• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od Sharpa po Toyotę, czyli Japończycy w porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
8 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W obu naszych portach sporo się dzieje pod względem inwestycyjnym, a to przyciąga dalekowschodnich partnerów. W obu naszych portach sporo się dzieje pod względem inwestycyjnym, a to przyciąga dalekowschodnich partnerów.

Sharp, Suzuki, Toyota. Przedstawiciele tych japońskich koncernów gościli w piątek w Trójmieście. W ramach wizyty odwiedzili m.in. gdyński port. Ostatnie dni dla obu trójmiejskich portów były bardzo intensywne pod względem dalekowschodnich wizyt. Tuż przez japońskimi biznesmenami oba porty gościły kilka delegacji z Chin.


Japońska delegacja biznesmenów reprezentowała m.in. branżę motoryzacyjną, elektroniczną i stalową. Japońska delegacja biznesmenów reprezentowała m.in. branżę motoryzacyjną, elektroniczną i stalową.

Dość liczna, bo 20 osobowa delegacja japońskich biznesmenów z największych korporacji reprezentujących branże: motoryzacyjną, elektroniczną czy stalową odwiedziła gdyński port oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy. Spotkanie było okazją do zapoznania się przedstawicieli biznesu japońskiego z możliwościami inwestowania. Zaprezentowano ofertę prywatyzacyjną Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia, ale nie tylko.

- To byli przedstawiciele naprawdę najlepszych marek, m.in. Sharp, Suzuki, Toyota - wymienia Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Staramy się promować nasze tereny przeznaczone pod centrum logistyczne. Port gdyński dysponuje 30 hektarami, najlepiej zlokalizowanymi jak to sobie tylko można wyobrazić, czyli w bezpośredniej bliskości dwóch terminali kontenerowych. Jest to teren, który opiera się o początek autostrady A1. Atrakcyjność tego terenu jest duża. Inwestycja Rolls Royce, w tym obszarze niewątpliwie podnosi jego wartość. Szukamy kolejnych możliwości współpracy. Może będą to marki japońskie.

Trójmiejskie porty ostatnio cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony dalekowschodnich partnerów. Zaledwie kilka dni temu w gdyńskim porcie gościła chińska delegacja Zhuhai Port Holdings Group, zarządzającego kompleksem portowym w sąsiedztwie Hong Kongu : Zhuhai, Gaolan, Wansan, Xiangzhou, Doumen, Hongwan, obsługującego łącznie ponad 70 mln ton ładunków. Delegacja chińska spotkała się także z kierownictwem Morskiego Terminalu Masowego Gdynia oraz władzami Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Chińscy goście wyrazili zainteresowanie nawiązaniem stałej współpracy z Portem Gdynia oraz przekazali intencję woli władz miasta Zhuhai na rzecz ustanowienia partnerstwa z Gdynią. Obydwa porty zainteresowane są wymianą doświadczeń, poszukiwaniem okazji inwestycyjnych i wzajemnym promowaniem swoich usług w łańcuchu logistycznym dostaw pomiędzy Polską i Chinami.

- Cieszy nas to, że delegacje z Dalekiego Wschodu chcą do nas przyjeżdżać. Cieszy nas ten ruch w porcie. Im więcej takich wizyt, tym większe szanse, że któraś zaowocuje konkretną ofertą - dodaje prezes Jarosiński.

Tak może się stać, gdyż coraz częściej przyjeżdżają do nas przedstawiciele biznesu, a nie jak do tej pory przedstawiciele władz. 31 sierpnia porty w Gdańsku i w Gdyni odwiedziła delegacja firmy China Harbour Engineering Company. Firmy, która brała udział w budowie i modernizacji większości portów chińskich. Z kolei 4 września trójmiejskie porty wizytowali przedstawiciele China Communications Construction Company. Firma CCCC należy do światowej czołówki przedsiębiorstw projektujących i budujących porty, mosty i autostrady. Specjalizuje się także w realizacji prac pogłębiarskich oraz produkcji maszyn i urządzeń portowych, będąc jednocześnie jednym z największych w Chinach deweloperów oraz kontraktorów budowy szybkich kolei.

Obydwie wizyty to efekt lipcowej misji szefów firm transportowych i portów do Chin, pod przewodnictwem Ministra Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej. Czego oczekują Chińczycy? Wybudowali w swoim kraju i na całym świecie wiele obiektów portowej infrastruktury i oferują polskim portom usługi wykonawstwa, a także możliwość oferty finansowania przez tamtejsze banki. Biorąc pod uwagę gwarancje rządu chińskiego w formie 10 mld USD pożyczek dla krajów Europy Środkowej, w szczególności Polski, są bardzo zainteresowani nawiązaniem współpracy z odpowiednimi partnerami i poszukują możliwości wykorzystania tej kwoty.

A w naszych portach sporo się dzieje. Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozpocznie wkrótce dwie nowe inwestycje rozbudowy nabrzeży: Bułgarskiego oraz Szwedzkiego i możliwe, że oferty w ramach przetargu publicznego na wykonanie tych robót wpłyną także od firm chińskich. Rozbudowywane jest wspomniane już centrum logistyczne. Plany rozwojowe, w które mogliby zaangażować się chińscy partnerzy ma też gdański port. Rozmawiano także o najważniejszych operatorach działających w Porcie Gdańsk, czyli DCT, Sea-Invest, czy Goodman (Pomorskie Centrum Logistyczne), którzy mogą być bezpośrednio zainteresowani współpracą z chińskimi firmami.

Miejsca

Opinie (33) 1 zablokowana

  • Autostrada A 1 zaczyna się w Gdańsku, a nie w Gdyni ! (9)

    co pan opowiadasz panie Jarosiński ???

    • 29 33

    • Autostrada? (6)

      Chyba nie znasz się na mapie. Pruszcz Gdański to nie Gdańsk, a bramki autostrady są za Pruszczem. Jak kogoś poprawiasz to poprawiaj dobrze

      • 26 5

      • Nie wiedziałem (5)

        A 1 to autostrada za Pruszczem granica południowa państwa. Bramki i owszem są za Pruszczem, ale nazwa/ określenie A 1 to autostrada pn- pd, Gdańsk - ...

        • 3 13

        • Autostrada A 1 (4)

          Rusocin (Pruszcz Gdański) Swarożyn (Tczew) To jest pierwszy odcinek autostrady wg wikipedia.pl
          Autostrada A1 polska płatna autostrada w ciągu międzynarodowej trasy E75, leżąca w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. Będąca, w większości w budowie (162 km) oraz fazie projektowej (ok. 144,5 km), zwana jest Autostradą Bursztynową. Po upadku koncepcji budowy autostrady A3 wzdłuż zachodniej granicy kraju, A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym.
          Obecnie łączy Trójmiasto z Grudziądzem i Toruniem, oraz Pyrzowice ze Świerklanami. Docelowo przebiegać ma z Trójmiasta przez Toruń, Łódź, Częstochowę, Pyrzowice, Gliwice, Świerklany do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach.
          W węźle Łódź Północ (d. nazwa Stryków I), na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2. W węźle Gliwice Sośnica przecina autostradę A4, zaś na granicy państwowej w okolicy Wodzisławia Śląskiego i czeskiego Bogumina połączy się z czeską autostradą D1.
          Od autostrady jest 15 kilometrów do Gdańska to jaki to jest Gdańsk????

          • 9 5

          • wg. wikipedii, ha, ha, ha (3)

            żyj dalej w wirtualnej rzeczywistości.

            • 3 10

            • w Gdańsku NIE zaczyna się żadna autostrada (2)

              i kto tu żyje w wirtualnej rzeczywistości...

              • 8 1

              • ta Gdańska megalomania (1)

                byłaby irytująca, gdyby nie była śmieszna :)

                • 6 2

              • nie martw sie-tylko niektorym sie cos poprzewracalo:)

                • 0 0

    • hej hej

      hallo

      • 0 0

    • ale fajn..

      gdanski bucu

      • 0 0

  • Czemu polskie firmy nie inwestują w tych portach? (2)

    Albo czemu duże polskie przedsiębiorstwa nie inwestują w Japonii i Chinach?

    • 17 3

    • bo nie mają kasy, a zresztą takich polskich firm też jest coraz mniej

      • 12 0

    • bo więcej zarobią inwestując w Polsce

      bo więcej zarobią inwestując w Polsce. Niestety nasze doświadczenia w inwestowaniu za granicą nie są za dobre, Orlen-Możejki, KGHM-Kongo itp

      • 0 0

  • Japoński kapitał

    Takich wizyt to będzie jeszcze wiele, japończycy tak od razu nie inwestują oni planują inwestycje wiele lat naprzód, jeśli już coś powstanie to nie szybciej niż za 5 lat.

    • 15 0

  • Chińczyki za parę lat nas wykupią (1)

    Nie dość, że wszytko jest w tej chwili produkowane w Chinach i sami coraz mniej wytwarzamy to jeszcze zapraszamy ich udziału w przetargach publicznych. Firmy z EU nie mogą brać udziału w przetargach w Chinach. A za parę lat będzie płacz i lament, że nie ma pracy i pieniędzy.

    • 9 3

    • .

      Mnie jest obojętne dla kogo czyszczę klozety. I tak zarabiam 1500.

      • 2 0

  • Może tak na początek (3)

    niech dofinansują b.dobrą uczelnie która w rankingach wysoko stoi i tam też na wysokim poziomie jest j.chiński i japoński. Chodzi mi o Szkołę Wyższą Prawa i Dyplomacji.w Gdyni

    • 3 15

    • Dobrze skrywana ironia/sarkazm? (1)

      Czy może ty tak na serio?

      • 2 1

      • Że uczą się tam chińskiego i japońskiego?

        Szkoła wynajmowała (przynajmniej parę lat temu) pomieszczenia m.in. w drugim budynku Baltway i często wieczorami widziałem tam "chińską salę wykładową" (flaga ChRL, mapa Chin, jakieś tabliczki z napisami itd.) z ewidentnie chińskim wykładowcą, więc zasuwali pewnie każdego dnia po chiński niecienko. Co do japońskiego, nie wiem.

        Cytat ze strony uczelni:
        * SWPD - najlepsza niepubliczna Szkoła Prawa pod względem zdawalności na korporacyjne aplikacje prawnicze w 2011 roku według badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Sprawiedliwości
        (patrz "Rzeczpospolita" 23.02.2012 r.)

        • 1 0

    • hahaha, Wyższa Szkoła Loka i Paznokcia

      nie ma to jak gdyńska megalomania

      • 1 3

  • Czyżbyśmy mieli przyjemność z jej rektorem ?!

    • 7 1

  • (1)

    A niech się dzieje!.... Niech inwestują, niech Trójmiasto tez zarabia!....Nie tylko Hamburg i Rotterdam....:-)

    • 14 2

    • po co cale trojmiasto

      ma zarabiac.lepiej tylko dwojmiasto,sopot i gdynia niech duze sianko zarabiaja a ich mieszkancom lepiej sie powodzi.gdansk niech nie zarabia,albo niech chociaz zarabia duzo mniej od gdyni i sopotu,a jego mieszancom niech sie gorzej powodzi.

      • 0 0

  • Gdynie kocham jak Matke

    • 11 10

  • (2)

    Wieść gminna niesie,
    że Szkoła Wyższa Prawa i Dyplomacji
    już niestety kończy żywot.
    Macie jakieś info na ten temat

    • 3 1

    • A to niby jakim cudem?

      W ostatnich latach Szkoła Wyższa Prawa i Dyplomacji w Gdyni (do 2010 Wyższa Szkoła Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych w Gdyni) zajmowała niezmiennie drugie miejsce w rankingach niepublicznych uczelni prawniczych (Wydział Prawa jest jednym z jej czterech wydziałów, organizowany jest też Wydział Architektury i Sztuki).

      Na Wydziale Stosunków Międzynarodowych są m.in. kierunki Japonistyka (The Modern Japan Studies) i Chinoznawstwo (The Modern China Studies). Jest też arabistyka, wymiana handlowa z Chinami, Sektor Paliwowo-Energetyczny w Gospodarce Globalnej itd., czyli kierunki, po skończeniu których ze znalezieniem pracy trudności być nie powinno.

      • 0 0

    • WYŻSZA SZKOŁA KAMIENI DO KISZENIA KAPUSTY Im. Jana Kapustnika

      .

      • 1 0

  • To już nie tylko Niemcom? (2)

    Ciekawa przyszłość nas, Polaków czeka. Tusk sprzedaje Polskę Niemcom, a teraz chińczykom i japońcom! komu mnie sprzeda? Kiedy mi to powie? Nasi przodkowie w grobach przewracają się.

    • 2 4

    • No to w końcu zdecyduj się, komu ten straszny Tusk sprzedaje naszą gospodarkę.

      Jeśli jest w stanie tę samą fabrykę sprzedać najpierw Niemcom, Potem Rosjanom, a na koniec Chińczykom i Japończykom, to poczwórny zysk dla Polski.

      • 1 1

    • poza znakami interpuncyjmymi i wielkiemi literami twoja "wypowiedz" niczym sie nie charakteryzuje

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane