• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy

VIK
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych.

W środę podnieśli banderę, w piątek wypływają do Norwegii. Remontowa Shipbuilding przekazała pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled.



W środę, 24 czerwca, podpisano protokół przekazania jednostki (B619/1) armatorowi, a na promie, na którego burtach widnieje nazwa Festøya, norweska załoga podniosła banderę swojego kraju.

- Prom Festøya był gotowy do prób morskich już w marcu br., jednak z powodu obostrzeń związanych z COVID-19, w tym zamknięcia granic, uniemożliwiającego przyjazd m.in. przedstawicieli armatora i serwisantów urządzeń zainstalowanych na statku, próby odbyły się dopiero na początku czerwca - mówi Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe będą kursować pomiędzy Mannheller i Fodnes. Kolejne dwa promy serii (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń, a ostatni - B619/4 - znajduje się na płycie montażowej w finalnej fazie stoczniowych prac wykończeniowych kadłuba.

Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.

Z całej czwórki dwa promy, obsługujące połączenie Festøya - Solavågen będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych, natomiast kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller - Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.

Wliczając wspomniany na początku prom Festøya, w ciągu ostatniego 20-lecia stocznie Holdingu Remontowa przekazały odbiorcom z Norwegii, Holandii, Danii, Kanady i Wielkiej Brytanii łącznie 21 statków niskoemisyjnych, w tym 18 wykorzystujących LNG i trzy - zasilanie bateryjne. Po przekazaniu promu Festøya realizowany obecnie program produkcyjny Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 nowych w pełni wyposażonych jednostek, wśród których jest sześć niskoemisyjnych (trzy promy elektryczne dla Norwegii, jeden prom na LNG dla Kanady, a także dwa statki PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego dla armatora szwedzkiego. Te ostatnie dwa będą napędzane LNG, a dodatkowo wyposażane są także w hybrydowy system zasilania bateryjnego.
VIK

Miejsca

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Ja tu pracuję (11)

    Pracuję w tej stoczni, czyli RSB i jestem z tego dumny.
    Chciałbym aby inne stocznie również dobrze sobie radziły.
    Życzę im tego bardzo gorąco. Tym bardziej, że nasza stocznia wychowała im wielu zdolnych ludzi.
    Jedna dobra stocznia to trochę za mało.
    Przemysł stoczniowy napędza sporą część gospodarki ale również i innowacyjność.
    A finałem są piękne staki lub okręty

    • 69 10

    • A ja mieszkam w Stavanger i do (5)

      Niedawna pływałem promami Hardanger i Stavanger, które też zbudowaliście. Norwegowie mówili, że wybrali tą tandetę z RSB bo była ponad 2 razy tańsza niż konkurencja. Po roku pływania prom Hardanger wplywając do przystani w Tau stracił sterowność i uderzył w nabrzeże. Lepiej być dumnym że się nie jest elektykiem - kablem, niż z takiej roboty.

      • 3 15

      • Prom Stavanger???

        RSB zbudowała promy Ryfylke i Hardanger. O promie Stavanger, którym ponoć pływasz, rzekomy mieszkańcu Stavanger, nigdy nie słyszałem.

        • 5 0

      • Tyle w temacie (2)

        Mieszkałem parę lat w tym kraju.
        Norwegowie to niechluje i nieuki.
        Nie dziwię się, że mają ze wszystkim problem.

        • 13 1

        • Norwegia (1)

          Pamiętajcie, że kilkanaście lat temu jedli mewy na kutrach i mieli biedę w kraju. Obłowili się an gazie i ropie. Przy tym są nacjonalistami, tylko do tego się nie przyznają. Nie ufałbym im.

          • 4 3

          • Nieprawda

            Popatrz sobie w dane historyczne odn. produktu krajowego na mieszkańca, przestaniesz pisać nieprawdę (np. w Wikipedii)

            • 3 1

      • Klient

        To jest bardziej przykład na nie-profesjonalizm Norwegów a nie Stoczni. Odbierają za co płacą, wszystkie próby i zdawanie podpisali nazwiskiem. Próby HAT i SAT przeszły. To o co chodzi? Mają okres gwarancyjny - jak nie umieją udowodnić winy stoczni, to niech spie....

        • 12 0

    • i ja też tu pracuję (3)

      Ja też tu pracuję i potwierdzam. Firma ma swoje kłopoty i problemy, ale patrząc na okoliczne firmy i rynek europejski, naprawdę nie mamy czego się wstydzić. Największym atutem jest funkcjonowanie w grupie remontowa - jak w rodzinie, kłócimy się, spieramy, ale jak są problemy stajemy murem. Pamiętajcie - łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniowo :)

      • 23 3

      • (1)

        Jest ok. Pracowalem w innych stoczniach w poruwnaniu do nich jest spoko. Mogli dac wiecej nadgodzin tylko w sobotę

        • 4 3

        • ja tu NIE pracuję, ale

          nie pracuję w RSB i GSR, pracowałem w spółkach na ich terenie. można ponarzekać na chamstwa kadry i arogancji, ale takich statków nie robi w Polsce nikt. Jest Wisła, jest Crist, kiedyś była Nauta, o Wojennej przemilczę. jeżeli ktoś ma budować dla Marynarki i magiczne promy to tylko tu. Brać HOLM + dogadać się z Marine Project i działać.

          • 13 2

      • ogniwo miało być :)

        • 3 1

    • Macie przecież świetnego prezesa to co się dziwić że takie sukcesy

      • 5 10

  • Przypominam - to jest prywatna, a nie państwowa, stocznia. (8)

    Upaństwowionym, co miały wstać z kolan, a to się statek topi w doku, a to pali świeżo wyremontowany okręt, względnie zabiera się kontrakt do innej stoczni.
    Ale PiS nie zejdzie z obranej drogi topienia naszych pieniędzy i kupi pewnie kolejną stocznię czy założy celową spółkę do budowy promów...

    • 86 22

    • wiem że to zło, ale... (7)

      wole to niz nielegalnych imigrantów, podwyzszony wiek emerytalny, gimbaze, osmiorniczki z pizza BOR i rudego twierdzącego że "pieniądze z ZUS to nie są pieniądze Polaków"

      • 8 16

      • (3)

        Teraz jest lepiej. Pieniądze Polaków to pieniądze PiS.

        • 9 5

        • (1)

          Taaaak. Skoro ten obślizgły PIS rozdaje pieniądze Polaków na prawo i lewo to ja się ciebie geniuszu pytam gdzie podziały się te pieniądze , których PO nikomu nie rozdawała ? Tym bardziej ,że zajumali dodatkowo 160 mld.pln rowniez z twojego konta Einsteinie,

          • 7 7

          • Ja bym w ogóle wprowadził program drukarka plus

            i każdy obywatel dostałby drukarkę i mógłby, w miarę realnych, rzecz jasna, potrzeb, dodrukowywać sobie właściwą ilość pieniędzy. Można by nawet zlikwidować podatki, bo redystrybucja byłaby zbędna.

            • 8 1

        • moze i nie lepiej, ale na pewno nie gorzej ;D

          • 5 5

      • akurat wiek emerytalny jest koniecznością

        W obecnej sytuacji nie do zrealizowania, ale jak składki pójdą dwukrotnie w górę, albo emerytury będą po 200 zł, to elektorat cokolwiek zrozumie. "Gimbaza", czyli trójpoziomowe kształcenie jest standardem na całym świecie, a u nas, nie wiedzieć czemu powrócono do praktyki rodem z ZSRR. Populizm jest wymagający- jak ktoś obieca, to inni też muszą obiecać nie mniej. To szaleństwo schlebiania nierozgarniętemu wyborcy skończy się emeryturą od 40 lat, 5000+ dla każdego dorosłego i obietnicą darmowej willi z basenem dla każdego, kto czuje, że wolałby się wyprowadzić z bloku.
        A
        Możesz nie lubić frutti di mare, ale jeśli ośmiorniczki uważasz za symbol wyuzdania, to w zasadzie pozostaje mi życzyć smacznego zraza (wołowina po 80 zł/kg)

        • 5 2

      • Jak to jest sprzedać się za srebrniki (1)

        • 0 4

        • nie wiem, zapytaj mamy

          • 4 0

  • Inżynier

    Przykro patrzeć, że tam gdzie stocznią rządzą politycy to nie ma z tego chleba. Najgorsze w tym wszystkim jest to że oni znajdą sobie nowe gniazdko w innej spółce skarbu państwa a stoczniowcy zostają z problemem.

    • 8 0

  • a gdzie stocznie rzadowe?

    juz miala byc cala flota w tym dla PLO pod nowym kierownictwem partyjnym

    • 4 2

  • A opozycja to też d.....py wołowe (1)

    Wstyd kraj nad morzem a mamy jedną sprawnie działającą stocznie i kilka jako-tako

    Co że Stocznią Wojenną ,co z Nautą dlaczego nie napiszecie ,że i w jednej i drugiej bryndza

    • 7 2

    • I kto was trolle będzie zatrudnial

      • 0 2

  • Pierwszy Prom

    dla Norwegów, za chwile trzeci holownik i statek dla UM w Szczecinie , w kolejce następne jednostki. W sumie 8 jednostek do sprzedania i kilka wodowań na ten rok. RSB zaczyna odrabiać stracony czas przez koronowirusa, powodzenia i dalszych sukcesów.

    • 17 1

  • A stępka

    Od pisu to gdzie?!

    • 4 3

  • Nie już gotowy tylko dopiero gotowy (3)

    Napiszcie, droga Redakcjo jakie jest opóźnienie w stosunku do kontraktu.
    O ile pamiętam to innym stoczniom, których nie wspieracie medialnie potraficie to wytknąć.

    • 11 12

    • jest gotowy (1)

      Prom dzisiaj wypływa. Termin pierwotny był na przełomie roku. Przez epidemię i brak możliwości przyjechania serwisów zagranicznych przedłużył się. Najważniejsze że klient jest zadowolony.

      • 7 2

      • LMG

        Dopiszcie proszę błędy konstrukcyjne biura projektowego LMG które wziął norled. tych to RSB powinna obciążyć kosztami :)

        • 5 0

    • Więcej optymizmu

      Gdyby nie COVID-19 to w zasadzie prom byłby blisko terminu.
      Należy pamiętać, że to jest prototyp a nie jednostka czekająca na półce

      • 9 2

  • (1)

    Za to u nas w PGZ SW nowy prezes. Będzie się działo....

    • 6 0

    • Każdy musi się nachapac i swoim PISo pociotkom byt zapewnić

      Mój mąż z zawodu jest dyrektorem......

      • 3 1

  • Dalej pracuje tam w rusztowaniach Rafi? Nie mogę o nim zapomnieć!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane