• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po nowych torach do gdańskiego portu pociągi pojadą 100 km/h

erka
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jednym z istotnych elementów jakie zostaną wykonane w ramach modernizacji linii kolejowej do gdańskiego portu jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Jednym z istotnych elementów jakie zostaną wykonane w ramach modernizacji linii kolejowej do gdańskiego portu jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na modernizację linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Ma to pozwolić na zwiększenie ruchu pociągów przewożących towary masowe i kontenery. Inwestycja przyczyni się również do usprawnienia ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, a dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie.


Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej. Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej.

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu.

- Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej nienajlepszy stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak  w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących, ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy.

Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to ok. 505 mln zł. Jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013-2015. Realizacja inwestycji umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Co byś zmienił w funkcjonowaniu państwowych spółek kolejowych?


Minimalizacji hałasu i wibracji ma służyć szlifowanie szyn, które wykonane zostanie po modernizacji linii i budowa ekranów akustycznych. W planach jest także montaż elementów odblaskowych (tzw. wilczych oczu) oraz budowa w przepustach suchych chodników dla zwierząt.

Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Połączenia kolejowe z Portu Gdańsk poprowadzone są we wszystkich strategicznych kierunkach, tj: na południe, zachód i wschód. Obecnie dwie magistrale kolejowe łączą Gdańsk z południem Polski, przez Łódź/Warszawę do Katowic/Krakowa. Ponadto Gdańsk posiada dwie zelektryfikowane linie kolejowe z Poznaniem i Wrocławiem oraz zelektryfikowane połączenie ze Szczecinem i obwodem Kaliningradzkim.
erka

Miejsca

Opinie (46)

  • ej długość wynosi ponad 16 km, apociagi POmkną 100km/h, 505 mln zł !!!! (4)

    łoł 100km na godzinę, komu to potrzebne na takim krótkim i "miejskim" odcinku??????????????????????? wystarczy niech pojada na całej długosci 60 na godz to daje 16 minut

    • 12 11

    • ehhh (2)

      Takim to zawsze źle...
      Jakby modernizowali na 60, to byłby krzyk, że marnotrawstwo, co to za efekt, jak na świecie jeżdżą towary po 160km/h.
      Robią, na 100, to też źle.
      Weź po uwagę, że pociągi po minięciu Pruszcza będą dalej mogły jechać 120km/h, po zmodernizowanej E-65.

      • 3 1

      • do vvv ależ ja się "czepiam" odcinka tego 16 km a nie E-65 (1)

        a sprawy kolejowe to ja znam od strony technicznej a nie dyrektorsko-prezesowej-medialnej

        • 1 1

        • ...

          To tym bardziej powinieneś wiedzieć, że jeśli tam się jedzie 20km/h i robi modernizację do 60km/h, to kosztowo nie będzie to aż tyle aby zwiększy prędkość do 100km/h. Zakres prac na 60, będzie musiał być na tyle duży, że osiągnięcie 100, nie pociągnie dodatkowych poważnych kosztów.

          • 1 0

    • chodzi o to, aby pociąg wyjeżdżający z portu osiągnął 100km/h przed wjazdem na E-65.

      • 2 0

  • Gdansk to potega!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 15 8

    • Patrząc na Gdańsk z punktu widzenia makro, to nie popadajmy w samozachwyt, bo jesteśmy prowincją gospodarczą, ale z punktu widzenia lokalnego jesteśmy dość mocni. Zawdzięczamy to w głównej mierze rafinerii i portowi północnemu, więc powinniśmy podziękować tym którzy zaprojektowali i wybudowali to w latach 70-tych. Choć o tych sprawach się w Gdańsku nie mówi, a wręcz jest to zakazane.

      • 2 1

  • strach

    przechodzić po torach na skóty ! Nie będzie czego zbierać ! Trzeba będzie próbować na trzeźwo...

    • 2 0

  • roznice

    ludziska, co innego rewitalizacja a co innego modernizacja. tu bedzie totalny rozpier... i budowa prawie od nowa. same ekrany akustyczne,ktore zaslonia tory od pola, kosztuja pare milionow zlotych. zobaczcie kiedys kosztorys takiej inwestycji a pozniej sie wypowiadajcie:)

    • 1 0

  • Gdańsk mój widzę wielki! (4)

    jeszcze parę lat takiego rozwoju i będzie potęgą gospodarczą

    • 77 10

    • Taak my płacimy za te inwestycje, ale gdzie pojadą zyski? Na Cypr? czy gdzieś dalej? (1)

      eh

      • 4 24

      • Jeszcze 2 lata temu było 127 mln a dziś proszę ten Miś ma kosztować 505 mln....

        Mafia rządzi a gojom nie podobała się CBA hahahahaha

        • 2 5

    • nie cukruj budyniowi wazeliniarzu.

      • 0 7

    • PKP PLK

      Niech lepiej dokończy najpierw modernizacje odcinka Gdańsk Główny-Pruszcz Gdański, bo dojazd jest tragiczny a postępów nie widać, tylko jeden wielki bajzel i non stop coś im tam kradną.
      Najpierw jedno , później drugie, a nie wszystko na hurrra i wychodzi wielkie goowno !

      • 2 4

  • a wyspa sobieszewska dalej ledwo przejezdna

    co za tragediiaaa

    • 4 1

  • (3)

    Budowa nowego mostu to bardzo dobry pomysł, ale czy przy okazji rozbiorą istniejący most obrotowy (jeden z 10 w Polsce)?

    • 16 2

    • (1)

      obrotowy to był, ale za czasów WMG. od '45 zaspawany na mocno.

      • 5 3

      • Od 45? Dziwne, pamiętam jak był otwierany, a w 45 jeszcze nie było mnie na świecie. ;)

        • 1 0

    • rozbiorą

      ten most obrotowy jest i tak już tylko z nazwy - jeszcze kilka lat zaniedbań i stałby się mostem pływającym

      • 4 0

  • bez sensu po co komu jechac z towarowym ponad 100km/h (1)

    koksy sie speiszą tylko w swoich BMW także bez sensu inwstycja w tory towarowe

    • 2 2

    • beda tam jezdzic wagony z koksem wiec wszystko sie zgadza;)

      • 1 0

  • ... (2)

    moze warto przy okazji budowy mostu kolejowego dodać "kładke dla pieszych" skoro przy budowie mostu wantowego się nie udało !!!

    • 35 2

    • (1)

      I ścieżkę rowerową. Most Siennicki niedługo runie więc przydałaby się alternatywa do wydostania się z Przeróbki.

      • 18 2

      • po co Ci ścieżka rowerowa?

        przecież można wsiąść w autobus lub tramwaj, zostawiając rower przy znaku ;)

        • 1 3

  • głupiutka ankieta

    Sugeruję włączenie do ankiety choćby jednej opcji która nie jest socjalistyczna. Redaktorzy Trojmiasto.pl mogą mieć problem ze skonstruowaniem takiej opcji, więc podpowiadam:

    - w 100% sprywatyzować.

    • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane