• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma wzywa do obrony Lotosu przed fuzją z Orlenem

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku.

Obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza oczekują przedstawiciele Zarządu Regionu Pomorskiego Platformy Obywatelskiej. Twierdzą, że ewentualna fuzja będzie skutkować nie tylko wzrostem cen paliw, ale odbije się też niekorzystnie na lokalnych społecznościach.


Połączenie Lotosu z Orlenem to:


W poniedziałek pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu.

- O połączeniu mówi się od wielu lat. Pamiętam, że tak samo było, kiedy pełniłem jeszcze funkcję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nie było jeszcze Grupy Lotos, a mówiono o połączeniu zakładu z Petrochemią Płock. Wtedy bardzo mocno kontestowaliśmy ten pomysł z punktu widzenia konkurencyjnego rynku - stwierdził Tadeusz Aziewicz, poseł PO. - Od tego czasu sytuacja na rynkach globalnych zmieniła się, ale i dzisiaj można dostrzec negatywne skutki ewentualnej fuzji w stosunku do konsumentów korzystających ze stacji benzynowych. Przede wszystkim zwracam uwagę na to, że ewentualna fuzja i przejęcie przeze Orlen Lotosu kłóci się z ideą wzrostu zrównoważonego. Ten problem był wielokrotnie eksponowany w wielu programach przez Prawo i Sprawiedliwość.
Jak twierdzi Aziewicz, lokalna społeczność powinna wystąpić w obronie swojego koncernu i powinno mieć to charakter ponadpartyjny.

- Oczekujemy jednoznacznego stanowiska od lokalnych parlamentarzystów PiS i podjęcia czytelnych działań dla obrony naszego koncernu - dodaje poseł Platformy.

O połączeniu Lotosu i Orlenu mówi się od lat



Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych: PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że "zielone światło" dla połączenia Lotosu i Orlenu dał premier Mateusz Morawiecki.


Lotos musi być samodzielny



Przypomnijmy, że podobne inicjatywy w obronie samodzielności i polskości Lotosu powstawały w przeszłości. W 2011 roku Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos rozpoczął oficjalnie zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy mającym doprowadzić do zachowania przez państwo większościowego pakietu akcji Grupy Lotos.

W proponowanej ustawie pojawił się zapis: "Państwo polskie jest zobowiązane do zachowania większościowego pakietu akcji Grupy Lotos SA. Poprzez zachowanie przez państwo polskie większościowego pakietu akcji - rozumie się zachowanie w posiadaniu przez Skarb Państwa akcji o wartości odpowiadającej powyżej 50 proc. wartości całkowitej wszystkich akcji spółki akcyjnej Grupa Lotos SA zapewniających decydujący głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy".

Komitet chciał także, aby osoby, które naruszą zapis projektu ustawy podlegały karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat włącznie.

Komitet powiązany był z Prawem i Sprawiedliwością, jednak deklarował się jako apolityczny i liczył także na głosy poparcia od posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Platformy Obywatelskiej. Zebrano ponad 150 tys. podpisów i 4 sierpnia 2013 roku podpisy te przekazane zostały na ręce marszałka Sejmu.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (150) 8 zablokowanych

  • Pisuary oddają Gdańsk złodziejom z PO.

    Fatalne. Ta decyzja jest katastrofalna dla Gdańska bo gwarantuje wygrana Budynia i wyprowadza kapitał z Gdańska do jakiegoś miasta na mazowszu. Nie myślałem, że do tego dojdzie bo PiS w sondażach miało tendencje wzrostową na pomorzu a Adamowicz skłócony z PO mógłby nie wygrać.

    • 3 4

  • Platforma (3)

    tonie

    • 104 37

    • Szydło na prezesa nowego OrlenoLotosu , bedzie jeszcze więcej premii dla samej siebie! :D (1)

      masakra

      • 4 6

      • A potem księdza w orlenie zatrudni jako duszpasterza

        Wszystko zostaje w rodzinie

        • 1 2

    • A uciekające szczury wyją z rozpaczy hahaha

      • 5 3

  • Precz z pisowskimi układami (5)

    Nie róbcie ludzią sieczki z głowy Lotos Był , Jest, i będzie a nie pisiory kombinacje alpejskie walą trzeba liczyć się z tym że gdy będzie dochodzić do fuzji łączenia Lotosu z Orlenem to nastąpii redukcja i ile osób ma stracić pracę z tego powodu niech wszyscy przypomną pisowskim kombinatorą z morawieckim ba czele jak chwalił Vistal i jaką oferował gwarancje tej firmy gdy banki zamkneły bramki a miasto odmówiło dzierżawy gruntu dla Vistala to morawiecki po upadłości tej firmy obrócił kota pi... i głowę w piach schował jak struś dzisiaj z Pisowskimi geniuszami intrygi,spisku,obłudy i oszczerstwa prubóje zawłaszczyć Lotos bo na wybory im brak ,,SAŁATY" ALE W OJCA MAYBAHA I JEGO ROZGŁOŚNIE W TORUNIU PCHAJĄ MILIONY
    Tak pisowska kontrabanda komunistów jakim jest Morawiecki bo to jest bez żadnej wątpliwości KOMUNISTA po samym działaniu widać co robi dobrze rozwijającą się firme LOTOS chce z ORLENEMpołączyć nie tak dawno w orlenie zatrzymywali prezesa i ekipe teraz chcą swoje Mazowieckie brudy nad morze przenieść nikt pisu nie lubi na Pomożu walczyliśmy o Muzeum II Wojny Światowej żeby nie przeniosła go kaczka dziwaczka do Warszawy i będziemy Walczyć o Lotos

    • 23 23

    • to ile trolu rubli juz ci wypłacicli? (2)

      Chyba niewiele bo tego bełkotu nie da sie czytac wiecej niz jedną linijkę.

      • 4 7

      • Przestań się powtarzać z tymi rublami. Zmień płytę albo przestań czytać i słuchaj TVP PIS, tam jest sama PRAWDA.

        • 0 1

      • ty imbecylu

        A kto sie podaje za kogoś z jakiej kolwiek parti szemrańcu z warszawki miasta cieci i światków koronnych narazie w waszym obsmarkanym mieście stoi pamiątka jak z****** aię tam stalin i nazywają to pałacem kultury a to kupa stalina więc po co sapiesz jak głosóją na partie pisowskich popaprńców zwolennicy karać zamykać to jest wasza ideologia a jak już mówisz czubku o okradaniu ludzi to cofnij się pamięcią co zrobił z ludzi i kogo wyrolował kaczyński sprzedając ludzi i ich pieniądze firmie Eureko trzy budynki Z.U.S poszły bo podpisał

        • 0 2

    • Nie ma takiego regionu jak ,,PomoŻe". Jest Pomorze

      • 1 0

    • Możesz sobie walczyć , a POlegniesz jak mucha.

      Rozkradanie Polski przez Partię Okupacyjną już się skończyło . !!! Gdybyś nawet zapluł się PO pępek , twoje wyPOciny znaczą tyle co brzęczenie much nad krowim plackiem !

      • 1 8

  • Jestem ciekawa czy ktoś z tych osób klaszczących z połączenia pamięta, że tą firmę budowali gdańszczanie. Pisowscy parlamentarzyści czy będziecie zdrajcami pomorza i wolnego miasta gdańska !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 10 5

  • Obłuda

    Tusk chciał sprzedać Lotos rosjanom,ie było protestów w PO

    • 5 8

  • (1)

    Dziwna ankieta. "nie ma tu miejsca na regionalne sentymenty" ???

    Region, województwo to jest priorytet! Co mnie, mieszkańca pomorza obchodzi jakieś województwo mazowieckie, podkarpackie czy podlaskie. Obcy region i ludzie dla mnie.

    • 66 30

    • Jak Vistal miał kłopoty (pokłosie zarzynania farm wiatrowych przez PIS notabene) to w komentarzach jakoś nie było widać troski o region czy województwo. Karma jak widać wraca...

      • 7 1

  • Po tylko miesza w kraju s Tusk zarabia 60tys pln

    I nikogo to nie wkur

    • 4 6

  • Ktoś to napisał

    Bo hyba robi w Lotosie i chyba chłopa wywalili to pocisnął z pisiorami miał racje bo patrzył na to kogo Lotos sponsoruje szkoda chłopa
    Je...PiS

    • 2 5

  • (1)

    PiS-ie, caly region będzie tankować na konkurencji zza granicy wobec tego, gdanszczanie bojkotujmy stacje srorlenlotos

    • 4 8

    • Tylko, że ta konkurencja kupi paliwo u nich.

      • 6 0

  • Buhahaha

    Narazie to dochodzi do pisania komentarzy przez samych wielkich ekonomistów ale z czasem jak tak to całe pisowisko doszło do władzy to dochodzi do większych mordowni aż wkrótce dojdzie do rzezi

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane