• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma wzywa do obrony Lotosu przed fuzją z Orlenem

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku.

Obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza oczekują przedstawiciele Zarządu Regionu Pomorskiego Platformy Obywatelskiej. Twierdzą, że ewentualna fuzja będzie skutkować nie tylko wzrostem cen paliw, ale odbije się też niekorzystnie na lokalnych społecznościach.


Połączenie Lotosu z Orlenem to:


W poniedziałek pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu.

- O połączeniu mówi się od wielu lat. Pamiętam, że tak samo było, kiedy pełniłem jeszcze funkcję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nie było jeszcze Grupy Lotos, a mówiono o połączeniu zakładu z Petrochemią Płock. Wtedy bardzo mocno kontestowaliśmy ten pomysł z punktu widzenia konkurencyjnego rynku - stwierdził Tadeusz Aziewicz, poseł PO. - Od tego czasu sytuacja na rynkach globalnych zmieniła się, ale i dzisiaj można dostrzec negatywne skutki ewentualnej fuzji w stosunku do konsumentów korzystających ze stacji benzynowych. Przede wszystkim zwracam uwagę na to, że ewentualna fuzja i przejęcie przeze Orlen Lotosu kłóci się z ideą wzrostu zrównoważonego. Ten problem był wielokrotnie eksponowany w wielu programach przez Prawo i Sprawiedliwość.
Jak twierdzi Aziewicz, lokalna społeczność powinna wystąpić w obronie swojego koncernu i powinno mieć to charakter ponadpartyjny.

- Oczekujemy jednoznacznego stanowiska od lokalnych parlamentarzystów PiS i podjęcia czytelnych działań dla obrony naszego koncernu - dodaje poseł Platformy.

O połączeniu Lotosu i Orlenu mówi się od lat



Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych: PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że "zielone światło" dla połączenia Lotosu i Orlenu dał premier Mateusz Morawiecki.


Lotos musi być samodzielny



Przypomnijmy, że podobne inicjatywy w obronie samodzielności i polskości Lotosu powstawały w przeszłości. W 2011 roku Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos rozpoczął oficjalnie zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy mającym doprowadzić do zachowania przez państwo większościowego pakietu akcji Grupy Lotos.

W proponowanej ustawie pojawił się zapis: "Państwo polskie jest zobowiązane do zachowania większościowego pakietu akcji Grupy Lotos SA. Poprzez zachowanie przez państwo polskie większościowego pakietu akcji - rozumie się zachowanie w posiadaniu przez Skarb Państwa akcji o wartości odpowiadającej powyżej 50 proc. wartości całkowitej wszystkich akcji spółki akcyjnej Grupa Lotos SA zapewniających decydujący głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy".

Komitet chciał także, aby osoby, które naruszą zapis projektu ustawy podlegały karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat włącznie.

Komitet powiązany był z Prawem i Sprawiedliwością, jednak deklarował się jako apolityczny i liczył także na głosy poparcia od posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Platformy Obywatelskiej. Zebrano ponad 150 tys. podpisów i 4 sierpnia 2013 roku podpisy te przekazane zostały na ręce marszałka Sejmu.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (150) 8 zablokowanych

  • Przyszła kryska

    Jaka obrona cen jeżeli im bliżej Rafinerii, tym drożej każecie nam płacić?

    • 2 3

  • (4)

    Kiedys czytałem,że ten słynny rosyjski szpieg był na rozmowach w Gdańsku w sprawie kupna wtedy chyba jeszcze Rafinerii.

    • 61 4

    • (1)

      Masz informacje jak "ekspert" od Macierewicza: "kiedyś czytałem" (gdzie?), "słynny rosysjki szpieg" (nazwisko?) "był na rozmowach" (z kim? jaki był wynik?) "wtedy chyba jeszcze" (kiedy?).

      • 5 5

      • Ałganow + kolesie z lsd.

        • 4 1

    • (1)

      Maciarenko?

      • 16 5

      • Donald Bąk

        • 7 10

  • Pamiętam (1)

    Jak składałem podpis w obronie Rafinerii Gdańsk bo platforma złodziejska chciała ją sprzedać Rosjanom.

    • 10 5

    • Nyska jeździła po mieście oflagowana... No i obronili Rafinerię :-)

      Nie mylić Nyski z czarną Wołgą :-))

      • 1 0

  • Przez dziesięć lat pełowskie nie wypłaciły grosza dywidendy z LOTOSu (2)

    wszystko dzieliły między swemi

    • 34 14

    • A niezauwazyłes ze firma rozbudowała sie i przerabia obecnie dwukrotnie wiecej ropy? (1)

      Gdyby rozdawała kase na pewno by tego nie było. , Obecna władza zaczeła rozdawac i co ? budowa zakładu koksowni juz sie opóźnia bo zabrakło kasy.

      • 10 5

      • Ciebie też przerobili. Tyle że na łajno

        • 1 2

  • Jak Tust premier z PO sprzedawał Rafinerię dla rusków z Lukoil to było wszystko ok? (1)

    Na szczęście do tego nie doszło.
    Ja bym chętnie usłyszał intencje dla tego rozwiązania tzn połączenia, chociaż uważam że duopol zawsze jest lepszy niż monopol...
    Jeśli chodzi o 1 zarząd 1 radę nadzorczą i o opłowę mniej spółek córek z kolejnymi zarządami i radami itd. itp. to może lepiej. Jeśli Lotos przejął by Orlen to jeszcze lepiej... właśnie dla nas i tak powinno być! Państwo w Lotosie ma więcej udziałów niż w Orlenie był by wtedy wilk syty i owca cała... Po co Płockowi tyle majątku z Gdańska...
    Będzie szantaż wybierzecie Budynia i PO to jesteście w Płocku wybierzecie inaczej to macie Płock!!!
    Pozdrawiam

    • 11 6

    • Co Ty gadasz?

      Przecież już zdecydowali . Wstrętne pisole .

      • 2 1

  • Straszna wiadomość dla gdańska.

    Pis zrobi wszystko , aby zrujnować gdańsk.

    • 10 8

  • Obajtek nas wyzwoli. Od rozumu. Ale dno

    • 4 2

  • Ja zawsze tankuje na Lotosie . Naj niebierze się z nikąd

    • 3 5

  • (5)

    A jak kiedyś Słońce Peru chciał opendzlowac Lotos, to jakoś nie byli temu przeciwni...banda komediantow.

    • 133 25

    • Nieuk!!!! i na dodatek bez mózgu! (1)

      • 1 3

      • Ale PO co nam piszesz jaki jesteś?

        • 4 1

    • No jakby sprzedał to peowcy dostaliby z tego alimenta więc co mieli protestować (2)

      • 17 4

      • Do buraków (1)

        A chcecie do pracy jechać na Mazowsze? No ale wam buraki wystarczy kolejne 500+, i coś nowego przed wyborami (kolejne +). Na mamrota starczy, no to jest ok.

        • 5 15

        • I czym jeszcze POstraszysz?

          • 7 3

  • Platforma wzywa do likwidacji Lotosu i Orlenu (2)

    I zakupu produktów z Rosji i Niemiec

    • 118 51

    • No tak, lepiej kupić 2x drożej od USA. (1)

      • 8 10

      • 500x drożej na ch.. sie rozdrabniasz.

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane