• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy taki prom z aluminium zwodowany przez Aluship Technology

Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba statku zasilanego wyłącznie energią elektryczną.

W Gdańsku trwa nietypowe, bo dwudniowe wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną. Za budowę odpowiadała spółka Aluship Technology.



Jest to katamaran o długości 80 m i szerokości 20,8 m zbudowany na zlecenie norweskiej Stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG. Prom jest przeznaczony do przewozu 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Pływać będzie na krótkich trasach w Norwegii i rozwijać prędkość 10 węzłów.

Dotychczas budowano podobne konstrukcje jednak były one napędzane przez silniki hybrydowe - wykorzystujące nie tylko energię elektryczną, ale również silniki diesla. Prom zbudowany w Aluship Technology posiadać będzie zestaw akumulatorów, które ładowane będą na lądzie, a statek całą podróż odbywać będzie napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi.

Niskie zużycie energii przez prom było jednym z najważniejszych celów. Dlatego kadłub został wykonany całkowicie z aluminium. Wszystkie systemy na statku będą zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii i odzysku ciepła. Zamontowane zostanie oświetlenie LED oraz panele słoneczne.

Operacja wodowania promu jest bardzo nietypowa i trwa dwa dni.

- W poniedziałek kadłub nasuwany był na dok pływający - tłumaczy Jerzy Bielecki, project manager z Aluship Technology. - Po całkowitym nasunięciu jednostki dok przemieści się w rejon przeciwległego nabrzeża, gdzie woda jest wystarczająco głęboka. W nocy jednostka zostanie przestawiona na podpory o wysokości docelowej do wodowania i nastąpi faktyczne wodowanie. Następnie prom zostanie odholowany do nabrzeża Stoczni Gdańsk, skąd jednostkę podejmie holownik norweskiego klienta.

Dokumentację wykonawczą oraz pomoc techniczną dla wodowanego kadłuba zapewniła firma Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Wcześniej spółka Nelton przez 15 lat działała pod znakiem firmowym GSM Design Group i zapewniała pomoc projektowo - konstrukcyjną przy realizacjach jednostek pływających oraz offshore. Obecnie spółka zatrudnia 50 wysoko wykwalifikowanych inżynierów oraz managerów, którzy są rozlokowani w dwóch ściśle współpracujących biurach projektowych umiejscowionych w Pruszczu Gdańskim oraz Szczecinie.

Aluship Technology Sp. z o.o. jest europejskim liderem produkcji aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore oraz w dziedzinie konstrukcji dla lądowych obiektów inżynieryjnych.

W Gdańsku spółka funkcjonuje od 1993 roku, kiedy to jej właściciel postanowił przenieść siedzibę firmy z Hamburga. Dziś Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody, na której zlokalizowane są wszystkie budynki firmowe. Spółka zatrudnia ok. 170 osób.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Miejsca

Opinie (48) 4 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Droga redakcjo (2)

    film fajny ale proszę o sprostowanie (bo ciekawość mnie pochłonie) odnośnie "kadłuba zasilanego wyłącznie energią elektryczną"

    Po co kadłub zasilać energią elektryczną ?
    Statek to rozumiem ale żeby kadłub ?!

    • 35 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      ale jak to będzie miał kolor?>

      To je amelinium tego pomalujesz

      • 4 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Kadłuba STATKU który będzie zasilany energią elektryczną. STATKU a nie kadłuba!!! Polecam czytać dokładnie to co jest napisane.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Kolejny dowód na całkowity upadek i likwidację polskiego przemysłu stoczniowego!!

    • 10 27

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    (1)

    Mam nadzieję, że będzie pływać między Górkami Zachodnimi i Wschodnimi , skróci o 20 km trasę na Mierzeję Wiślaną i załatwi część problemu z mostem sobieszewskim. Sorry, żartowałem: najważniejsze ECS i Teatr Szekspirowski :((

    • 27 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      na górkach to mieszka ciemny proletariat

      to nie kuma że miasto potrzebuje teatrów i innych instytucji kultury

      • 0 3

  • Niemożliwe! (1)

    Przecież polskie stocznie są w stanie upadłości!

    • 21 8

    • byly po to zeby mozna bylo je przeksztalcic w dochodowe spolki dla znajomych

      proste?

      • 0 3

  • super (2)

    Ale kasy bym na zlomowcu dostal za taki kawal alu

    • 10 5

    • Lepiej weź się do roboty (1)

      Zamiast wykradać metale kolorowe

      • 2 0

      • kolorowe ?

        to je amelinum ! tego nie pomalujesz baranie

        • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    dokladniej

    kiedy to wodowanie

    • 11 0

  • Jak rozumiem zbudowano kadłub (2)

    Czyli przerobiono metal. A wyżej opłacalne wyposażenie już nie w Polsce?

    • 27 0

    • a co to ma za znaczenie? nie o tym jest artykuł. (1)

      • 1 4

      • A ma takie znaczenie

        Że lepiej jest pić w Szczawnicy
        niż szczać w piwnicy

        • 7 0

  • ale on brzydki fuuu (1)

    nie można było zrobić czegoś ekstra ??

    • 2 13

    • fakt, nasz biała flota ładniejsza i nowocześniejsza

      • 5 0

  • A myślałem że oni statków nie budują - tylko na papierze i na lewych fakturach. A tu jednak zaskoczenie ! (2)

    • 2 1

    • błąd (1)

      To nie statek, tylko kadłub. Statek musi mieć jeszcze wiele mechanizmów, które są w Polsce nie produkowane.

      • 4 3

      • gupek

        • 0 4

  • Z czego się cieszyć

    W metryce i tak będzie ze zbudowany w Norwegii.

    • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane