• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwa morskie mają być czystsze. Duże statki ograniczą emisję gazów cieplarnianych

Robert Kiewlicz
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (82)
Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r.

Parlament Europejski i Rada Europy osiągnęły porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich, wzywając do zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Duże statki mają stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG). Kontenerowce i statki pasażerskie w głównych portach UE mają korzystać z zasilania z lądu od 2030 r.





Czystsze paliwa dla żeglugi to:

Statki będą musiały stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG) poprzez zmniejszenie ilości GHG w zużywanej przez nie energii (poniżej poziomu z 2020 roku 91,16 gramów CO2 na MJ) o 2 proc. od 2025 roku, 6 proc. od 2030 roku, 14,5 proc. od 2035 roku, 31 proc. od 2040 roku, 62 proc. od 2045 roku i 80 proc. od 2050 roku.

Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu powyżej 5 tys., które są zasadniczo odpowiedzialne za 90 proc. emisji CO2 oraz do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub pomiędzy nimi, jak również do 50 proc. energii zużywanej podczas rejsów, w których port wyjściowy lub port docelowy znajduje się poza UE lub w najbardziej oddalonych regionach UE.

Posłowie zapewnili również, że komisja dokona przeglądu przepisów do 2028 roku, aby zdecydować, czy rozszerzyć wymagania dotyczące ograniczenia emisji na mniejsze statki lub zwiększyć udział energii wykorzystywanej przez statki pochodzące z krajów spoza UE.



Podłączanie statków do zasilania z lądu



Zgodnie z umową wstępną, od 2030 roku kontenerowce i statki pasażerskie będą zobowiązane do korzystania z przybrzeżnych źródeł zasilania dla wszystkich potrzeb energetycznych podczas cumowania przy nabrzeżu w głównych portach UE. Od 2035 roku będzie to również dotyczyć pozostałych portów UE, o ile porty te będą miały zasilanie z lądu. Powinno to znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w portach.

Zastosowanie będą miały pewne wyłączenia, takie jak przebywanie w porcie przez mniej niż dwie godziny, stosowanie własnej technologii o zerowej emisji lub zawijanie do portu z powodu nieprzewidzianych okoliczności lub sytuacji awaryjnych.



Transport morski ma być bardziej ekologiczny



Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu, żegluga morska i śródlądowa w UE odpowiadała za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w Unii Europejskiej. Transport drogowy odpowiada za 71 proc. emisji, lotnictwo cywilne odpowiada za 14,4 proc., a transport kolejowy za 0,5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.

Transport morski emituje takie substancje jak: tlenki siarki (SOx), tlenki azotu (NOx) czy pył zawieszony (PM), które mogą mieć wpływ na ludzkie zdrowie. W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wprowadziła przepisy, które ograniczają zawartość siarki w paliwie stosowanym w transporcie morskim. Od stycznia 2020 roku przepisy te obowiązują na całym świecie, co spowodowało spadek emisji siarki.

Opinie (82) 5 zablokowanych

  • Statki brudzą ? a Odra nie ???

    dorwali się do władzy nieudacznicy - tylko kasa dla swoich !! Kopalnie truja Odrę winnych nie ma, składowiska ze smieciami tam gdzie w spółkach są ludzie pisu medyczne śmieci z całego świata - a wy się podniecacie napędem statków . Drzewa wycinają jak leci puszcze , parki itp, gdzie zbiorniki gromadzące wodę ? po co spółce gospodarka wodna 800 land roverów?

    • 4 4

  • Opinia wyróżniona

    Hipokryzja... (6)

    A kto sie zajmie statkami, ktore plyna np. z Europy do USA z plynnym ladunkiem, a potem po zmianie dokumentow przewozowych wracaja z tym samym ladunkiem do Eu? Tak samo sie dzieje na Dalekim Wschodzie, duze statki (takze kontenerowce), plywaja czesto jedynie pod balastem (na pusto) na b.dalekich trasach. Kompletny brak jakiejkolwiek kordynacji czy kontroli nad tego typu praktykami, setki ton paliwa spalane sa bezsensownie, a w zwiazku z tym nastepuje masowa emisja spalin do atmosfery. W tej matrii rzadzi prywatny interes armatorow, prreroznych czarterujacych - w biznesie (nierzadko szemranym), tzw."ochrona srodowiska" nie ma zadnego znaczeenia!

    • 15 1

    • (3)

      Jaki jest cel że płyną z ładunkiem i z tym samym wracają do Europy!?

      • 0 1

      • Pijani Ch.Eng czesto nie wiedza w jakim sa porcie i kiedy (1)

        Kapitan

        • 0 2

        • To nie te czasy,

          wiekszosc statkow juz jest sucha - nie ma alkoholu.

          • 2 0

      • Podatki, czesto plywa sie tam i z powrotem z tym samym Cargo, wymienia się papiery a reszta to juz kreatywna księgowość. Potwierdzam slowa CE.

        • 1 0

    • Taak, (...) (1)

      a prąd w tych portach to skąd? W Kalifornii tez tak mówili, a już 10 lat temu, statki tak obciążały siec np. w Los Angeles, ze trzeba było się rozłączyć i wrócić na agregaty...
      Tak dla zobrazowania, kontenerowiec, przewożący dużą ilość kontenerów chłodzony potrzebuje min 3MW, będąc na takim dużym 400m, 13tys TUE, zapotrzebowanie bylo ok 5-6MW. Teraz stoi kilka takich statkow w porcie.
      Ciekawi mnie wiec czy będą przebudowywać porty dla takiej infrastruktury... To juz w porcie trzeba rozdzielnie wysokiego napięcia postawić.

      • 2 0

      • Bo decyzje podejmują bezdennie głupi politycy, oderwani od rzeczywistości - ślepe konie co przeszkód nie widzą. Chyba juz nikt branż czy specjalistów juz o nic nie pyta. Jak w tytule - hipokryzją - znak obecnych czasów.

        • 0 0

  • A kiedy

    zakaz stosowania mazutu do napędu wielkich statków maersk i innych armatorów ?

    • 6 0

  • Pewnie sobie obliczyli, że Niemcy na tym zarobią.

    Jak w przypadku paliw syntetycznych które będą droższe ale ekologiczne bo niemieckie. To kraj z wielkimi ekologicznymi tradycjami....kiedyś obozy koncentracyjne do utylizacji zbędnych ludzi, a dziś elektryki za które właśnie gdzieś umiera ciemnoskóry afroamerykanski mężczyzna. Żeby była równowaga wymyślamy 100 nowych płci, Niemcy nie lubią próżni...a niech któryś podskoczy to niemiecki pan nałoży karę na cały kraj.

    • 6 1

  • Powinny

    Powinny pływać tylko żaglowce tak jak kiedyś i byłby spokój i wszyscy zadowoleni. Teraz jest modna energia słoneczna i powietrzna.

    • 9 7

  • przerobic na elektryki

    Jarek Thurnberg vonTmermanns

    • 5 0

  • cholera

    a myślałem , że od 2035 maja być tylko żaglowce ?!

    • 5 1

  • Tęczowa komuna.

    • 9 0

  • Bardzo dobry kierunek ale trzeba przerobić statki na elektryczne lub wodorowe !!!!!!!!!!!!! Bo mazut nigdy nie będzie czysty (1)

    • 0 2

    • Taki u - boot byl na baterie, a obok eko to nawet nie stal.

      • 0 0

  • Cała energię ststki powinny uzyskiwać z fal morskich i słońca !!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane