• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obniżka VAT na paliwa. Czy będzie taniej na stacjach od 1 lutego

Robert Kiewlicz
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od 1 lutego 2022 r. VAT na paliwo zostanie obniżony z 23 na 8 proc. Obniżka VAT na paliwa ma obowiązywać przez pół roku, a jej ewentualne przedłużenie będzie zależeć od trendów inflacyjnych. Od 1 lutego 2022 r. VAT na paliwo zostanie obniżony z 23 na 8 proc. Obniżka VAT na paliwa ma obowiązywać przez pół roku, a jej ewentualne przedłużenie będzie zależeć od trendów inflacyjnych.

Od wtorku, 1 lutego, wchodzą w życie obniżki podatku VAT na paliwa. W ubiegłym tygodniu prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, której celem jest obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Jakich obniżek możemy spodziewać się na stacjach? Eksperci twierdzą, że "szału nie będzie". Drożejąca systematycznie ropa naftowa i obserwowane od końca grudnia 2021 r. wzrosty hurtowych cen paliw wymuszają podwyżki na stacjach.



Czy liczysz na spadek cen na stacjach paliw?

Czy obniżki VAT przełożą się na niższe ceny na stacjach paliw? Ostatni tydzień stycznia przyniósł podwyżki detalicznych cen diesla i benzyn. Jak twierdzą analitycy BM Reflex, tylko w ostatnim tygodniu bowiem hurtowe ceny benzyn i diesla wzrosły odpowiednio o 11 gr/l9 gr/l netto, a poziom marż detalicznych jest niski.

- Zmiany zwyżkowe, jakie ponownie zagościły na stacjach, są efektem rekordowo drogiej ropy, której cena w zeszłym tygodniu osiągnęła blisko 90 dolarów za baryłkę - poziom niewidziany na londyńskiej giełdzie od 2014 r. Litr benzyny Pb95 kosztuje dziś przeciętnie 5,83 zł. Średnia ogólnopolska ceny diesla wynosi 5,89 zł/l. Potaniał jedynie autogaz, którego cena spadła do 3,09 zł - czytamy w analizie E-petrol.

Niższy VAT na paliwo, niższe ceny na stacjach



Ustawa przewiduje ponadto, iż w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. sprzedawca dokonujący sprzedaży towarów objętych obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług jest zobowiązany do zamieszczenia przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym dokonywana jest sprzedaż tych towarów, informacji o obniżonej wysokości podatku od towarów i usług w powyższym okresie.

Ceny paliwa i energii. Rządowe obniżki będą kosztowały ponad 1,5 mld zł



Analogicznie sprzedawca dokonujący sprzedaży gazu ziemnego oraz energii elektrycznej i energii cieplnej jest zobowiązany do przekazywania nabywcy towarów informacji o obniżonej wysokości podatku od towarów i usług w powyższym okresie.

Nowe stawki podatku VAT na paliwo i olej napędowy



Ustawa wprowadza stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8 proc. dla:

  • benzyn silnikowych (CN 2710 12 45 lub 2710 12 49) oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
  • olejów napędowych (CN 2710 19 43 i 2710 20 11) oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
  • biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych - bez względu na kod CN,
  • przeznaczonych do napędu silników spalinowych gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych (CN 2711, z wyłączeniem CN 2711 11 00 i 2711 21 00) oraz gazowych węglowodorów alifatycznych (CN 2901), skroplonych.

Niższy VAT na paliwa. Obniżki już od lutego



Rynek paliw pod obserwacją UOKiK i Inspekcji Handlowej



Rynek paliw jest pod stałą obserwacją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wielu lat badana jest jakość benzyny, oleju napędowego i gazu. Najnowsze działania dotyczą również cen paliw.

- Monitoring cen paliw nadal trwa. Wnikliwie analizujemy widoczne od kilku dni wzrosty cen paliw, które są efektem najwyższych od lat cen baryłki ropy Brent. Obserwujemy już ponowne spadki na giełdach, co wkrótce może mieć przełożenie na niższe ceny na stacjach paliw. Przypominam również, że kierowcy powinni wkrótce płacić mniej po rządowej obniżce podatku VAT na paliwa, planowanej na 1 lutego 2022 r. Będziemy nadal monitorować sytuację i sprawdzać, jak reagują stacje benzynowe i czy ceny ulegną stosownemu obniżeniu - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Obniżone stawki akcyzy



Przypomnijmy, że wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa. Obniżone stawki będą obowiązywać do 31 maja 2022 r.


  • akcyza na benzyny wynosi 1413 zł na 1000 litrów;
  • oleje napędowe i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa - 1104 zł na 1000 litrów;
  • na skroplone gazy do napędu silników spalinowych - 387 zł za 1000 kg.

Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen



Od 1 lutego 2022 r. zgodnie z Tarczą Antyinflacyjną 2.0 obniżkami stawek VAT do 0 proc. objęte są też produkty spożywcze opodatkowane obecnie stawką 5 proc. Są to m.in. mięso i ryby oraz przetwory z nich, produkty mleczarskie, warzywa i owoce, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, niektóre napoje czy produkty do żywienia dzieci, np. kaszki. Eksperci twierdzą, że rozwiązania zaproponowane w tarczy będą dla konsumentów odczuwalne i ich ucieszą, jednak będzie to radość krótkotrwała. Od samej tarczy ceny nie spadną, ich wzrosty raczej zostaną ukryte i tak naprawdę docelowo przerzucone na obywateli.

Opinie (220) 6 zablokowanych

  • Każdy inteligentny i normalny to docenia.

    • 1 3

  • gora miesiac i ceny wroca do poprzednego poziomu

    • 3 0

  • firmy transportowe i tak kupuja paliwo w cenach netto (3)

    firmy transportowe i tak kupuja paliwo w cenach netto takze obniżka VAT nie ma znaczenia dla kosztu transportu i finalnie dla cen produktów, inflacja dalej bedzie rosnac

    • 7 5

    • Firmy transportowe (czytaj Prywaciarze)

      Odliczają sobie co tylko popadnie i jeszcze więcej, a najgłośniej tu narzekają.

      • 0 4

    • Oczywiście że nie ale kierofcykowi tego nie wytłuaczysz (1)

      mu się należy, a tego typu populizm politycznie się opłaca. Nie rozumiem jakim prawem mamy się składać na kierowców. Składamy się dla nich na infrastrukturę, koszty wypadków i teraz jeszcze na paliwo?

      • 1 1

      • Hmm a usługi?

        • 0 0

  • A firmy i tak robią co chcą (1)

    Chłopki-roztropki z PiS cieszą gawiedź swoimi rozwiązaniami, a np. przed obniżką 5% VAT-u na żywność sieci handlowe błyskawicznie podniosły ceny, żeby łupić ciemny lud. Bo i tak zwali się winę na inflację. Tak samo będzie z paliwami, a pamiętajmy, że te obniżki i tak zawsze kosztują. Za to duże korporacje napchają się do syta (stacje paliw, dyskonty, markety)

    • 8 6

    • Ale z drugiej strony dziwisz się?

      Rząd nie lituje nad przedsiębiorcami - nowe podatki, podwyżki pensji minimalnej, do tego ostra konkurencja na wolnym rynku, a jeśli się coś nie powiedzie to mogą stracić cały majątek. I teraz przychodzi bankster Morawiecki z takim Patkowskim i mówią im, że nie mogą sami sobie ustalać cen, bo rządowi spada poparcie... A kogo to? To są jakieś jaja!!! Za kogo oni się uważają - jak są zyski to mamy się z nimi dzielić, a jak straty, to nasz problem..? Niedoczekanie tych nieudaczników!

      • 3 0

  • (3)

    VAT obniżony nic nie daje. Przedsiębiorcy czyli dostawcy i tak odliczają sobie ten VAT. Jest to zagrywka pod Kowalskiego. Natomiast dla przedsiębiorcy nic się nie zmienia więc i na ceny towaru to nie ma zbyt dużego wpływu.

    • 24 11

    • (2)

      końcowy klient płaci vat kupują coś w sklepie wiec teoretycznie będzie miał taniej... o ile sklep nie podniesie ceny

      • 1 4

      • Owszem, Kowalski będzie miał tańsze paliwo z powodu tej obniżki. Ale potem pojedzie po bułki, mleko czy cokolwiek innego i zapłaci więcej, bo ktoś te towary rozwozi samochodem jeżdżącym na olej napędowy. A przedsiębiorcy i tak cały VAT odliczają, więc jeśli zapłacą 23% to odliczą 23, a jak zapłacą 8% to i 8 odliczą, czyli dla nich żadna to różnica, a koszt netto paliwa pozostał na tak samo wysokim poziomie.

        • 4 0

      • No wlasnie nie

        Vat dolicza się do ceny netto, a ta przez obniżkę vatu się nie zmieni, bo vat każdy związany z kosztami uzyskania przychodu i tak jest odliczany

        • 6 0

  • Świetny sposób na inflację (6)

    ... żeby trwała jeszcze dłużej.

    • 57 12

    • Opinia wyróżniona

      Po co się ograniczać? (2)

      Jak już rząd grzebie przy cenach i każe pilnować sklepikarzy to po co się ograniczać?

      - wprowadzić ceny regulowane

      - przywrócić kartki na żywność i paliwo

      - przywrócić Inspekcję Robotniczo-Chłopską, żeby walczyła ze spekulantami

      W Partii i społeczeństwie jest pełno takich, którym się marzy powrót do PRL, z naszym małym dyktatorem włącznie.

      • 85 24

      • Nie ograniczaj się i wyjdź z ciemności.

        Wszak obniżenie podatków, to jedno z głównych haseł wolnościowców, a tu się nagle okazuje, że obniżenie Vat to taki zamordyzm jak paliwo na kartki.

        • 4 0

      • Nie załamuj ty mienia.Znowu kartki na gorzałkę???

        • 1 1

    • Orlen (1)

      Pb 95 4.93 po pierwszej obnizce.

      Mistrzowie

      No ale to ten slynny Orlen .

      • 1 4

      • To jest cena za hot doga?

        • 1 0

    • Na razie podniesli ceny paliw na stacjach. Za to hot dogi u czterdziestochatka sa 5 groszy tansze.

      • 0 0

  • Obniżka i przy okazji podwyżka

    Przed chwilą wracając z pracy zajechałem zatankować na stację Lotos. Rano diesel kosztował 5,95 zł. Po obniżce VAT z 23 na 8% diesel na Lotos Optima na Trakcie św. Wojciecha kosztuje 5,37 zł. Wziąłem kalkulator i policzyłem 5,95 : 1,23 = 4,83 zł. To jest cena netto. Do tego dodałem 8% VAT 4,83 * 1,08 = 5,22 zł. A na stacji diesel po 5,37 zł. Czyli przy okazji podrożał o 15 groszy na litrze....

    • 4 2

  • Bałagan jak za komuny (1)

    Kaczynsji to komunista

    • 3 3

    • Syn TW balbina

      • 0 0

  • Czyli nadal w każdym litrze benzyny sama akcyza to 1,4zł (2)

    Same zmiany są wbrew unijnym przepisom i będzie trzeba je zmienić, albo płacić wysokie kary.

    • 2 6

    • Czy nadal w każdym roku wypadki powodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł ? (1)

      • 0 5

      • 9 miliardów i nie jakiś mitycznych was tylko kierowców

        bo to kierowcy ponoszą tego koszta m.in. w ubezpieczeniach. Większość społeczeństwa (wyłączając dzieci i osoby wiekowe) jest kierowcami. Nie bez powodu mamy 31,5 miliona zarejestrowanych pojazdów. Niezmotoryzowani to margines

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane