• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Połączenie Lotosu z Orlenem to tylko kwestia czasu"

Robert Kiewlicz
25 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
O połączeniu Lotosu z Orlenem słyszymy od kilkunastu lat. Czy tym razem scenariusz stworzony przez PiS zostanie zrealizowany? O połączeniu Lotosu z Orlenem słyszymy od kilkunastu lat. Czy tym razem scenariusz stworzony przez PiS zostanie zrealizowany?

- Połączenie Lotosu z Orlenem jest nieuniknione - stwierdził na spotkaniu z pomorskimi przedsiębiorcami Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Choć plany połączenia dwóch polskich koncernów naftowych wracają co jakiś czas, to słowa wypowiedziane przez tak wysokiej rangi polityka mogą sugerować, że zmiany nastąpią już niedługo.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Nie wiadomo jeszcze, kiedy i w jaki sposób Lotos i Orlen zostaną połączone. Jest to jednak jedynie kwestią czasu - stwierdził podczas spotkania w siedzibie organizacji Pracodawcy Pomorza wiceminister Kazimierz Smoliński. - W Trójmieście na pewno pozostanie zakład produkcyjny, jako osobna spółka nowej organizacji. To jedynie możemy zagwarantować.
Choć zapowiedzi połączenia Lotosu i Orlenu z ust polityków Prawa i Sprawiedliwości słyszeliśmy już kilkakrotnie, to słowa wiceministra Smolińskiego zaniepokoiły pomorskich polityków.

Trudno to będzie wytłumaczyć mieszkańcom Pomorza

- Można na to patrzeć jak na sondowanie społeczeństwa, mieszkańców Pomorza i ich zmęczenia tym tematem. Bo wraca on co jakiś czas. Trzeba być jednak czujnym jeśli chodzi ewentualne zmiany dotyczące Grupy Lotos. Jeśli takie deklaracje padają z ust wiceministra Smolińskiego, to mogą za nimi stać konkretne decyzje - mówi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej. - Jeśli dojdzie do konkretnych działań, to na pewno będziemy w tej sprawie interweniować. Pozycję Wojciecha Jasińskiego (byłego ministra Skarbu Państwa, obecnie prezesa PKN Orlen) oceniam jako bardzo silną.
- Takie połączenie makroekonomicznie ma sens, szczególnie na poziomie logistyki i handlu. Politycznie trudno będzie jednak wytłumaczyć to mieszkańcom Pomorza - twierdzi Przemysław Marchlewicz, lokalny działacz PiS i były wiceprezes Grupy Lotos. - Widzę w tym klasyczny konflikt rozwojowy. Z punktu widzenia Polski jest to dobre posunięcie, dla Pomorza dużo mniej korzystne.
Jak podkreśla Marchlewicz ważne jest, aby twardo negocjować potencjalne warunki połączenia Lotosu i Orlenu.

- Osobiście wątpię, aby obecny prezes zarządu Grupy Lotos był w stanie to przeprowadzić z korzyścią dla Pomorza i pracowników Grupy. Sama Grupa jest już i tak zarządzana z Warszawy, a środowisko lokalne nie ma na jej działanie żadnego wpływu. W Trójmieście pozostanie na pewno serce grupy - zakład produkcyjny, czyli obecnie jedna z najnowocześniejszych rafinerii w Europie. To oznacza też pozostawienie większości miejsc pracy i istotnej części wpływów z podatków - dodaje Marchlewicz.
Orlen przejmuje Lotos, czy Lotos przejmuje Orlen?

Pomysł na połączenie dwóch polskich koncernów paliwowych powrócił po dojściu PiS do władzy. Nieoficjalnie mówi się, że takie plany trafiły już na biurko zarządu Grupy Lotos w 2016 roku. W ich opiniowaniu miał uczestniczyć Piotr Naimski - sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej. Pytany o to Naimski odesłał nas do Ministerstwa Energii, które stwierdziło, że w resorcie energii żadne prace w tym obszarze nie są prowadzone.

Z naszych informacji wynika jednak, że koncepcja połączenia dwóch spółek paliwowych trafiła już "na biurko" premier Beaty Szydło. Przypomnijmy, że w kancelarii premiera pracowano nad przepisami, które miały zwiększyć wpływ prezesa rady ministrów na zarządzanie spółkami Skarbu Państwa.

- Ważny jest sposób, w jaki obie spółki zostaną połączone i trafią pod kontrolę państwa. Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc. Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem byłoby więc przejęcie Orlenu przez Lotos. Nawiasem mówiąc, taka fuzja byłaby prawdopodobnie największym tego typu projektem w ostatnich latach w Polsce - dodaje Marchlewicz.
Był Kulczyk, Rosjanie i Anglicy

Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny, a ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju. Dodał też, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

O tym, że warto rozważyć połączenie PKN Orlen i Lotos powiedział na początku 2017 roku Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów i likwidator resortu Skarbu Państwa. Wypowiedź ta wywołała szeroką dyskusję w ogólnopolskich mediach. Sprawę starał się zbagatelizować minister energii, Krzysztof Tchórzewski, twierdząc, że "różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań".

Czy powrót do tematu przez wiceministra Smolińskiego to kolejna swobodna opinia? Obyśmy nie przekonali się o tym za późno.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (340) ponad 10 zablokowanych

  • Nie łączyc tylko zabezpieczyć przed zakusami polityków

    Nic nie trzeba łączyć ,wystarczy ustalić te firmy jako strategiczne dla polskiej gospodarki i chronione przed obcym przejęciem.

    • 5 0

  • Ukryte działanie

    O tym już słychać jakiś czas temu. Chodzi głownie o to, aby siedzibę przenieść do Płocka i tam byłyby płacone podatki. A nie w Gdańsku, który jest solą w oku Pisu... I to jest główny cel aby więcej kasy wpływało do budżetu państwa a nie lokalnie do Gdańska.

    • 7 3

  • (1)

    Czy jest jakis dokument znoszący status Gdańska jako wolnego miasta?

    • 8 2

    • jest

      Lista zamordowanych w Stutthofie.

      • 1 2

  • Nim ten bandycki układ z Nowogrodzkiej zniszczy Polskę i wepchnie ją w łapy Putina (2)

    Należy poważnie rozważyć czy Pomorze nie powinno pójść drogą Katalonii.
    Trójmiasto jest solą w oku obecnego reżimu - co doskonale było widać na dzisiejszym cyrku Amber Gold gdzie produkował się bandzior latkowski z "Wprost" a piowskie szambo na czele z Wanneman biło mu brawo.

    • 9 4

    • czyżby ktoś z pis... (1)

      ...gadał z putinem na molo albo twierdził, że miejsce rosji jest w nato?

      • 1 3

      • W stałym kontakcie z Putinem jest niejaki Antek Smoleński vel Szmaciarewicz

        Spec od demontażu polskiej armii i tworzenia nowego ORMO

        • 4 2

  • firma Lotos jest dobrym barometrem gospodarki

    Jeżeli doszłoby do połączenia ORLEN / LOTOS co wcale nie jest wykluczone nie widzielibyśmy prawdziwej koniunktury gospodarczej i zapotrzebowania na paliwo, mielibyśmy przesłonięte oczy ( o jak dobrze, o jak wspaniale,,,a przecież widzimy realność rynkową - mi [podoba się jedno; LOTOS przyznaje się do porażek i błędów ot chociażby nieczynne kibelki - nie mydlą oczów albo zepsute kompresory, a jak jest w ORLENIE ? Po prostu lepiej > a jak będzie ?? jeszcze lepiej ??

    • 0 3

  • Trzeba to zapamiętać Smolińskiemu

    Niech szuka głosów gdzie indziej jak mu silne Pomorze nie odpowiada

    • 9 1

  • Będziemy o tym pamiętać w czasie wyborów.

    • 6 2

  • i co na to, Pan wiceminister z Pomorza.

    jest za, czy przeciw?

    • 5 1

  • (3)

    Monopolista zagrażający owszem ale nie nam tylko największym europejskim graczom z tego sektora.

    • 1 2

    • (2)

      Ty tak na poważnie?

      • 2 1

      • (1)

        otwórz oczy

        • 0 1

        • to ty otwórz pisowski lemingu i spójrz na możejki

          • 1 0

  • (1)

    Managerka z lotosu już wyje na forum

    • 1 12

    • a misiewicze już zacierają rączki na myśl o konfiturach przy korytku+

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane