdy nie ma (1)

        • 13 7

        • Ba

          On nawet butów nie rozróżnia

          • 11 5

    • Jaka nacja takie statki

      • 4 3

  • Mam pytanie (1)

    Czy wstaliśmy już z kolan ???

    • 7 2

    • tak, ale nie wyprostowaliśmy nóg

      i się przewracamy

      • 3 0

  • Lewandowski i Balcerowicz

    To są niszczyciele na pensjach zachodu , osoby które zawierały nasza gospodarkę przy pomocy naiwnych prostych ludzi z solidarności z bolkiem na czele

    • 17 6

  • w latach 70-80 PLO miało więcej własnych statków niż maersk ma teraz (2)

    ... i co się z tym stało ?

    • 26 0

    • Ktoś te statki kupił ;-)

      Na złom przecież nie poszły ;-) a jakże - to była prywatyzacja lat 90. Zadłużyć PLO, sprzedać sobie statek i heja...

      • 5 1

    • Pracujemy nad tym, ale najpierw prom i inne wałki

      Morałwiecki

      • 5 1

  • A to nie w powstałych z kolan państwowych stoczniach miały te statki być budowane?! (1)

    A to nie tylko nie nowy, to jeszcze zarejestrowany pod obcą banderą..Przed wyborami gęby pełne frazesów o patriotyzmie gospodarczym, a potem i tak robi się to samo

    • 8 3

    • Już praktycznie każda dziedzina przemysłuu z kolan wstała...

      A najbardziej wstał kartel żoliborski.

      PRL bis

      • 6 0

  • Kupili statek zrobiony w lewackiej stoczni? (8)

    I na nim beda plywac patryjoty katolyki?

    • 28 37

    • (2)

      pal wroty tęczowy zboczeńcu

      • 0 6

      • O to to... ładnie pokazujesz tą różnice.

        W Dani nie było by takiego komentarza obywatelu Kaczystanu

        • 5 0

      • Luzuj szelki. Cysorz Polski jest kryptogejem ....

        Tak ten... ktorego pilnuja setki Milicjantow

        • 6 0

    • Duńczycy to porządni ludzie (2)

      tam nie obwieszają się esesmańskimi symbolami, (błyskawicami) nie są lewakami

      • 4 5

      • Partyjna istoto... bo nie musza! Dania nie ma rezimu katofaszystowskiego... jak juz napisano.

        A twoja TVP ma takie znaki SS na mapie pogody clownie

        • 6 2

      • Masz taki symbol na skrzynce elektrycznej!

        Ale masz rację! Porządniejsi od Polaków. Tolerancyjni, uczciwi... szanujący kobiety.
        Nie ma u nich katofaszyzmu.

        • 7 1

    • Żałosne (1)

      Proponuję psychiatrę

      • 11 5

      • Nie pomaga

        Jarozbaw

        • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane