• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z holowników dla Marynarki Wojennej już na wodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
8 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego

Wodowanie pierwszego z serii 6 holowników dla marynarki Wojennej.


W połowie listopada ub. roku palono pierwsze blachy, w styczniu położono stępkę, a dziś zwodowano i ochrzczono pierwszy z sześciu holowników, jakie w Remontowa Shipbuilding zamówiła Marynarka Wojenna.



Pierwszy z holowników (B 860/1) ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. Jednostka otrzymała imię "Bolko", a matką chrzestną została Honorata Hyżyk. Kontrakt na budowę został podpisany w czerwcu ub. roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na siedem dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi pięć dni.

Miejsca

Opinie (110) 10 zablokowanych

  • Będą holować pozostałości floty na złom bo innego zastosowania nie widzę.

    • 15 2

  • Minister ogłosi, że już jesteśmy morską potęgą?

    • 13 7

  • Remontowa (1)

    Na chwilę obecną remontowa jest niewypłacalna !!

    • 11 17

    • to co tam robisz

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie holownika H-11

    oprawa jakby atomowy wodowali a przy okazji "flaszka" zarobił. żenada czy jak wodowali "Atlasa" w Gdańsku też była taka feta?

    • 22 2

  • Holownik musi być niezawodny. Szczególnie w naszej marynarce... Jest co holować na złomowisko

    • 12 3

  • Wreszcie wzmacniamy naszą flotę wojenną. Brawo,tak trzymać.

    • 16 1

  • A co on będzie holował? Trojlebusy z Niemiec?

    • 8 5

  • A co on ma holować?

    Ponton Antonia?

    • 12 3

  • Nie no super (1)

    zawsze coś. Holowniki są potrzebne. Ale może jakiś wojenny dla MW, by wybudowali, no oczywiście prócz niszczyciela min. Może jakąś korwetę rakietową albo coś z odpowiednią siłą ognia do zabezpieczenia wybrzeża co? No nie wiem, może się rozmarzyłem i powinienem zejść na ziemię, bo my nigdy nie będziemy mieli okrętów z prawdziwego zdarzenia. Poczekajmy, zobaczymy.

    • 13 1

    • Nie o to chodzi aby "mieć okręty z prawdziwego zdarzenia", ale o naszą skuteczną obronę przed atakiem zbrojnym. Przed wojną mieliśmy nowoczesne okręty do działań na morzach i oceanach, ale okazały się nieprzydatne do obrony Polski przed najeźdźcami i odpłynęły służyć tym, którzy nie ruszyli nam z pomocą, kiedy nas zaatakowano.

      • 3 0

  • No tak

    Najpierw trzeba holowników aby odholowac stare złomy.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane