• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Panamaksy z węglem "polubiły" gdyński terminal masowy

Wioletta Kakowska-Mehring
23 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Masowiec m/v „Cape Triumph” przypłynął z 40 tysiącami ton węgla w ładowniach. Ten statek typu Panamaks ma dziób o nietypowym kształcie. tzw. Ax-Bow. Masowiec m/v „Cape Triumph” przypłynął z 40 tysiącami ton węgla w ładowniach. Ten statek typu Panamaks ma dziób o nietypowym kształcie. tzw. Ax-Bow.

W gdyńskim terminalu masowym coraz częściej obsługiwane są statki typu Panamax. Aby było ich jeszcze więcej, trzeba inwestować w sprzęt, który usprawnia procesy przeładunkowe oraz pozwala dywersyfikować ładunki. To plan na najbliższe lata dla MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. W sierpniu mija rok od prywatyzacji terminalu.


Moje oczekiwania co do potencjału i możliwości terminalu masowego sprawdziły się - mówi Rinus Roose, dyrektor do spraw marketingu i rozwoju MTMG- Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. 
Moje oczekiwania co do potencjału i możliwości terminalu masowego sprawdziły się - mówi Rinus Roose, dyrektor do spraw marketingu i rozwoju MTMG- Morskiego Terminalu Masowego Gdynia.

Ostatnio gdyński terminal masowy przyjął duży masowiec m/v "Cape Triumph" z prawie 40 tysiącami ton węgla w ładowniach. To już szósty w tym roku statek typu Panamax. W tym tygodniu przybędzie kolejny duży statek z ok. 65 tysiącami ton węgla. Czy węgiel będzie wiodącą specjalizacją terminalu?

- Morski Terminal Masowy Gdynia to nowoczesny terminal uniwersalny i takim pozostanie. Fakt, że możemy obsługiwać statki typu Panamax to nasz wielki atut i cieszymy się, że coraz częściej zawijają one do naszego terminalu - mówi Rinus Roose, dyrektor do spraw marketingu i rozwoju MTMG- Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. - Jednakże naszym celem jest różnorodność obsługiwanych towarów.

Potrzebne są jednak inwestycje, które zapewnią dywersyfikację ładunków. Terminal ma inwestować w sprzęt, który gwarantuje dobrą obsługę różnego rodzaju ładunków wymagających nowoczesnych technologii i zachowania europejskich norm ekologicznych.

- Dlatego też jedną z pierwszych nowych inwestycji jest urządzenie zraszające, które zmniejsza zapylenie w terminalu, powstające w trakcie rozładunku i załadunku różnego rodzaju towarów sypkich - mówi Rinus Roose. - Nie chcemy być największym terminalem masowym w Polsce. MTMG ma być terminalem wyróżniającym się przede wszystkim jakością oferowanych usług oraz nowoczesną technologią przeładunku, a tym samym stać się atrakcyjnym partnerem w interesach.

Maszyna do zraszania już w przyszłym tygodniu trafi do terminalu. W ubiegłym roku na Nabrzeżu Szwedzkim został zmontowany nowy żuraw firmy Famak z udźwigiem 25 ton na chwytaku, który zwiększył dobowe tempo przeładunku śruty sojowej, węgla, koksu oraz innych ładunków masowych. Do tego terminal wzbogacił się o dźwig samojezdny firmy Liebherr. Udźwig nowego żurawia to ponad 120 ton na haku i 75 ton na linach chwytaka, a maksymalny wysięg to 48 metrów. Jest to siedemnasty z kolei żuraw w terminalu masowym i zarazem najnowocześniejszy. Dzięki wysokiej wydajności przeładunkowej sięgającej 20 tysięcy ton w ciągu doby, znacznemu skróceniu uległ czas obsługi ładunków, a tym samym czas pobytu statków w terminalu. Innymi słowy rozładunek statku typu Panamax w MTMG może trwać ok. trzech dób.

Dokładnie 29 sierpnia 2011 roku w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA odbyło się uroczyste podpisanie umowy zbycia udziałów spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia francuskiej spółce Atic Services. Cena zbycia 100 procent udziałów wyniosła 60 303 760 złotych. Podpisanie umowy zamykało proces prywatyzacyjny rozpoczęty w styczniu 2010 roku. Na ogłoszenie odpowiedziało dziewięć podmiotów: Atic Services, Cargill Polska, Cefetra Polska, Getreide AG, Glencore Polska, Louis Dreyfus Commodities Polska, ECS Eurocargo, Port Północny, konsorcjum CTL Logistics/CTL Trans-Port.

Jednak to właśnie Atic Services przedstawił najkorzystniejszą ofertę nabycia udziałów Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. Atic Services jest europejskim liderem w logistyce ładunków masowych (głównie przeładunek węgla). Firma ta działa w kilku obszarach logistyki: występuje jako bezpośredni dostawca produktów lub jako agent, zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchem transportowym, realizuje transport ładunków masowych od dostawców do odbiorców, prowadzi przeładunek i składowanie ładunków w portach morskich, przeprowadza badania standardów jakościowych ładunków masowych. Głównym udziałowcem Atic jest ArcelorMital oraz EDF Trading.
- Od początku procesu prywatyzacji byłem bardzo zaangażowany w całe przedsięwzięcie i przekonany o tym, że nabycie akcji MTMG przez spółkę ATIC Services to bardzo dobry pomysł. Już wtedy wiedziałem, że jest to terminal z dużym potencjałem rozwoju - dodaje Rinus Roose.

Podstawowym przedmiotem działalności MTMG jest świadczenie usług przeładunkowych (m.in. przeładunek węgla, przeładunek kruszywa, przeładunek skalenia, przeładunek siarki, przeładunek chemikaliów, śruta, przeładunek paliw płynnych), składowania i big - bagowania ładunków masowych tj.: węgla i koksu, zbóż i pasz (śruta), rud, innych ładunków masowych suchych i  płynnych, w tym chemikaliów, ropy i przetworów naftowych.

Miejsca

Opinie (22) 1 zablokowana

  • Pani redaktor - brak Pani wiedzy o statkach jest zatrważający.

    I dziwimy się , że sprawy morskie są tak wypatrzone.
    Statek "Cape Triumph" zgodnie z nazwą jest statkiem masowcem tzw. capesizem.
    Nazwa "cape" - przylądek jest zarezerwowana dla statków , które mają ograniczone rejony pływania ze względu na długość , szerokość i zanurzenie.
    Statki panamax - to największe statki , które mogą przepłynąć przez Kanał Panamski. O ile w Kanale Panamskim nie ma problemów z długością statku , to śluzy ograniczają szerokość statku do 36.1 metra. Przeciętne capesizy mają po ok 45 mtr. szerokości. Kanał Sueski mogą pokonywać oba rodzaje statków z tym , że capesiza tylko pod balastem lub częściowo załadowany. Oba typy statków jest bardzo łatwo rozpoznać , dla kapitana , czy Felka marynarza po: długości statku i ilości ładowni. Panamax - ma ok 200 mtr długości i 7 ładowni a capesize ok 300 mtr i 9 ładowni. Bardzo łatwo poszukać dane statku w internecie. I tak na zakończenie.
    Statki capesize zabierają ok 160 000 ton ładunku a panamax ok 65 000 ton.
    Ze względu na rozmiar , w Europie jest niewiele portów do których mogą wpływać te statki z pełnym ładunkiem. Przeważnie jest to Rotterdam. Gdynia , ze względu na ograniczenia w zanurzenia przyjęła tylko 1/4 ładunku.

    • 0 0

  • Polskie kopalnie zamkniemy a zwolnieni ograniczą zużycie prądu.

    Amerykański wągiel przestanie być potrzebny. Chińszczyzny też nie kupimy bo za co?

    • 0 0

  • EDF a import węgla

    EDF zainteresował się tymi kwestiami dawno i na dzień dzisiejszy całość spalanego miału węglowego np w EC 3 Gdynia pochodzi z importu drogą morską ( generalnie Rosja i inne kraje wschodnie ). Jest po prostu tańszy przy takiej samej ilości siarki jak nasz krajowy .Na hałdach EC 3 nie ma w tej chwili miału węglowego krajowego .

    • 0 0

  • jeżeli już to Post-panamaxy z węglem. (3)

    Ten masowiec ma 45 m szerokości więc "trochę" więcej niż 32,3m. No chyba, że kanał panamski poszerzyli ale raczej bym o tym wiedział :)

    • 6 2

    • (1)

      gdybyś oglądał Discovery, to byś wiedział, że Kanał Panamski został poszerzony

      • 2 0

      • panama

        oddanie poszerzonego kanału dopiero w 2014r :)

        • 0 0

    • Paskudniki

      Może paskudniki zrobiły to cichaczem i zakazały podawać Ci tę informację? ;)

      • 2 1

  • dziwne... (1)

    pracuje przy terenach portu i widze jak działają te nowe dźwigi z tym ze ja jednak widze ze one ladują wegiel na statki, a nie na odwrót. przywożone są wagonami, mniejsze dzwigi je wyładowują na hałde, a duże ładują na statki. to w innej czesci portu jest rozladunek a tu zaladunek? WTF!?!?

    • 1 3

    • wagonami przyjezdza koks i to on jest ładowany na statki, natomiast węgiel jest w imporcie.

      • 4 0

  • aby łańcucha węglowego nie wydłużać, bo to zwiększa koszty

    najlepiej byłoby zmodernizować i unowocześnić gdyńską elektrociepłownie a zamiast bzdurnych gdańskich wydatków w okolicach Rafinerii i Terminalu Kontenerowego wykorzystać teren na najnowocześniejsze technologie spalania węgla. W powiązaniu z zastosowaniem 10% biomasy co wpłynie na ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Emisja szkodliwego CO2 będzie o około 35% niższa niż w przypadku tradycyjnych elektrowni węglowych, a także zastosować inne blokery co by zredukować i ograniczyć do 50%.

    Z tego co mi wiadomo(może jestem w błędzie) importowany węgiel wykorzystują w większości stalownie jeśli nie jest to podyktowane specjalistycznymi technologiami i składem chemiczny,m to może by się tym zainteresował francuski EDF > producent energii?

    • 2 7

  • Gratulacje dla portu w Gdyni od Gdańszczanina. (1)

    Oby całe trójmiasto stało się ważnym punktem na mapie światowej logistyki, tak jak Gdańsk wiele lat temu był. Jak na razie niestety do Choćby Hamburga nam jeszcze dużo brakuje, ale jeżeli zapewnimy portą dobrą infrastrukturę a firmom przewozowym odpowiednie warunki może uda się trójmiejskim portom obsługiwać sporą część transportu w całej Europie środkowej i wschodniej.

    Przynajmniej mam taką nadzieję ;)

    • 22 1

    • "choćby do Hamburga"... hahah, Hamburg to port gigant

      nie mamy szans do niego, więc żadne "choćby"

      • 3 3

  • Cape Triumph jest na panamax-a zdecydowanie zbyt szeroki - więc nie jest to panamax.

    • 2 1

  • Zapewniam, ze nie mniejsze wrażenie robi mój yacht typu Sobieszewomax, czyli największy, jaki zmieści się w pontoniaku. A na nim beer, lachony, muza ful wypasik i podziwiamy fosfory. :)

    • 11 9

  • I znowu te panamaxy?! (1)

    To już szósty w tym roku statek typu Panamax. Oczywiscie zaden z nich to nie panamax. Dziennikarzowi sie nie dziwie, ale dyrektor takiej firmy bez elementarnej wiedzy o swojej branzy.

    • 9 4

    • no chyba nie zaden z nich bo sam bylem na jednym ktoryvh wplynelismy do portu

      • 5 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane