• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • I pomyśleć , że w 1976 roku PLO miało 176 statków

    • 15 0

  • 1976 rok = 176 statków

    • 18 0

  • Pancernik Potiomkin. (2)

    PLO zakupiło stateczek świeżynkę 11 letnią z "bratniej" Odessy . W zamierzchłych czasach to myśmy budowali statki dla bratniego sowieta za darmo.Co kapitalizm robi z sowieta.Takie czasy.

    • 14 4

    • Czytaj uważnie (1)

      Nie w Odessie tylko w Odense zbudowany.

      • 2 0

      • A to Dania... suweren ma prawo nie wiedziec gdy wmawiane mu ze San Escobar to jedyny sojusznik

        • 4 0

  • Plo

    Sukces na miare XXI wieku

    • 12 0

  • Pod jaką banderą będzie ten statek pływał? Pod polską? (12)

    Tak tylko pytam

    • 68 4

    • Pod partyjna? Do Elblaga przez røw Morawiecki (6)

      • 21 15

      • (5)

        nie zmieści się

        • 11 5

        • No co ty ... powaznie (4)

          :D

          • 12 5

          • Poważnie?

            "TIR" nie miesci się w garażu podziemnym?
            Kto to budował...

            • 3 1

          • Tylko pontony i kajaki (2)

            • 11 8

            • A Yachty partyjne? (1)

              • 11 6

              • drużyna Jarosława Kaczyńskiego w patriotycznych pelerynach

                • 8 2

    • pod Chińską

      • 0 2

    • (1)

      Nikt w shippingu, kto chce robić biznes i zarabiać nie będzie pływał pod polską banderą. Co więcej, tzw. polska bandera nie daje żadnych korzyści a powoduje same szkody dla przedsiębiorcy i jest kulą u nogi i kolejną daniną dla rządu.

      • 31 5

      • lepiej ... np. łączność satelitarna przez Psary z Polskim Statkiem

        jest 10x droższa od połączenia satelity z australią i kablem tel. do Polski!

        • 11 1

    • no nie (1)

      • 8 1

      • Lądy i morza przemierzam, kulę ziemską z otwartym czołem.
        Polski mam paszport na sercu. Skąd, pytam, skąd go wziąłem?
        A wziąłem go z dumy i trudu, ze znoju codziennej pracy,
        ze stali, z żelaza, z węgla. A węgiel to koks, to antracyt...

        • 16 1

  • Nie budują lub nie remontują to źle, budują i remontują też źle. Ludzie kochani zdecydujcie się. (3)

    • 24 21

    • a co buduja? (2)

      • 6 2

      • Nepotyzm na niespotykaną dotąd skalę. (1)

        • 7 3

        • Ponoc tylko 13 przypadkow...

          • 3 0

  • (2)

    Fajnie, tylko że te PLOwskie pensje już nawet dla Filipińczyków nie są atrakcyjne.

    Z ogłoszenia.
    Typ statku: ro-ro
    Opis statku: pol stella
    Rejon pływania: Rotterdam-Killingholme
    Długość kontraktu: 2 miesiące +/-2 tygodnie

    Dla 3 oficera (z wymaganym doświadczeniem z ro-ro) 2665 Euro miesięcznie, płatne tylko na burcie.

    Praca jak to na RoRo. 12 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu, bez dnia wolnego.

    2 miesiące w pracy, a potem 2 miesiące na bezpłatnym urlopie w domu. Czyli pensję należy podzielić na pół. W skali roku wychodzi 1 332,5 euro miesięcznie = 6109 złotych na miesiąc, bez opłaconych składek emerytalno-rentowych i NFZ.

    Jak samemu nie opłacisz to wszystkie wizyty u lekarza płatne, tak samo jak i za pobyt w szpitalu w razie "w". Emerytury brak.

    Większą pensję miałem u Duńczyka na Ro-Ro 16 lat temu. Tyle, że 16 lat temu ceny w Polsce były inne i 5000 zł to była na prawdę kupa forsy.

    • 47 1

    • Na kawie butny i arogancki, Szkocki ofszorowy Deck Foreman po zawodówce, z wybitą górną jedynką, mający 350 funtów brutto dziennie za 12 h roboty, ryknął śmiechem na widok tej oferty i powiedział, że nie ma szacunku dla ludzi pracujących na morzu za takie pieniądze. (sic!)

      • 10 0

    • Na Północnym, na starej PSVce u Norwega, niewykształcony filipiński AB strącony z palmy i złapany w siatkę, ma 4000 USD za miesiąc pracy.

      • 7 0

  • Jak słyszę o jakiś funduszach inwestycyjnych do tego zamkniętych i powiązanych ze spółkami państwowymi, to od razu kojarzy mi się to z przewałami za publiczną kasę.

    • 32 1

  • Pod polską banderą pływają holowniki i żaglówki

    Pod polską banderą nie ma prawdziwych statków handlowych, pływają tylko statki szkoleniowe,obsługi portu ,platformy i jachty.Polski Rejestr Statków jest archaiczną instytucją , przechowalnią wapniaków na stołkach,którym na niczym nie zależy bo po co się wyśilać skoro zyski nie mają wpływu na wypłaty.Nikt nie chce pływać pod polską banderą,bo polskie prawo i przepisy są i**otyczne,a ewentualnie sprawy trwają latami.
    PRS woli sprawdzać doki i platformy niż walczyć o zmianę przepisów i nowych wielbicielki polskiej bandery

    • 43 4

  • hahaha nowe znaczenie pojęcia "nowy"

    tak dla poprawy nastrojów

    • 48 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane