• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z holowników dla Marynarki Wojennej już na wodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
8 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego

Wodowanie pierwszego z serii 6 holowników dla marynarki Wojennej.


W połowie listopada ub. roku palono pierwsze blachy, w styczniu położono stępkę, a dziś zwodowano i ochrzczono pierwszy z sześciu holowników, jakie w Remontowa Shipbuilding zamówiła Marynarka Wojenna.



Pierwszy z holowników (B 860/1) ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. Jednostka otrzymała imię "Bolko", a matką chrzestną została Honorata Hyżyk. Kontrakt na budowę został podpisany w czerwcu ub. roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na siedem dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi pięć dni.

Miejsca

Opinie (110) 10 zablokowanych

  • Będzie sześciu nowych kontradmirałów i jeden admirał. (2)

    W sumie 30 ton ładowności. Nasza marynarka rozwija się, że aż miło patrzeć. Zatrudnią do nich z 500 osób obsługi i wio !

    • 29 4

    • PO-miedzy nimi musi byc chociaz ze dwoch Viceadmiralow. (1)

      • 1 7

      • masz chyba jakiś problem z caps-lockiem...

        • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie holownika H-11

    Tyle oficjelów jak byśmy przynajmniej niszczyciel wodowali

    trochę porażka

    • 2 0

  • szkoda, że Remontowa od początku nie buduje fregat Gawron (5)

    • 57 6

    • (3)

      po pierwsze nie fregat tylko korwet
      po drugie nie kilku tylko jednej
      po trzecie nie Gawron tylko Ślązak
      po czwarte nie byłoby inaczej bo rządy, szczególnie pan Klich, na budowę tej jednostki zwyczajnie nie łożyły pieniędzy a MW sama nie wiedziała czego chce
      w takich okolicznościach nawet Thales by nie dał rady

      • 9 11

      • Czyżby za (1)

        mało wydali? Ponad miliard w 14 lat to jest brak finansowania? Przecież tam na skalę masową przewalano pieniądze. I co nikt nie jest winny, a kasy było za mało?

        • 11 1

        • anon

          Nie znam się ale się wypowiem nie? MON nie dawał pieniędzy na kontynuowanie prac albo dawał je z opóźnieniami czym zatopił Stocznie która poczyniła wiele inwestycji aby budować całą serię korwet typu Gawron. Po skasowaniu serii już stocznia znalazła się nieciekawej sytuacji. Ten problemy z finansowaniem i decyzyjnością właśnie spowodowały tak gigantycznie długi czas budowy ( w międzyczasie przecież chcieli nawet pociąć kadłub na żyletki) i plajtę Stoczni Marynarki Wojennej.

          • 0 0

      • Jaki "Ślązak" jak "Gawron"..? Stara nazwa jeszcze prześwituje przez farbę. Myślą że jak zmienili nazwę, to ludzie nie będą pamiętać tej pływającej... oh wait!!! - stojącej porażki wojskowej myśli technicznej? Ciekawe ile pierdyliardów pochłonęłaby jeszcze budowa, gdyby kasa wciąż płynęła? 10, 20 a może 100?

        • 10 0

    • Wyszłoby to samo. Problem z Gawronem był w Warszawie. Okręt jako taki był prawie gotowy, ale nasi decydenci nie mieli pomysłu na zakupienie uzbrojenia dla tego okrętu. Kadłub z silnikami pawie kompletny czekał na decyzję co do niego zamontować ale w Warsiawce zabrakło kompetentnych ludzi i koszty rosły.

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie holownika H-11

    A kiedyś stocznie budowały statki (pełnomorskie} - czy ktoś jeszcze pamięta?

    • 4 3

  • holowniki

    Szkoda, że nie budowano tej jednostki w stoczni Nauta w Gdyni. Dawniej stocznia Nauta budowała holowniki - również dla marynarki Wojennej. Obecna Remontowa Shipuilding dawniej Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplattte zajmowała się budową wielu jednostek wodowanie pierwszej odbyło się 68 lat temu, 25 czerwca 1950 roku a był to lugrotrawler " Kulik", jednostki wojskowe zaczeto budować w 1961 roku a dokładnie 30 września 1961 roku zwodowano pierwszy okręt hydrograficzny. Stocznia ta zbudowała kilkaset jednostek wojennych głównie dla dawnego ZSRR - 35b lat temu , 3 listopada 1983r. podniesiono banderę na 700 jednostce zbudowanej dla d. zsrr. stocznia Północna budowała też okręty dla polskiej marynarki wojennej np. ORP " Lech", ORP " Piast" czy ORP "Kaszub". Obok jednostek wojennych budowano tutaj statki rybackie m.in. dla Islandii, Wlk. Brytanii, Holandii i in. krajów. Warto by rząd polski podjął decyzje w sprawie budowy jednostek wg nowych projektów np. "Miecznik" czy inne. Czas najwyższy by odnowić polską marynarkę wojenną.Szkoda, że nie budowano tej jednostki w stoczni Nauta w Gdyni. Remontowa Shipuilding dawniej Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplattte zajmowała się budową wielu jednostek wodowanie pierwszej odbyło się 68 lat temu, 25 czerwca 1950 roku a był to lugrotrawler " Kulik", jednostki wojskowe zaczęto budować w 1961 roku a dokładnie 30 września 1961 roku zwodowano pierwszy okręt hydrograficzny. Stocznia ta zbudowała kilkaset jednostek wojennych głównie dla dawnego ZSRR - 35b lat temu , 3 listopada 1983r. podniesiono banderę na 700 jednostce zbudowanej dla d. zsrr. stocznia Północna budowała też okręty dla polskiej marynarki wojennej np. ORP " Lech", ORP " Piast" czy ORP "Kaszub". Obok jednostek wojennych budowano tutaj statki rybackie m.in. dla Islandii, Wlk. Brytanii, Holandii i in. krajów. Warto by rząd polski podjął decyzje w sprawie budowy jednostek wg nowych projektów np. "Miecznik" czy inne. Czas najwyższy by odnowić polską marynarkę wojenną.

    • 2 1

  • Największa beka z przewodniczącego nszz zmudy cwaniaka

    • 2 1

  • Holowniczek

    Potega to to nie jest ? Super ten rzad takie cos skleic to naprawde wymaga wysilku.A potem jest czym sie chwalic ,no i premieawanse poleca.Gdybym mial spawarke na bank robie takie cudo na dzialce he he.Tylko jak potem przetransportowac toto na jeziorko.

    • 0 5

  • Napisałem troche prawdy o wydz.PR dawne WR i ludziach tam zarządzających byłych i obecnych i wszystko zostało usunięte Ciekawe kto kontroluje te wpisy i dba o dobre imię stoczni W każdym razie dwa razy sie zastanów zanim zatrudnisz sie w tym bagnie firmie która szczyci się wyzyskiem szeregowych pracowników Bagno,Bagno Bagno!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 5

  • A co będą holować ? (1)

    • 2 0

    • Fregaty z Australii, te które kupił Adrian.

      • 0 0

  • (4)

    A co ten holownik będzie holował?

    • 7 1

    • Hehe (1)

      Hydrografa z Remontowej

      • 1 0

      • Hydrografa to dzieło Nauty

        • 0 1

    • tratwę z rządem jak będziemy ich wysyłać na biegun.

      • 2 0

    • bedzie holowal drugi holownik, a ten drugi tratwę bojową z zamontowana armatą.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane