• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Ślązak wszedł do służby. Uroczystość w Gdyni

Michał Lipka
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy

Podniesienie bandery na ORP Ślązak

Uroczystość odbywała się 28.11.2019 r. w Porcie Wojennym w Gdyni.

Okręt ORP Ślązak już oficjalnie wszedł w skład Marynarki Wojennej. Podczas uroczystości w gdyńskim porcie wojennym po raz pierwszy podniesiono na nim biało-czerwoną banderę.



Uroczystość w Gdyni zorganizowano nieprzypadkowo właśnie dziś.

"Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć marynarkę polską, mianując jednocześnie pułkownika marynarki Bogumiła Nowotnego, szefem Sekcji Marynarki Wojennej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych" - taki rozkaz wydał 101 lat temu Naczelnik Państwa Józef Piłsudski.
Od chwili jego ogłoszenia datuje się powstanie Polskiej Marynarki Wojennej, która obchodzi tego dnia swoje 101. urodziny. Z tej okazji szacowna jubilatka otrzymała dziś prezent - w jej skład wcielono bowiem wyjątkowo długo oczekiwany nowy okręt.

Ślązak podnosi banderę, Błyskawica oddaje salut



Uroczystość podniesienia bandery na okręcie patrolowym ORP Ślązak odbyła się w zamkniętym dla postronnych Porcie Wojennym w Gdyni. Szkoda, że nie dotrzymano wcześniej składanych obietnic, że zostanie ona zorganizowana przy ogólnodostępnym Skwerze Kościuszki. Być może, by takie wrażenie podtrzymać, do Portu Wojennego przyholowano ORP Błyskawicę, z pokładu której oddano w czasie uroczystości 21 salw.

Ślązak czy Błyskawica - kto wygrałby morskie starcie?



W uroczystości wzięli udział Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak i dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, generał Jarosław Mika. Jako gospodarz witał ich Inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Jarosław Ziemiański.

Podczas Apelu Pamięci wspomniano oficerów i marynarzy, którzy tworzyli polską flotę oraz kierowali nią podczas II wojny światowej. Nie zapomniano również o poległych, także tych, którzy zginęli już po zakończeniu wojny.

Członkowie nieformalnego Stowarzyszenia Entuzjastów Okrętu ORP Ślązak przygotowali prezent z okazji podniesienia bandery na jednostce. "Minęło dokładnie 18 lat i dzisiaj jako pełnoletni, Ślązak podnosi banderę Marynarki Wojennej RP! Z tej okazji mały prezent od Nas, bo bez dowodziku ani rusz w dorosłym życiu" - napisali. Członkowie nieformalnego Stowarzyszenia Entuzjastów Okrętu ORP Ślązak przygotowali prezent z okazji podniesienia bandery na jednostce. "Minęło dokładnie 18 lat i dzisiaj jako pełnoletni, Ślązak podnosi banderę Marynarki Wojennej RP! Z tej okazji mały prezent od Nas, bo bez dowodziku ani rusz w dorosłym życiu" - napisali.

Rozkaz nr 560 - Ślązak wcielony do polskiej floty



Najważniejszym punktem czwartkowej ceremonii było odczytanie rozkazu nr 560 mówiącego o wcieleniu korwety patrolowej "Ślązak" w skład polskiej floty. Dowódca okrętu, komandor podporucznik Sebastian Kała, wraz ze swoim zastępcą, odebrali z rąk ministra Błaszczaka poświęcone wcześniej przez kapelanów rożnych wyznań banderę i proporzec Marynarki Wojennej.

Chwilę później nastąpiło tak długo wyczekiwane pierwsze podniesienie bandery i ostatecznie ORP "Ślązak" stał się najnowszym okrętem Marynarki Wojennej. Jednostka weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Ślązak wypływa z gdyńskiego portu. Film archiwalny



Minister zapowiada nowe-stare okręty podwodne ze Szwecji



Podczas uroczystości Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak ogłosił informację, która od kilku dni pojawiała się już w mediach. Po zakończeniu "procesu analitycznego" już oficjalnie zdecydowano się na nawiązanie współpracy ze Szwecją. Dotyczy ona kupienia od Szwedów używanych okrętów podwodnych typu Södermanland. Mają one służyć w polskiej flocie do czasu, aż za sprawą programu Orka kupimy nowe okręty podwodne.

Szwedzki okręt podwodny "Södermanland" ma trafić do polskiej Marynarki Wojennej na skutek porozumienia ze Szwecją. Szwedzki okręt podwodny "Södermanland" ma trafić do polskiej Marynarki Wojennej na skutek porozumienia ze Szwecją.
Według nieoficjalnych informacji portalu Defence24.pl chodzi o dwa okręty typu A17/Södermanland: HSwMS "Södermanland" i HMwMS "Östergötland". Oba weszły do służby w 1989 roku. Zanim jednostki trafią do Polski mają zostać wcześniej wyremontowane i zmodernizowane w rozwiązania z nowej generacji okrętów A26. Do 2026 roku oba Södermanlandy mają być przez naszą Marynarkę Wojenną leasingowane, a następnie przekazane na własność.

Patrolowiec ORP "Ślązak"



Decyzję o budowie okrętu podjęto w 1998 r. Budowa jednostki, która miała stać się korwetą, ruszyła w 2001 roku. Wejścia jednostki do służby ciągle przekładano, kolejno na rok 2012, 2014, 2015. W 2012 r., po wydaniu ok. 400 mln zł uznano, że okręt nie będzie naszpikowaną uzbrojeniem korwetą, lecz znacznie ubożej wyposażonym patrolowcem. Jednocześnie zaproponowano dla niego nazwę ORP Ślązak. Po zakończeniu prac ich łączny koszt sięgnął ok. 1,1 mld zł.

Typ: Gawron
Projekt: 621
Numer burtowy: 241
Wyporność: 2200 t;
Długość: 95,37 m;
Szerokość: 13,3 m;
Zanurzenie: 4,4 m;
Prędkość: 30 w;
Zasięg: 4500 Mm
Uzbrojenie:
- 76 mm armata OTO MELARA SR
- dwie 30 mm armaty MARLIN-WS
- cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm
- cztery wyrzutnie rakiet PPZR Grom

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • Ten okręt nic nie ma (2)

    ani rakiet, ani elektroniki za to wyporność 3x taka jak szwedzkich korwet Visby... No śmiech na sali. Co tu kosztowało 1MLD, spawanie blach?

    • 2 1

    • OKręt nie był budowany, ani jego budowa nie była finansowana (1)

      Środki przekazywane z budżetu szły na utrzymanie stoczni, która de facto nic nie produkowła, bo PO twierdziło, że MW nie jest potrzebna.

      • 0 1

      • Bo w tej formie nie jest potrzebna

        A wciskać kit o potrzebie posiadania okrętów podwodnych to mogą wyborcom PiSu

        • 1 3

  • Spokojna rozczochrana (1)

    Niewidzialne latające skrzydła od stodoły bredzislawa nas uratuja

    • 2 0

    • ale Mariusza

      nikt i nic nie przebije ! Niezłą gadkę o polskich stoczniach walnął....

      • 0 0

  • Koszt budowy tego złomu wyniósł 1,617 mld zł!!!!!!!!!!!!

    Aż nie mogę w to uwierzyć. Takie rzeczy tylko w Polsce.

    • 0 1

  • Czy Wy to słyszeliście??? (1)

    Słyszeliście jak Pan Mariusz w przemówieniu powiedział, że Ślązak jest dowodem, na to że polskie stocznie mogą budować okręty ???
    Ha ha ha (śmiech przez przez łzy). Chyba właśnie jest dowodem, że jednak nie mogą... , a napewno już nie państwowe. 18 lat ... Gdybym sam tego nie usłyszał, to nie uwierzyłbym, że on coś takiego naprawde powiedział. Jakim trzeba być pacanem żeby posłużyć się takim przykładem.

    • 19 4

    • 18 lat to nie jest okres budowy tego okrętu

      Budowa trwała kilka lat. Niestety budowa została przerwana. Na długo.
      Brawo PiS, że okręt został wreszcie wybudowany.

      • 0 0

  • Dożyłem !!!! (1)

    Dożyłem !! jest jest - jaki piękny i wyśniony !! Budować 18 lat !! Jesteśmy światową potęgą !!! Kochani Wielki sukces !!! Teraz czekam na "flagowe promy " ze Szczecina. Może doczekam ! To jest kpina ! Co by tu nie pisać ! Wielka radość z wodowania holownika ? Zakup okrętów z demobilu ? Co to ma być ? Ja się pytam gdzie śmigłowce ? gdzie okręty podwodne ? Tylko obiecanki typu fregaty z Australii !Ludzie kto to łyka ? Zakup okrętów z Australii ? Świetnie !!!

    • 1 0

    • proszę się uspokoić, bo sie wezwie milicje za takie antypaństwowe wrzaski...

      • 0 0

  • Polska w sierpniu 1939 miała 10 niezłych okrętów - a teraz?? (2)

    Było 5 nawodnych (4 niszczyciele plus duży stawiacz min). Oraz 5 podwodnych, wszystkie 5 za dużych nie tylko na Bałtyk, ale i na Morze Północne.

    • 1 1

    • teraz nikogo nie interesują fakty, liczą się tylko emocje i patriotyczna napinka. polski standard

      • 0 0

    • A teraz ma 50 złych.

      • 0 0

  • i na ten szajs poszły moje podatki...

    ehhhhh i jeszcze tych darmozjadów w mundurach utrzymywać.

    • 1 2

  • matros

    wycieczkowiec Gdynia - Hel

    • 1 1

  • pirat

    pierwsze manewry na zatoce puckiej

    • 0 1

  • boniek (1)

    wszystko juz napisali
    dodam zapytam ile zarobili budowniczowie firmy kooperujace przez 18 lat
    Szlanta robil kontenerowca w 4 miechy

    • 1 4

    • No i

      Szlanty i jego stoczni Gdynia nie ma. A Stocznia Marynarki w zasadzie jest :))))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane