• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt "Ratownik" reaktywacja czy tylko fakt medialny?

Wioletta Kakowska-Mehring
26 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Okręt "Ratownik" miał być gotowy w listopadzie 2022 roku. Okręt "Ratownik" miał być gotowy w listopadzie 2022 roku.

Inspektorat Uzbrojenia MON zawiesza projekt budowy okrętu "Ratownik", ale już po miesiącu minister Błaszczak ogłasza na Twitterze, że "zatwierdził dokument o zamówieniu okrętu #Ratownik". Związkowcy ze Stoczni Wojennej, która projekt utraciła, piszą list protestacyjny do premiera, zlecenia uciekają, jest dług, a Stocznia wszczyna postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko prezesa i wiceprezesów. O co w tym wszystkim chodzi?



W ub. tygodniu podczas uroczystości podpisania kontraktu na samobieżne moździerze Rak i umundurowania szef MON Mariusz Błaszczak poinformował o zatwierdzeniu przez jego resort dokumentów dotyczących zakupu okrętu "Ratownik". Zatwierdzenie nowej dokumentacji nastąpiło po rozmowach z prezydentem Andrzejem Dudą - poinformowano, a całość przypieczętowano stosownym wpisem na... Twitterze.

- Choć MON nie ujawnia szczegółów, to należy spodziewać się, iż decyzja ministra otworzy drogę dla Inspektoratu Uzbrojenia do rozpoczęcia postępowania w sprawie pozyskania okrętu, a następnie - po jego finalizacji - złożenie zamówienia w przemyśle stoczniowym - poinformował portal branżowy defence24.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Problem w tym, że jeszcze miesiąc temu projekt budowy okrętu "Ratownik" zawieszono i zerwano umowę na jego budowę. Okręt miało zbudować konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA, Stoczni Remontowej Nauta, Stoczni Wojennej PGZOśrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej.

- W związku z przedłużającym się procesem realizacji i zadeklarowanym przez Wykonawcę wzrostem kosztów umowy na zaprojektowanie i budowę okrętu ratowniczego Ratownik Inspektorat Uzbrojenia odstąpił od realizacji kontraktu - poinformowano wówczas.

Nauta i Stocznia Wojenna straciły kontrakt na budowę okrętu "Ratownik"



Jak wynika z komunikatu Inspektoratu Uzbrojenia, konsorcjum zaproponowało aneks w zakresie zmiany terminu oraz wartości umowy. Jego treść ze względów formalno-prawnych nie mogła zostać zaakceptowana. Przypomnijmy. Początkowa wartość kontraktu opiewała na 755 mln złotych, z opcją budowy drugiego okrętu tego samego projektu. Jednostka miała być gotowa w listopadzie 2022 roku. Problem w tym, że budowa nawet nie ruszyła.

- Mając na uwadze obecną sytuację w kraju i na świecie oraz jej możliwy wpływ na budżet resortu obrony narodowej, aktualnie prowadzone są analizy w zakresie możliwości finansowych zabezpieczenia bieżących i przyszłych potrzeb Sił Zbrojnych RP. Wyniki pozwolą na wskazanie ponownego terminu uruchomienia postępowania, którego celem będzie pozyskanie okrętu ratowniczego. Dokładamy starań, aby uruchomienie postępowania było jak najszybciej możliwe - napisano jeszcze w tym komunikacie.
A co na to pozbawiony umowy wykonawca?

- Proces pozyskania sprzętu wojskowego w formule "zaprojektuj i wybuduj" zawsze wiąże się z koniecznością weryfikacji kosztów, zwłaszcza w przypadku tak skomplikowanego projektu. Przyjęte przez strony w umowie z 2017 r. założenia techniczne ulegały w toku prac uszczegółowieniu przez zamawiającego. Rozszerzony został zakres dotyczący funkcjonalności jednostki, w związku z czym strony uzgodniły wydłużenie jego realizacji, potwierdzone zawarciem stosownych aneksów. Wzrost ceny wynika z doprecyzowywania wstępnych założeń taktyczno-technicznych, przekazywanych wykonawcy w trakcie procesu opracowywania projektu wykonawczego oraz oceny poszczególnych jego elementów przez zamawiającego - poinformowało nas z kolei biuro prasowe Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Inspektorat Uzbrojenia zapowiedział jak najszybszy powrót do projektu i - jak widać - długo nie czekano. Pytanie jednak, czy kontrakt tym razem znów trafi do konsorcjum państwowych stoczni, a przede wszystkim do Stoczni Wojennej. To właśnie ta stocznia budowana na bazie majątku Stoczni Marynarki Wojennej miała być beneficjentem zamówień z MON.

1 lipca 2020 roku praktycznie wychodzimy z NATO - mówi komandor Maksymilian Dura



Na to też liczyli stoczniowcy, którzy coraz bardziej obawiają się o przyszłość swojego zakładu. Bo nie dość, że zerwano umowę na budowę "Ratownika", to jeszcze ostatnio powierzono budowę patrolowca dla Straży Granicznej stoczni francuskiej. Dlatego komisja międzyzakładowa NSZZ Solidarność PGZ Stoczni Wojennej wystosowała w ub. tygodniu apel adresowany do prezydenta, premiera, wicepremiera ds. aktywów państwowych Jacka Sasina, szefów resortów obrony narodowej praz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a także odpowiadających im komisji sejmowych.

- Zakres planowanych projektów ze strony wojska, wcześniej potwierdzonych, uległ drastycznemu okrojeniu. MON wycofał się z budowy okrętu "Ratownik" (mimo podpisanej umowy i poniesionych kosztów), programu Miecznik i Czapla oraz z modernizacji okrętów rakietowych typu Orkan (trzy jednostki), a także modernizacji trałowców typu 207 (trzy jednostki) - piszą związkowcy.
Przyznają, że rząd postanowił doinwestować Stocznię kwotą 300 mln zł poprzez wykupienie Stoczni Marynarki Wojennej przez PGZ, co "uratowało potencjał morski, produkcyjno-remontowy o charakterze obronnym i większość miejsc pracy wysoko kwalifikowanej załogi specjalizującej się w budowie i remontach okrętów wojennych". Działalność stoczni w nowym kształcie rozpoczęła się dopiero nieco ponad dwa lata temu, w styczniu 2018 roku, czemu towarzyszyło zwolnienie 100 osób z jej załogi, a nowe zamówienia - poza trzema naprawami głównymi-dokowymi okrętów ORP Arctowski, ORP Czernicki i ORP Kościuszko - albo się nie pojawiły, albo zostały w ostatnim czasie wycofane. A brak zamówień generuje problemy finansowe. Tylko za 2018 roku strata wyniosła ponad 26 mln zł.

Inspektorat Uzbrojenia MON daje nadzieję na Magneto



Czy apel stoczniowców zostanie wysłuchany? Czy jest plan dla Stoczni Wojennej? A może tylko chodziło o nową umowę? Po informacji o zerwaniu jej w kwietniu pojawiły się komentarze w branży, że tak naprawdę chodziło o ewentualne kary za opóźnienia lub o zmianę składu konsorcjum, więc trzeba było zerwać, aby potem podpisać od nowa. A może jednak deklaracja ministra MON z Twittera to tylko komunikat, który ma dać nadzieję i uspokoić nastroje? A może okręt "Ratownik" stanie się niczym słynny "prom ze Szczecina" jedynie faktem medialnym?

Do tego Stocznia Wojenna w ub. tygodniu poinformowała o wszczęciu postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko prezesa i dwóch wiceprezesów. Według komunikatu chodzi po prostu o wybór zarządu II kadencji. Obecnie stocznią kierują Konrad Konefał, prezes zarządu, Cezary Cierzan, wiceprezes zarządu, i Piotr Nowak, członek zarządu ds. ekonomiczno-finansowych. CV można zgłaszać do 29 maja.

Przypomnijmy. Prototypowy okręt "Ratownik" miał służyć do zabezpieczenia ratowniczego działalności szkoleniowej i operacyjnej sił własnych oraz sprzymierzonych (nawodnych, podwodnych i lotniczych), w tym udzielanie pomocy załodze uszkodzonego okrętu podwodnego (SUBSAR) oraz prowadzenie podwodnych prac awaryjno-ratowniczych.

Miejsca

Opinie (105) 10 zablokowanych

  • Ot i cała gospodarka morska w wykonaniu PiS

    Państwowe stocznie upadają...

    • 11 0

  • Opinia wyróżniona

    Dykta

    Najlepsze w tym wszystkim że zwolnią ludzi z wydziałów produkcyjnych którzy za pieniądze strasznie śmieszne starają się realizować pracę topornymi metodami i narzędziami zapewnionymi przez "menadzerów", a nie byli komandorzy którzy nic nie wnoszą oprócz wskazywania palcem i to jeszcze nieumiejętnie, a mają emerytury i śmieją się ludziom w twarz że nic nie można im zrobić. K.K .C.C. figuranci i kiedy pieniądze były to wypowiadali głupoty o pełnym portfelu zamówień i budowie fregat... jeżeli nie umieją zarządzać to chociaż wymagałoby się od nich że są z nadania politycznego i mają kontakty do lobbowania za uzyskaniem projektów, a oni ani w piśmie ani w mowie.. że dopiero NSZZ dało radę.. Przykre jest to że jedyne co umie grabarz to zwalniać ludzi i z panem z HR pójdzie mu to sprawnie, bo ten Pan już nie raz wręczał wypowiedzenia w SMW i PGZ SW kłamiąc ludziom prosto w oczy.
    Najbardziej mnie bawi brak konkurencji dla tych mistrzów z zarządu, to tylko pokazuje że nikt z inteligencją pozwalająca samodzielnie myśleć nie aplikuje na takie stanowisko.

    • 39 2

  • miała być Korweta, - a wybudowali najdroższą Motorówkę świata (5)

    miał być okręt Ratownik, - a będzie okręt Widmo.

    • 82 8

    • miała być dobra zmiana - a jest ... (3)

      • 11 3

      • ... a jest bardzo dobra. (2)

        Co prawda tylko dla wybranych, ale od czegoś trzeba zacząć.

        • 8 0

        • *** (1)

          PiS las ci zabrał
          PiS las ci dał
          "dobra zmiana"

          • 3 0

          • Eee panocku dojna dojna doji ile wlizie

            • 3 0

    • Okręt widmo to byłaby potężna broń...

      • 6 0

  • rząd z dudy , państwo z papieru (5)

    co by tu jeszcze sp...

    • 93 10

    • Pinokio skłamał rzecznik poprawił a kto poprawi ministra jak buja w obłokach?

      • 5 0

    • ale za to twoja obniżona emeryturka 2000+ na jabola starczy. (3)

      • 1 16

      • od jutra dostaniesz doliczony matołuszkowy para-podatek od seriali+

        i kopara ;))))

        • 5 0

      • dostaniesz podatek od tableta i komputera dla Twojego dobra oczywiście to też zakwiczysz

        • 7 1

      • knajacki język

        • 7 0

  • Stocznia Wojenna (3)

    to bankrut sztucznie utrzymywany przez podatnika od ponad 10 lat. Miejsce pracy dla związkowców oraz byłych mundurowych i ich rodzin.

    • 95 6

    • Z tym prezesem bedzie dalszy upadek stoczni. Nic mu nie wychodzi (1)

      • 9 1

      • kontrakt na nowy polski statek SAR też francuska stocznia wygrała

        jakimś cudem francuski stoczniowiec zarabiający lekko 4x więcej od polskiego - może jednak zrobić statek taniej
        pewnie francuzom te nagrody się po prostu nie wypłacały!

        • 10 0

    • a teraz resztki z koryta wyjedza pisi koledzy i koniec ... wina tuska

      • 12 2

  • Wezmą stępkę ze Szczecina? (2)

    • 73 5

    • tam juz nie ma stępki, zardzewiała czekając na budowę. (1)

      • 12 0

      • to dorzucim Huurałę do skrobania

        a KAC-perek będzie wióry sprzątał i szczotki mu podawał.

        • 7 1

  • to w końcu zdjęcie czy wizualizacja? (2)

    • 32 3

    • (1)

      nie wazne ważne że projekt manager jesti ma 10 pomocników - wszyscy znawcy i fachowcy pochodza z pisu ... oni za komuny tez statki budowali ...albo ich ojcowie :)

      • 5 1

      • na pękających parówkach zdobywali niezbędne doświadczenie

        wszak, pękające parówki - lepiej pływają

        • 3 0

  • Admiralicja

    Pisowskie bicie piany, a rezultat żaden.

    • 11 0

  • Stocznia Nauta jest bankrutem (1)

    zdewastowanym przez nierząd PO PSL

    • 5 29

    • w twój wpis wkradł się błąd, zapewne niezamierzony

      otóż to za rządów PO-PSL Nauta stała się konkretnym, dużym zakładem. Jeszcze parę lat temu robili ~10 kadłubów częściowo wyposażonych i pierwsze w pełni wyposażone. Po 5 latach rządów obecnych i karuzeli władz nauty pozostało już tylko zgasić światło. Na jesieni w SW. W szczecińskiem już pis udupił zakład. Stocznia GS wcielona w grupę, do odstrzału za lat kilka. Same sukcesy antymidasów z PiS

      • 12 4

  • Spokojnie (1)

    Spokojnie on bd haha nastepny ktory bedzoe budowany 10lat haha dramat majac takie stocznie powinismy moec jedne z najleprzych okretow w europie ale prezesi nabijaja tylko sobie kase spolka placa na raty co sie odbija na zwyklym kowalskim prezes ma na xzas wyplate bo innaczej go zona by wywalila z domu haha patologia i propaganda

    • 27 4

    • ale pisiaki będą robic krzyk że stocznie posprzedawali.... a nie potrafią się zająć tymi co zostały ... ale krzyk potrafia robić a 40 % tumanów każda bzdurę pisową łyka ... za komuny ludzie byli mądrzejsi bo wiedzieli że władza kłamie , dzis ci sami komuniści te same kłamstwa alke ludzie jacyć głupi i naiwni , widac po popraciu...żal

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane