- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (19 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Po nowych torach do gdańskiego portu pociągi pojadą 100 km/h
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na modernizację linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Ma to pozwolić na zwiększenie ruchu pociągów przewożących towary masowe i kontenery. Inwestycja przyczyni się również do usprawnienia ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, a dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu.
- Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej nienajlepszy stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących, ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy.
Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to ok. 505 mln zł. Jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013-2015. Realizacja inwestycji umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.
Minimalizacji hałasu i wibracji ma służyć szlifowanie szyn, które wykonane zostanie po modernizacji linii i budowa ekranów akustycznych. W planach jest także montaż elementów odblaskowych (tzw. wilczych oczu) oraz budowa w przepustach suchych chodników dla zwierząt.
Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą , który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Połączenia kolejowe z Portu Gdańsk poprowadzone są we wszystkich strategicznych kierunkach, tj: na południe, zachód i wschód. Obecnie dwie magistrale kolejowe łączą Gdańsk z południem Polski, przez Łódź/Warszawę do Katowic/Krakowa. Ponadto Gdańsk posiada dwie zelektryfikowane linie kolejowe z Poznaniem i Wrocławiem oraz zelektryfikowane połączenie ze Szczecinem i obwodem Kaliningradzkim.
Miejsca
Opinie (46)
-
2013-02-21 11:13
ej długość wynosi ponad 16 km, apociagi POmkną 100km/h, 505 mln zł !!!! (4)
łoł 100km na godzinę, komu to potrzebne na takim krótkim i "miejskim" odcinku??????????????????????? wystarczy niech pojada na całej długosci 60 na godz to daje 16 minut
- 12 11
-
2013-02-21 16:25
ehhh (2)
Takim to zawsze źle...
Jakby modernizowali na 60, to byłby krzyk, że marnotrawstwo, co to za efekt, jak na świecie jeżdżą towary po 160km/h.
Robią, na 100, to też źle.
Weź po uwagę, że pociągi po minięciu Pruszcza będą dalej mogły jechać 120km/h, po zmodernizowanej E-65.- 3 1
-
2013-02-21 16:48
do vvv ależ ja się "czepiam" odcinka tego 16 km a nie E-65 (1)
a sprawy kolejowe to ja znam od strony technicznej a nie dyrektorsko-prezesowej-medialnej
- 1 1
-
2013-02-22 11:43
...
To tym bardziej powinieneś wiedzieć, że jeśli tam się jedzie 20km/h i robi modernizację do 60km/h, to kosztowo nie będzie to aż tyle aby zwiększy prędkość do 100km/h. Zakres prac na 60, będzie musiał być na tyle duży, że osiągnięcie 100, nie pociągnie dodatkowych poważnych kosztów.
- 1 0
-
2013-02-21 17:09
chodzi o to, aby pociąg wyjeżdżający z portu osiągnął 100km/h przed wjazdem na E-65.
- 2 0
-
2013-02-21 11:30
Gdansk to potega!!!!!!!!!!!!!!! (1)
- 15 8
-
2013-02-22 10:55
Patrząc na Gdańsk z punktu widzenia makro, to nie popadajmy w samozachwyt, bo jesteśmy prowincją gospodarczą, ale z punktu widzenia lokalnego jesteśmy dość mocni. Zawdzięczamy to w głównej mierze rafinerii i portowi północnemu, więc powinniśmy podziękować tym którzy zaprojektowali i wybudowali to w latach 70-tych. Choć o tych sprawach się w Gdańsku nie mówi, a wręcz jest to zakazane.
- 2 1
-
2013-02-22 09:16
strach
przechodzić po torach na skóty ! Nie będzie czego zbierać ! Trzeba będzie próbować na trzeźwo...
- 2 0
-
2013-02-21 20:59
roznice
ludziska, co innego rewitalizacja a co innego modernizacja. tu bedzie totalny rozpier... i budowa prawie od nowa. same ekrany akustyczne,ktore zaslonia tory od pola, kosztuja pare milionow zlotych. zobaczcie kiedys kosztorys takiej inwestycji a pozniej sie wypowiadajcie:)
- 1 0
-
2013-02-21 10:04
Gdańsk mój widzę wielki! (4)
jeszcze parę lat takiego rozwoju i będzie potęgą gospodarczą
- 77 10
-
2013-02-21 13:25
Taak my płacimy za te inwestycje, ale gdzie pojadą zyski? Na Cypr? czy gdzieś dalej? (1)
eh
- 4 24
-
2013-02-21 20:42
Jeszcze 2 lata temu było 127 mln a dziś proszę ten Miś ma kosztować 505 mln....
Mafia rządzi a gojom nie podobała się CBA hahahahaha
- 2 5
-
2013-02-21 16:42
nie cukruj budyniowi wazeliniarzu.
- 0 7
-
2013-02-21 16:27
PKP PLK
Niech lepiej dokończy najpierw modernizacje odcinka Gdańsk Główny-Pruszcz Gdański, bo dojazd jest tragiczny a postępów nie widać, tylko jeden wielki bajzel i non stop coś im tam kradną.
Najpierw jedno , później drugie, a nie wszystko na hurrra i wychodzi wielkie goowno !- 2 4
-
2013-02-21 19:15
a wyspa sobieszewska dalej ledwo przejezdna
co za tragediiaaa
- 4 1
-
2013-02-21 10:18
(3)
Budowa nowego mostu to bardzo dobry pomysł, ale czy przy okazji rozbiorą istniejący most obrotowy (jeden z 10 w Polsce)?
- 16 2
-
2013-02-21 16:44
(1)
obrotowy to był, ale za czasów WMG. od '45 zaspawany na mocno.
- 5 3
-
2013-02-21 18:35
Od 45? Dziwne, pamiętam jak był otwierany, a w 45 jeszcze nie było mnie na świecie. ;)
- 1 0
-
2013-02-21 17:04
rozbiorą
ten most obrotowy jest i tak już tylko z nazwy - jeszcze kilka lat zaniedbań i stałby się mostem pływającym
- 4 0
-
2013-02-21 17:03
bez sensu po co komu jechac z towarowym ponad 100km/h (1)
koksy sie speiszą tylko w swoich BMW także bez sensu inwstycja w tory towarowe
- 2 2
-
2013-02-21 17:23
beda tam jezdzic wagony z koksem wiec wszystko sie zgadza;)
- 1 0
-
2013-02-21 10:37
... (2)
moze warto przy okazji budowy mostu kolejowego dodać "kładke dla pieszych" skoro przy budowie mostu wantowego się nie udało !!!
- 35 2
-
2013-02-21 10:51
(1)
I ścieżkę rowerową. Most Siennicki niedługo runie więc przydałaby się alternatywa do wydostania się z Przeróbki.
- 18 2
-
2013-02-21 17:07
po co Ci ścieżka rowerowa?
przecież można wsiąść w autobus lub tramwaj, zostawiając rower przy znaku ;)
- 1 3
-
2013-02-21 16:45
głupiutka ankieta
Sugeruję włączenie do ankiety choćby jednej opcji która nie jest socjalistyczna. Redaktorzy Trojmiasto.pl mogą mieć problem ze skonstruowaniem takiej opcji, więc podpowiadam:
- w 100% sprywatyzować.- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.