• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen pozostanie w Płocku, a Lotos...

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według ostaniach informacji, do jakich dotarł "Parkiet" planuje się, że Lotos wyemituje akcje, które otrzymają akcjonariusze PKN Orlen. Ma to pozwolić Skarbowi Państwa na szybsze dokonanie całej operacji. Według ostaniach informacji, do jakich dotarł "Parkiet" planuje się, że Lotos wyemituje akcje, które otrzymają akcjonariusze PKN Orlen. Ma to pozwolić Skarbowi Państwa na szybsze dokonanie całej operacji.

Po fuzji siedziba PKN Orlen na pewno pozostanie w Płocku, a w planach nie ma przejęcia Orlenu przez Lotos. Tak przynajmniej zapewniał przedstawicieli największych związków zawodowych w Orlenie prezes spółki, Daniel Obajtek. Gdzie będzie siedziba Lotosu i czy w ogóle przetrwa on połączenie - tego na razie nie wiadomo.


Czy uważasz, że Lotos pozostanie w Gdańsku?


- Mamy podpisany list intencyjny, w którym mowa jest o tym, że to Orlen kupuje Lotos. Nie ma żadnej zmiany koncepcji. Zapewniam, że bez względu na to, w jaki sposób dojdzie do połączenia, nazwa PKN Orlen się nie zmieni, a siedziba koncernu pozostanie w Płocku. Natomiast wszystkie kwestie trzeba dokładnie przeanalizować pod kątem korzyści dla firmy - mówił Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, podczas spotkania z władzami związków zawodowych działających w spółce.
Zaniepokojenie związkowców wywołały doniesienia "Rzeczpospolitej". Gazeta powołując się na tzw. "źródła", stwierdziła, że to Lotos, a nie Orlen, może być stroną przejmującą w planowanej transakcji. Prezes Obajtek rozwiał jednak te obawy. Zapewnił, że w Orlenie nic się nie zmieni. Nie zająknął się jednak ani słowem o tym, czy coś zmieni się w Lotosie.

Lotos wyemituje nowe akcje



Tematu unikają także politycy bezpośrednio związani z planowaną transakcją. Pytany o transakcję podczas Ogólnopolskiego Szczytu Energetycznego minister energii Krzysztof Tchórzewski stwierdził, że w Gdańsku na pewno pozostanie rafineria.

- Tu będzie zarejestrowana spółka, tu będzie odprowadzany podatek oraz inne daniny od zakładu - stwierdził Tchórzewski.
Minister nie odpowiedział jednak na pytanie, co z innymi spółkami Grupy Lotos. Istnieje więc obawa, że zostaną one całkowicie wchłonięte przez PKN Orlen.

Według ostatnich informacji, do jakich dotarł "Parkiet" planuje się, że Lotos wyemituje akcje, które otrzymają akcjonariusze PKN Orlen. Ma to pozwolić Skarbowi Państwa na szybsze dokonanie całej operacji.

Związkowcy chcą uczestniczyć w pracach nad fuzją



W 2017 roku Lotos zapłacił 22 mln zł podatku CIT do budżetu Gdańska i prawie 50 mln zł, które zasiliły budżet województwa pomorskiego. Po fuzji wpływy na pewno będą o wiele mniejsze, a w przypadku zmniejszenia zatrudnienia i likwidacji dużej liczby spółek Grupy Lotos samorządy utracą też dochody z tytułu PIT.

Nad tym, w jaki sposób odbędzie się łączenie Orlenu i Lotosu czuwać chcą związkowcy. "Solidarność", działająca w obydwu zakładach, wystosowała już pismo do ministra energii. Związkowcy chcą spotkania i gwarancji czynnego uczestnictwa w zespole roboczym prowadzącym prace dotyczące podłączenia Orlenu i Lotosu. Związek chce też negocjować w imieniu pracowników obu koncernów umowy społeczne.

W pracach dotyczących połączenia chcą też brać udział inne związki.

- Oczywiście, że chcemy uczestniczyć. "Solidarność" występuje we własnym imieniu i nie reprezentuje żadnego z pozostałych związków - twierdzi Kazimierz Trębacz, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego Grupy Lotos SA.
Termin spotkania związkowców z szefem resortu energii nie jest jeszcze znany.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (154) 5 zablokowanych

  • Najlepiej dla gospodarki (1)

    Jak tzw politycy zajmują się sobą, zwłaszcza w temacie przydzielania nagród w ramach dojnej zmiany.

    • 25 4

    • Racja !

      Tusk już dawno chciał sprzedać ten Lotos. Wtedy nie byłoby miejsc radach nadzorczych i w zarządach dla polityków. Wszystko byłoby OK ;-)

      • 4 0

  • PiSowi już nie zależy na Pomorzu. Teraz będzie tylko gorzej. (3)

    Teraz nastąpi degradacja województwa pomorskiego. Obetną środki na inwestycje finansowane z budżetu będą blokować rozwój naszego miasta.

    • 43 7

    • Trasa Kaszubska (2)

      Przykładem "obciętych" dotacji jest podpisanie umowy na budowę odcinka Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Szemudu.

      • 4 1

      • Najpierw niech wybudują tą trasę. (1)

        To że podpisano list w sprawie budowy niczego nie oznacza. Dopiero jak ja wybudują to się okaże. Z resztą nie chodzi tu o jedną trasę tylko podejście do Pomorza jako całości. PiS nie lubi Gdańska

        • 10 2

        • Kibic

          Podpisano umowę to znaczy że droga powstanie. Chyba że wykonawca się wyłoży. A PiS bardzo lubi Pomorze. Nie lubi tylko ekipy która to rządzi. A z tego co mi wiadomo to ludzie zatrudnieni w Urzędzie Miejskim tez nie kochają PO. Ale siedzą cicho bo się boją.

          • 3 3

  • Jak w Horrorze.

    Wszyscy na około trąbią, że to MONOPOL i dla klientów oznacza ceny Monopolistyczne czyli drożyzna. A Oni dalej brną w te fuzję. Tak jak w filmie Horrorze. Bohater wie że czai się tam zło, ale idzie dalej, brnie w te ciemności aby zginąć ku uciesze widzów w kinie. Normalna reakcja to uciekać jak najdalej. A ci idą jak te barany na rzeź.

    • 25 1

  • ja mysle towarzyszu Obajtek (2)

    że wam się nie uda

    • 134 16

    • Ale to nie rzeczony tam rządzi.

      • 4 1

    • I aby zmniejszyć koszty zarządu zróbcie towarzyszu centralę, dajmy na to, no może w Pcimiu. Co myślicie?

      • 19 0

  • To Lotos powinien przejąć Orlen

    ze względów bezpieczeństwa, to w Lotosie Skarb Państwa jest udziałowcem większościowym -53,19%, a w Orlenie 27,52%. Wówczas unikniemy wrogiego przejęcia przez kapitał rosyjski.

    • 47 1

  • no i...

    po Lotosie.....

    ehh...

    • 20 4

  • Pieniądze i Stołki

    • 99 9

  • Widze ze Chazary kombinuja jak moga. Podle plemie.

    • 65 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane