• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po nowych torach do gdańskiego portu pociągi pojadą 100 km/h

erka
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jednym z istotnych elementów jakie zostaną wykonane w ramach modernizacji linii kolejowej do gdańskiego portu jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Jednym z istotnych elementów jakie zostaną wykonane w ramach modernizacji linii kolejowej do gdańskiego portu jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na modernizację linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Ma to pozwolić na zwiększenie ruchu pociągów przewożących towary masowe i kontenery. Inwestycja przyczyni się również do usprawnienia ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, a dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie.


Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej. Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej.

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu.

- Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej nienajlepszy stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak  w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących, ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy.

Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to ok. 505 mln zł. Jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013-2015. Realizacja inwestycji umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Co byś zmienił w funkcjonowaniu państwowych spółek kolejowych?


Minimalizacji hałasu i wibracji ma służyć szlifowanie szyn, które wykonane zostanie po modernizacji linii i budowa ekranów akustycznych. W planach jest także montaż elementów odblaskowych (tzw. wilczych oczu) oraz budowa w przepustach suchych chodników dla zwierząt.

Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Połączenia kolejowe z Portu Gdańsk poprowadzone są we wszystkich strategicznych kierunkach, tj: na południe, zachód i wschód. Obecnie dwie magistrale kolejowe łączą Gdańsk z południem Polski, przez Łódź/Warszawę do Katowic/Krakowa. Ponadto Gdańsk posiada dwie zelektryfikowane linie kolejowe z Poznaniem i Wrocławiem oraz zelektryfikowane połączenie ze Szczecinem i obwodem Kaliningradzkim.
erka

Miejsca

Opinie (46)

  • majngott !

    100 km na godzinę ciężkie składy po rozsypujących się wiaduktach nad sienną i lenartowicza. kiedyś tam przechodziłem jak wolniutko jechał pociąg i oderwał sie od wiaduktu cały płat rdzy.

    • 7 5

  • Zanim się ten pociąg rozpędzi na tym odcinku do 100km/h to już będzie w morzu, a co dopiero się zatrzymać.

    • 13 2

  • swietna wiadomosc :-)

    • 5 0

  • nie wiele szybciej niż ja jeżdżę rowerem a mamy 2013 rok o ile się orientuje.

    • 4 0

  • głupiutka ankieta

    Sugeruję włączenie do ankiety choćby jednej opcji która nie jest socjalistyczna. Redaktorzy Trojmiasto.pl mogą mieć problem ze skonstruowaniem takiej opcji, więc podpowiadam:

    - w 100% sprywatyzować.

    • 2 1

  • bez sensu po co komu jechac z towarowym ponad 100km/h (1)

    koksy sie speiszą tylko w swoich BMW także bez sensu inwstycja w tory towarowe

    • 2 2

    • beda tam jezdzic wagony z koksem wiec wszystko sie zgadza;)

      • 1 0

  • a wyspa sobieszewska dalej ledwo przejezdna

    co za tragediiaaa

    • 4 1

  • roznice

    ludziska, co innego rewitalizacja a co innego modernizacja. tu bedzie totalny rozpier... i budowa prawie od nowa. same ekrany akustyczne,ktore zaslonia tory od pola, kosztuja pare milionow zlotych. zobaczcie kiedys kosztorys takiej inwestycji a pozniej sie wypowiadajcie:)

    • 1 0

  • strach

    przechodzić po torach na skóty ! Nie będzie czego zbierać ! Trzeba będzie próbować na trzeźwo...

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane