• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • A jak tam pani prezes PLO - specjalistka od cypryjskiego puchu (2)

    Ile mam dochodu z tej oszałamiającej floty?

    • 23 1

    • Ile milionów zł oddała dłużnikom?, takie pytanie retoryczne (1)

      • 1 2

      • Ona jest dłużnikiem.

        Jako dłużnik wisi kasę swoim wierzycieliom.

        • 4 0

  • Flota (1)

    Nie tylko PLO,podobnie jest z PŻM.Co ztego, że polskie nazwy,załoga,ale porty macierzyste już bliskie nam nie są(n.p.RYSY port macierzysty Nassau ?!?)

    • 9 1

    • I dobrze....

      Przez partie i rezim panujacy wstyd Polska flage gdziekolwiek wywieszac.

      • 5 0

  • dlaczego ta banda co rozszabrowała i doprowadziła do upadku PLO jeszcze nie została osądzona i nie siedzi ?

    A zdjęcia tych cfaniaczków powywieszane są na klatce schodowej Domu Marynarza wejście od ul.Piłsudskiego

    • 8 6

  • Na pewno ma cofnięty licznik.

    • 6 0

  • (1)

    Lata 90 czas zarządzania gospodarką przez ludzi balcerowicza, zniszczono wtedy wiele Polskich przedsiębiorstw, dorobili się nieliczni

    • 6 4

    • PeeLzerO było w agonii w latach 80tych, a w następnej dekadzie zdechło.

      • 5 0

  • PLO ma tylko 3 statki?

    Wg mnie powinno mieć kilkadziesiąt.

    • 3 0

  • Coraz brzydsze te statki i okrety teraz budują.O ich jakości,skuteczności i cechach technicznych sie nie wypowiadam (3)

    bo sie na tym nie znam. Ale wizualnie to jakies szkaradztwa.Porównajcie sobie wygląd statkow budowanych w latach 60,70-tych do tych szkaradztw podobnych do beczki albo orp.warszawa niszczyciel rakierowy do obecnie budowanych,zabudowanychz każdej strony okrętów.Wizualne dziadostwo.

    • 13 1

    • Ładne to można projektować wycieczkowce (1)

      Okręty wojenne mają dawać możliwie jak najmniejsze odbicie sygnału radarowego.

      • 1 0

      • Najmniej odbijaja te ktorych nie ma

        Antoni Macierenko

        • 4 0

    • Najladniejsze byly zaglowce

      • 2 0

  • Prawdziwy Gdańszczanin (1)

    Brawo za poczucie humoru dla autora artykułu.

    • 23 2

    • Tylko czekać kiedy wrócą na ulice bejgerówki.

      • 0 0

  • Wielki, wielki sukces Mielewczyk i piss du

    • 18 3

  • Chyba za późno żeby rozliczyć złodziejską prywatyzację

    za dużo jest w tym umoczonych, niby wszystko czyste, prywatne niby lepsze, jak widać niekoniecznie, Telekomunikację Polską tak prywatyzowali że przejęło je francuskie państwowe przedsiębiorstwo, rozkradziono w białych i nie tylko to co zostało z tej biedy

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane