• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska flota transportowa nieduża i stara

erka
28 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obroty ładunkowe w portach morskich w 2010 r. wyniosły 59,5 mln ton, tj. o 32 proc. więcej niż w poprzednim roku. Największy udział w obrotach polskich portów posiadał port Gdańsk. Obroty ładunkowe w portach morskich w 2010 r. wyniosły 59,5 mln ton, tj. o 32 proc. więcej niż w poprzednim roku. Największy udział w obrotach polskich portów posiadał port Gdańsk.

Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2010 r. liczyła 121 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2941,5 tys. ton i pojemności brutto GT 2110,5 tys. (przed rokiem 120 statków o łącznej nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys.) - wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego.


Struktura przewozów ładunków morską flotą transportową według grup ładunkowych w 2010 r. Struktura przewozów ładunków morską flotą transportową według grup ładunkowych w 2010 r.
Morska flota transportowa w 2010 r. Stan w dniu 31 XII. Morska flota transportowa w 2010 r. Stan w dniu 31 XII.
Produkcja statków i portfel zamówień w 2010 r. Produkcja statków i portfel zamówień w 2010 r.
W porównaniu z rokiem 2009 przybyło 12 statków o nośności 468,2 tys. ton i pojemności brutto GT 292,8 tys., ubyło natomiast 11 statków o nośności 188,3 tys. ton i pojemności brutto GT 133,1 tys. (dodatkowe zmiany parametrów statków są efektem przeklasyfikowań).

Średni wiek statku wyniósł 19 lat (dla statków pływających pod polską banderą wyniósł 32,7 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą - 17,1 roku). W 2010 r. eksploatowano 2 statki morskie dzierżawione od armatorów zagranicznych o łącznej nośności 19,2 tys. ton i o pojemności brutto GT 12,1 tys. Średni wiek statku wyniósł 22,5 lat. Morską flotą transportową w 2010 r. polscy przewoźnicy morscy przewieźli 8362,3 tys. ton ładunków (spadek o 10,8 proc. w porównaniu do roku 2009).

Liczba jednostek wyprodukowanych w roku 2010 wyniosła 24 i była o 4 proc. niższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Pojemność brutto (GT) statków, których produkcję sfinalizowano w 2010 r. wyniosła 38,6 tys. i była niższa o 86,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Miernik produkcyjności stoczni, tj. skompensowana pojemność rejestrowa brutto zbudowanych w 2010 r. statków, wyniosła 90,0 tys. CGT i była mniejsza od uzyskanej w 2009 r. o 62,8 proc. W 2010 r. 62,5 proc. całkowitej produkcji stoczniowej stanowiły statki nietowarowe, a 12,5 proc. - promy.

Obroty ładunkowe w portach morskich w 2010 r. wyniosły 59,5 mln ton, tj. o 32 proc. więcej niż w poprzednim roku. Największy udział w obrotach polskich portów posiadał port Gdańsk (44,4 proc.) oraz Gdynia (20,7 proc.), Świnoujście (18 proc.), Szczecin (13,4 proc.), a w Policach wyniósł (3,1 proc.). Udział pozostałych portów w obrotach ładunkowych w 2010 r. wyniósł ogółem 0,4 proc. Większość towarów transportowanych statkami w relacji z polskimi portami morskimi w 2010 r. stanowiły: ropa naftowa (19,4 proc.), węgiel kamienny i brunatny (18,9 proc.) oraz ciekłe produkty rafinacji ropy naftowej (8,1 proc.).

W 2010 r. w polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż morską 2655,4 tys. osób, tj. o 7 proc. więcej niż w 2009 r. Statkami w ruchu międzynarodowym pływało 1541,1 tys. pasażerów, w tym 82,5 proc. w relacji z portami szwedzkimi, 9 proc. - niemieckimi, 6,8 proc. - duńskimi, 1,5 proc. - fińskimi. Do polskich portów morskich przypłynęło na wycieczkowcach w celach turystycznych około 140,5 tys. osób, które po zwiedzeniu atrakcji turystycznych w porcie lub okolicy kontynuowały swoją zagraniczną podróż. Większość tych pasażerów odwiedziła Gdynię (80,4 proc.) a także Gdańsk (10,9 proc.) oraz Szczecin (8,5 proc.).

Do polskich portów zawinęło w 2010 r. 19947 statków (o 0,1 proc. mniej niż rok wcześniej) o pojemności brutto 168,7 mln i nośności 116,0 mln ton. Większość jednostek przypływających do polskich portów to statki należące do polskich przewoźników (9424 statki o pojemności brutto 65,8 mln i nośności 20,1 mln ton), Niemiec (3103 statki o pojemności brutto 9,6 mln i nośności 11,2 mln ton), Szwecji (1383 statki o pojemności brutto 24,2 mln i nośności 8,5 mln ton) oraz Danii (1372 statki o pojemności brutto 14,8 mln i nośności 19,4 mln ton).

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

erka

Miejsca

Opinie (24)

  • Podziękujcie za to wszystko "styropianowym ekspertom"

    rodem z Solidarności, których reformy gospodarcze i wolnorynkowe doprowadziły do upadku polskiej gospodarki morskiej oraz floty handlowej (a w niedługim czasie i MW).
    Aż łapie się za głowę gdy przypominam sobie lata 90-te gdy aby "zreformować" PLO sprowadzono niemieckich "specjalistów" Efekt taki jest, że nie ma już PLO a większość jego frachtu przejęły spółki niemieckie. Brawo!

    • 9 1

  • polski armator

    byl kilka lat temu taki polski armator-rem service w gdynii na ul.helskiej.dziadowizna totalna,unikajcie tej firmy o ile jeszcze istnieje.

    • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane