• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwa morskie mają być czystsze. Duże statki ograniczą emisję gazów cieplarnianych

Robert Kiewlicz
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (82)
Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r.

Parlament Europejski i Rada Europy osiągnęły porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich, wzywając do zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Duże statki mają stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG). Kontenerowce i statki pasażerskie w głównych portach UE mają korzystać z zasilania z lądu od 2030 r.





Czystsze paliwa dla żeglugi to:

Statki będą musiały stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG) poprzez zmniejszenie ilości GHG w zużywanej przez nie energii (poniżej poziomu z 2020 roku 91,16 gramów CO2 na MJ) o 2 proc. od 2025 roku, 6 proc. od 2030 roku, 14,5 proc. od 2035 roku, 31 proc. od 2040 roku, 62 proc. od 2045 roku i 80 proc. od 2050 roku.

Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu powyżej 5 tys., które są zasadniczo odpowiedzialne za 90 proc. emisji CO2 oraz do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub pomiędzy nimi, jak również do 50 proc. energii zużywanej podczas rejsów, w których port wyjściowy lub port docelowy znajduje się poza UE lub w najbardziej oddalonych regionach UE.

Posłowie zapewnili również, że komisja dokona przeglądu przepisów do 2028 roku, aby zdecydować, czy rozszerzyć wymagania dotyczące ograniczenia emisji na mniejsze statki lub zwiększyć udział energii wykorzystywanej przez statki pochodzące z krajów spoza UE.



Podłączanie statków do zasilania z lądu



Zgodnie z umową wstępną, od 2030 roku kontenerowce i statki pasażerskie będą zobowiązane do korzystania z przybrzeżnych źródeł zasilania dla wszystkich potrzeb energetycznych podczas cumowania przy nabrzeżu w głównych portach UE. Od 2035 roku będzie to również dotyczyć pozostałych portów UE, o ile porty te będą miały zasilanie z lądu. Powinno to znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w portach.

Zastosowanie będą miały pewne wyłączenia, takie jak przebywanie w porcie przez mniej niż dwie godziny, stosowanie własnej technologii o zerowej emisji lub zawijanie do portu z powodu nieprzewidzianych okoliczności lub sytuacji awaryjnych.



Transport morski ma być bardziej ekologiczny



Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu, żegluga morska i śródlądowa w UE odpowiadała za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w Unii Europejskiej. Transport drogowy odpowiada za 71 proc. emisji, lotnictwo cywilne odpowiada za 14,4 proc., a transport kolejowy za 0,5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.

Transport morski emituje takie substancje jak: tlenki siarki (SOx), tlenki azotu (NOx) czy pył zawieszony (PM), które mogą mieć wpływ na ludzkie zdrowie. W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wprowadziła przepisy, które ograniczają zawartość siarki w paliwie stosowanym w transporcie morskim. Od stycznia 2020 roku przepisy te obowiązują na całym świecie, co spowodowało spadek emisji siarki.

Opinie (82) 5 zablokowanych

  • Jest tylko jedno ale (1)

    Ile taki statek jest w stanie przenieść ładunku z punktu A do pkt B. Statki na ogół pływają po coś w przeciwieństwie do samochodów osobowych... gdzie Grażyna z Mirkiem zamiast na piechotę do sklepu to wożą d..e samochodem lub na inne zachcianki

    • 4 3

    • Przeciez to nie o to chodzi.

      Skoro bez trudu przekonano masy do oczywistego lgarstwa, ze samochod na baterie jest eko, to teraz po prostu idzie sie za ciosem i wymysla kolejne bzdury. I jakiez to czystsze paliwa oni nagle wymysla? Mazut z ad blue? To bylby hit.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Paliwo okrętowe to tzw. mazut . Wystarczy że ten czy inny armator kupi paliwo dobrej jakości które wystarczy podgrzać do temperatury 80 - 90 stopni C . Kiedyś pracowałem u armatora kupującego paliwo które podgrzewano do 140 - 160 stopni i nie pomagały żadne uzdatniacze . Siadały pompy paliwowe , wtryskiwacze ale nikt tym specjalnie się nie przejmuje .

    • 5 6

    • Pan sie znasz, wiec to nie do Pana skierowane haselka. (1)

      A i laikowi nie powinno sprawic zbytniego trudu domyslenie sie, ze o ile w jakims Hamburgu czy Rotterdamie moze i bedzie nawet kladziony na to jakis nacisk, to juz poza UE nic sie nie zmieni.

      • 3 2

      • Prawda, kiedy u nas mazut może mieć 1% siarki to już na Zatoce można od Rusów zatankować 3% i po miedzynarodowych wodach pruć beztrosko i truć.

        • 1 0

    • Panie win, paliw morskich rodzajów jest wiele. Najcięższe czyli HFO to mazut, jest wycofywany od jakiegoś czasu, Lotos na szczęście już go nie produkuje, u nas jest dostępna 1ka czyli 1% siarki ale od Rusów na Zatoce wszystkie statki tankowały 3kę czyli niedopuszczalne u nas paliwo. Poza tym jest IFO, bardziej ciekłe ale wciąż czarne a mniejsze jednostki pływają na dmx, dma, dmb, dmc czyli tak lekkie jak olej opałowy. Oczywiście do każdego rodzaju paliwa jest inny silnik więc problemy z mazutem były, to prawda, ale nie dlatego, że był słabej jakości tylko tak wygląda specyfika tego paliwa. Obecnie oby jak najwięcej statków przeszło na DM* albo LNG.

      • 2 0

    • Bzdury waść piszesz

      W 2008 r mój armator przerobił ifo 380 na ifo 720
      Czyli...asfalt
      Jak się podgrzało do 128 C to separator robił swoje.
      Reszta szła przez filtry więc wtryski się nie zapychały.
      No chyba że przegrzali pow. 135 to wtedy powstawał nagar.
      Asfalt taki że bez parowego podgrzania nie można było pompować.
      Zresztą byli niscy myanmarczycy co pozostałości ręcznie szpachelkami odbijali.

      Komin czysty, są zraszacze...

      Teraz w porcie agregaty pomocnicze musza pracować na MDO i to bez siarki więc jest czysto.

      • 0 0

  • Trzeba poprosić jeszcze wulkany, żeby nie dymiły tak bardzo.

    • 5 0

  • Niestety takie lokalne pomysły dobijają europejskich armatorów (1)

    Już teraz jesteśmy mało konkurencyjni względem USA lub Azji, którzy mają w 4 literach ekologię. Niektórzy już bankrutują (w Niemczech, Holandii, więc teoretycznie potęgi).

    • 4 0

    • Jakie lokalne?

      W Kalifornii możesz pływać tylko na dieslu. W porcie musisz podłączyć się do zasilania z lądu i masz na to 2.5 godziny łącznie od zacumowania do opuszczenia portu( Los Angeles, Oakland), lub założyć na komin specjalny pochłaniacz spalin.

      • 0 0

  • Statki podobnie jak auta też powinny być napędzane silnikami elektrycznymi.

    • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Unia idzie w złym kierunku (1)

    Po co wozić produkty czy surowce tam i z powrotem. Produkty spożywcze wytwarzane były lokalnie. Były niewielkie mleczarnie, piekarnie, lokalni rolnicy dostarczali produkty rolne, piwo wytwarzały lokalne browary itd. Sprzęt AGD, tv elektronikę, materiały budowlane wytwarzane były w każdym kraju. Unii która miała nadprodukcję był na rękę przewrót w Europie Wschodniej , wykończono lokalnych wytwórców i nawet dużych krajowych (PLo,Zamech,Cegielski ,kopalnie itd) i teraz wszystko trzeba z daleka wozić by ktoś mógł na tym zarabiać. Żeby zarabiać więcej trzeba podnieść cenę transportu. Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze korporacji.

    • 11 3

    • polexit!

      Trzeba wziąść przykład od Wielkiej Bryranii i opuścić ten dom wariatów.

      • 1 1

  • Eko ściema. Opłaty portowe za odbiór oleju zawyżane, to trzeba wylewać do morza.

    Jak się coś zepsuje w chłodniach, to rybki zjedzą - razem z opakowaniem. Może teraz coś się polepszyło, ale chyba nie.

    • 3 0

  • pytaja

    co z emisją CO2 wulkanów na przestrzeni tysięcy lat????? Jeden wulkan emituje tyle CO2 co gospodarka Chińska przez 10 lat.

    • 3 0

  • ekolog

    a Bily Gets będzie latał 4 odrzutowcami aby pomagać klimatowi

    • 1 0

  • nrd

    tam gdzie chodziłem i jeździłem na rowerze teraz wybieram samochód

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane