Okręt "Ratownik" powraca? MON zaprosiło do negocjacji

Najnowszy artukuł na ten temat

Paweł Lulewicz został prezesem Stoczni Wojennej

Umowę na budowę okrętu "RatowniK" podpisano w 2017 roku, zerwano w kwietniu 2020 roku. Teraz znów rozpoczęto negocjacje z potencjalnym wykonawcą.
Umowę na budowę okrętu "RatowniK" podpisano w 2017 roku, zerwano w kwietniu 2020 roku. Teraz znów rozpoczęto negocjacje z potencjalnym wykonawcą. fot. materiały prasowe

Pod koniec kwietnia zerwano kontrakt, pod koniec maja minister Błaszczak ogłasza na Twitterze, że projekt powraca, a już pod koniec lipca Inspektorat Uzbrojenia MON informuje, że wystosowano zaproszenie do negocjacji ws. budowy okrętu "Ratownik". I znów skierowano je do... Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Czy tym razem się uda?



- Informuję, że 20 lipca br. Inspektorat Uzbrojenia, w ramach zadania dotyczącego pozyskania okrętu ratowniczego "Ratownik", wystosował zaproszenie do negocjacji do Polskiej Grupy Zbrojeniowej - podał mjr Krzysztof Płatek, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia.
Czyli jednak budujemy? Przypomnijmy. Umowę na budowę okrętu prototypowego MON zawarło pod koniec grudnia 2017 roku. Okręt miało zbudować konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA, Stoczni Remontowej Nauta, Stoczni Wojennej PGZOśrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej. Niestety pod koniec kwietnia tego roku umowę zerwano.

Sytuacja Nauty i Stoczni Wojennej jest trudna - przyznało ministerstwo



Według oficjalnego komunikatu w "związku z przedłużającym się procesem realizacji i zadeklarowanym przez wykonawcę wzrostem kosztów umowy na zaprojektowanie i budowę okrętu". Konsorcjum zaproponowało aneks w zakresie zmiany terminu oraz wartości umowy. Jego treść ze względów formalno-prawnych nie mogła zostać zaakceptowana. Początkowa wartość kontraktu opiewała na 755 mln złotych, z opcją budowy drugiego okrętu tego samego projektu.

Gospodarka morska w Trójmieście



Nieoficjalnie mówiło się, że konsorcjum "straciło" kontrakt, żeby nie trzeba było płacić kar za opóźnienie. Według założeń i umowy podpisanej w 2017 roku okręt miał być gotowy w listopadzie 2022 roku. Niestety jego budowa nawet się nie rozpoczęła.

Inspektorat Uzbrojenia poinformował w kwietniu, że do projektu powróci i "dołoży starań, aby uruchomienie postępowania było jak najszybciej możliwe". I faktycznie już po miesiącu minister Mariusz Błaszczak ogłosił na Twitterze, że "zatwierdził dokument o zamówieniu okrętu "Ratownik".

- Choć MON nie ujawnia szczegółów, to należy spodziewać się, iż decyzja ministra otworzy drogę dla Inspektoratu Uzbrojenia do rozpoczęcia postępowania w sprawie pozyskania okrętu, a następnie - po jego finalizacji - złożenia zamówienia w przemyśle stoczniowym - poinformował wówczas portal branżowy defence24.pl.

Inspektorat Uzbrojenia MON daje nadzieję na Magneto



I tak się stało. Czy jednak tym razem uda się położyć stępkę i czy stanie się to w polskiej stoczni? Miejmy nadzieję. Na to liczą przede wszystkim pracownicy państwowych stoczni zarządzanych przez PGZ, zwłaszcza załoga Stoczni Wojennej. To właśnie ta stocznia budowana na bazie majątku Stoczni Marynarki Wojennej miała być beneficjentem zamówień z MON.

Prototypowy okręt "Ratownik" miał służyć do zabezpieczenia ratowniczej działalności szkoleniowej i operacyjnej sił własnych oraz sprzymierzonych (nawodnych, podwodnych i lotniczych), w tym udzielania pomocy załodze uszkodzonego okrętu podwodnego (SUBSAR) oraz prowadzenia podwodnych prac awaryjno-ratowniczych.

Opinie (48) 2 zablokowane

  • Czy wyposażą ten okręt w możliwość usuwania z dna Zatoki tego chemicznego świństwa co zalega od wojny? (8)

    Czy będzie to tylko kolejny pełnomorski jachcik dla wojskowych?

    • 39 5

    • Pomysl (1)

      Korozja. To jest niemożliwe o czym marzysz. Zostawić i tyle. Nie wypowiadaj się bo coś ci się przysnilo.

      • 3 5

      • Za to twój komentarz to bardzo celna uwaga.

        Pasuje jak ulał do niemocy decyzyjnej odnośnie całej naszej Marynarki Wojennej!

        • 4 1

    • moi (1)

      To nie ma nic wspólnego z procedurami. Bezsensowny wpis, po którym można rozpoznać dwa oblicza Janusa: albo troll, albo prawdziwy dyletant

      • 1 4

      • moi

        ok, widzę, że jest ad hoc wpis na minus, zatem - to jest troll

        • 0 1

    • Ratownik

      To jest tak ciekawe jak brazylijski ,,tasiemiec,, poza tym .... bez żadnego znaczenia

      • 4 0

    • Odpowiedż :

      Nie ten okręt nie będzie miał możliwości wydobywania bojowych środków chemicznych jakie zostały zatopione na dnie Bałtyku , zakończeniu II wojny światowej. Tą sprawą powinny zająć się kraje , które dokonywały tego. Jak dotąd żaden z tych krajów nie chciał podjąć takich prac.
      Nie będzie też jakimś jachcikiem ? dla wojskowych. Po prostu będzie to jednostka wykorzystywana dla celów ratowniczych zarówno dla statków cywilnych jak i jednostek wojskowych. Kto i gdzie będzie budował ten okręt nie wiadomo. Dziś nie ma stoczni wojennej która powinna i mogłaby wbudować taką jednostkę. Kiedyś stocznia Nauta byłaby w stanie zbudować taki okręt , niestety systematyczne niszczenie stoczni polskich przez marsjan doprowadziło do bardzo trudnej sytuacji. Odbudowa przemysłu okrętowego w Polsce jest możliwa lecz bęzdie to trwało wiele lat.

      • 7 4

    • nie ale będzie na pokładzie kajuta dla prezesa i żaglówka dla błaszczaka

      • 4 1

    • Zapomnij jeśli w ogóle powstanie to podnosić będzie mógł co najwyżej łodzie motorowe na pokład.

      • 0 0

  • (2)

    Jestem pewny, że w kwestiach marynarki nigdy nie zbudujemy potencjału. Za duże (dziwne) układy ludzi z MONU, nierentownych stoczni oraz innych wałków... No ale kto się nachapie to się nachapie;)

    • 38 2

    • niech tylko utworzą holding Orlenu Energi Grupy Węglowej PzU PKO i Poczty Polskiej

      to pokażemy całemu światu nieoPiSane cudowianki na kiju - zadziwimy cały świat takim podwodnym okrętem ratowniczym, który będzie posiadał samoloty i środki odstraszania

      • 3 0

    • skąd to czarnowidztwo?

      Przecież stocznia mar. woj. ma bogate, wieloletnie doświadczenie w budowie podobnych jednostek a nawet elastycznej ich konwersji w trakcie realizacji projektu ;)

      • 1 2

  • ile milionów? (1)

    bo nie wiem czy ze szwagrem kabel od spawarki rozwijać

    • 29 1

    • Poczekaj jeszcze , zastanawiaja sie czy wogole potrzebuja .

      • 2 0

  • Tak samo się uda jak prom w Szczecinie (5)

    Jedyny podmiot krajowy który może zrealizować taki projekt, to Remontowa Holding

    • 49 11

    • (3)

      Tylko cz ten projekt który wykona remontowa będzie tak mega awaryjny jak Kormoran?

      • 8 18

      • Minusy od trolli remontowej (1)

        • 7 1

        • Plusy

          od konkurencji.

          • 3 0

      • ale

        Projekt zatwierdzony przez prs już jest

        • 2 0

    • bo ten prom w szczecinie był budowany poPiSowo w technologii stealth

      i jest niewidzialny!

      • 5 0

  • Jeżeli budowa będzie tak sprawna jak "Gawron/Ślązak",

    to moje prawnuki akurat się doczekają wodowania. Mnie już pewnie na tym świecie zabraknie.

    • 29 4

  • Wczoraj tu pisano o fatalnej sytuacji Nauty i Stoczni Wojennej a dziś Błaszcak znów obiecuje. (1)

    • 34 2

    • codziennie komuś obiecują

      wczoraj górnikom, dzisiaj stoczniowcom, jutro... Ta władza tylko to potrafi robić i rozdawać nasze pieniądze. Ale gdzie w grę wchodzi prawdziwe zarządzanie i twarda konkurencja to dają dudy.

      • 9 0

  • Partactwo i partyjniactwo

    Takie zlecenie tylko i wyłącznie powinno trafić do Remontowej. pgz, smw, nauta gwarantuje jedynie gigantyczne opóźnienie fuszerkę i stracone miliony z naszych pieniędzy. Wszystko bez względu na jakość koszty i terminy dla wsparcia tzw Polskiego Przemysłu?

    • 28 8

  • Ratownik

    Chyba tylko Remontowa może to wykonać... Innej stoczni w Polsce nie widzę... Ewentualnie Gdańska lub inne mogą być podwykonawcami...

    • 26 13

  • (4)

    W budżecie lada moment nie będzie środków na podstawowe społeczne potrzeby a oni chcą budować okręt ratowniczy dla marynarki :)))))

    • 19 9

    • nie będzie nawet kogo ratować bo nie będzie okretów podwodnych

      • 3 0

    • będą siebie ratować (1)

      jak Polska pójdzie na dno z ich zarządzaniem i rozdawnictwem. Państwo PiS zbankrutuje jak poprzednia komuna w 1989

      • 7 0

      • to juz blisko - inflacja narazie wystartowała - te sztuczne stopowanie cen + dodruk pieniedzy + dwie podwyzki prądu i wzrost cen paliw ... teraz ta kumulacja nam się dobije - sytuacja jak w 1986 roku

        • 1 0

    • Okręt

      Nasze stocznie powinny zająć się remontami a nie budową pojedynczych jednostek. Lepiej kupić je zagranicą. Będzie dużo taniej i szybciej.

      • 0 0

  • Czy... (2)

    da się na tym pływać? Będzie miejsce na siłownie i kącik trepa? Będzie miał co ratować. Cała MW tonie...

    • 12 1

    • Misiewicz będzie glównym projektantem a Jaworski w nadzorze wówczas bedzie na pewno sukces

      • 4 0

    • czy

      mylisz się poszukiwaczu...mw dawno nie ma ,a to co zostało nazywa się Błyskawica

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Janusz Jarosiński

Były prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Związany z tym przedsiębiorstwem na różnych...