• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie porty morską bramą do Chin?

Kuba Łoginow
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Polskie porty mają być elementem naszej prezentacji na Expo w Szanghaju w 2010 r. Nz. Port gdański nocą. Polskie porty mają być elementem naszej prezentacji na Expo w Szanghaju w 2010 r. Nz. Port gdański nocą.

Ministerstwo Infrastruktury chce zaprezentować nasze porty na Światowej Wystawie Expo 2010 w Szanghaju. Ostateczna forma polskiego programu morskiego zostanie przedstawiona po konsultacjach ze środowiskiem branżowym i samorządowcami trzech województw nadmorskich. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się w połowie stycznia w Gdańsku.



Polska ma być zaprezentowana jako kraj posiadający nowoczesne porty, inwestujący w rozwój infrastruktury transportowej, posiadający bardzo dobrze przygotowane do pracy w biznesie morskim kadry. Przesłaniem polskiej wystawy będzie hasło: "Polska centrum logistycznym dla przedsiębiorców chińskich do Europy Centralnej i Wschodniej".

Ministerstwo Infrastruktury chce tym samym wykorzystać istniejące na rynku tendencje do przenoszenia części ładunków z transoceanicznych kontenerowców na kolej przecinającą Azję i Europę Wschodnią. Towary wysyłane z Chin do Europy statkami zazwyczaj trafiają na miejsce po około 40 dniach. Tymczasem uruchomienie połączeń kolejowych pozwala skrócić ten dystans do kilkunastu dni.

Na razie towary wysyłane z Chin do Europy trafiają głównie do portów Morza Północnego i centrów logistycznych na styku torów szerokich i wąskich (np. Sławków, Čierna-nad-Tysou, Medyka). Zdaniem Anny Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury odpowiedzialnej za sprawy morskie, wystawa Expo w Szanghaju będzie okazją do wypromowania w tym kontekście również polskich portów. W opinii pani minister mogą one pełnić rolę centrów logistycznych obsługujących handel Dalekiego Wschodu z Europą.

W jaki sposób promować polskie morze, by zrobić wrażenie na azjatyckich inwestorach? Prawdę powiedziawszy, ministerstwo nie proponuje niczego, co mogłoby rzucić na kolana Chińczyków. Zwykła prezentacja inwestycji w polskich portach to jednak za mało, by mówić o atrakcyjnym przekazie. Tym bardziej, że w porównaniu z gigantycznymi portami chińskimi, nawet największe porty bałtyckie są jedynie liliputami.

Aby zrobić wrażenie na Chińczykach, należałoby raczej zaprezentować wszystkie trzy województwa nadmorskie jako jedną całość i pokazać nie tyle stan obecny, co potencjalne możliwości inwestycyjne i chłonność okolicznych rynków - uważają przedstawiciele firm robiących interesy z Chinami.

Poza tym, potrzebny jest jasny, atrakcyjny przekaz jednoznacznie kojarzący się z Polską. Dlatego na spotkaniu z minister Wypych-Namiotko padły propozycje, by w Szanghaju wyeksponować gdański bursztyn - jak by nie było, unikat na skalę światową. Zaproponowano również wysłanie do Chin Daru Młodzieży, jednak ta forma promocji nie spotkała się z aprobatą pani minister.

Polski program morski na Expo w Szanghaju - to gra o wysoką stawkę. W najbliższym czasie można oczekiwać wzrostu zainteresowania rozwojem alternatywnych (lądowych) tras przesyłu ładunków z Chin do Europy i jeśli Polska teraz przegapi tę szansę, to później trudno nam będzie zawojować ten atrakcyjny segment rynku.

Eksperci sceptycznie podchodzą do ambitnych planów departamentu morskiego Ministerstwa Infrastruktury, aby polskie porty stały się końcowym punktem linii kolejowych łączących Chiny z Europą. Zrealizowanie tego celu wymaga nawiązania daleko idącej współpracy polskiej branży morskiej z krajami tranzytowymi zza naszej wschodniej granicy, a do tego trójmiejscy portowcy nie są merytorycznie przygotowani. Niczego w tym kierunku nie robią również departamenty morskie Ministerstwa Infrastruktury. A podejmowane niemrawo próby kończą się przeważnie niepowodzeniem, czego przykładem jest porażka mostu kontenerowego Gdańsk-Odessa.

Marne są również szanse sukcesu polskich portów na przeciwnym kierunku - roli hubów, do których docierałyby bezpośrednio transoceaniczne kontenerowce i stąd dystrybuowałoby się towary do Europy Środkowej i Wschodniej. Abstrahując od wielu innych kwestii, jeden hub obsługujący ten rejon Europy już powstał. Jest nim rumuński port Konstanca, obsługujący więcej kontenerów, niż wszystkie polskie porty razem wzięte. Z takim gigantem trudno konkurować, tym bardziej że z geografią się nie wygra - na Morze Czarne z Chin jest o wiele bliżej, niż na Bałtyk.

Opinie (46) 8 zablokowanych

  • ale tytuł (3)

    Gwiezdne Wrota albo może Tunel Czasoprzestrzenny

    • 0 0

    • ... ze swiatynia zacofania na widnokręgu (1)

      jak ostatnie nabrzeże w porcie zapadnie się

      Na zdjęciu jest stocznia remontowa - port gdański to busz pokrzyw i złomu

      • 0 0

      • głupi jesteś człowieku, na zdjęciu na pierwszym planie Nab. Wiślane tzw. Plac XVI i statek ze śrutą sojową, zdjęcie archiwalne, drugi żuraw widoczny na zdjęciu zawalił się ze starości ...

        • 0 0

    • w każdym razie "sajens fikszyn" :P

      • 0 0

  • (1)

    Wszystkim zainteresowanym polecam godzinną wycieczkę stateczkiem po hamburskim porcie. Niedrogo, kilka Euro a można przekonać się z kim chcemy konkurować. Szczym do Świata.

    • 1 0

    • Szczym do Świata.

      Zgadzam się, gdański port po za kilkoma wyjątkami (DCT, wyremontowane place na WOC, Westerplatte) to TOTALNA ruina a patrząc na ilość przeładowywanych ostatnio towarów to za kilka miesięcy będzie po porcie pozamiatane.

      Pani nowa Prezes Eksploatacji Maria Kowalewska-Koska pisze; "Spełniamy funkcję głównego animatora rozwoju Portu w Gdańsku, dlatego kreujemy rynek operatorski i lobbujemy na rzecz portu, a jednocześnie staramy się oferować maksymalną korzyść dla klientów portu w zakresie usług przeładunkowych poprzez technologię oraz jakość i kulturę obsługi."

      FAQ, to jak na czarne mówić białe ...

      Prezez Zarządu Portu Ryszard Strzyżewicz zauważył całkiem niedawno, że trzeba coś zrobić z GTK !!! Czy ten człowiek ma swoje biuro na kacprawym?

      Ci ludzie, decydenci, są całkowicie oderwani od rzeczywistości, SKANDAL !!! Powinni się kiedyś spiknąć w jakąś niedzielę i obejść cały port z buta o potem marzyć o EXPO. Jedyna rzecz jaka pozostaje to wysłać tam Dar Młodzieży, on wstydu nie przyniesie.

      • 0 0

  • Tymi statkami powinni wozic budyn

    tyle w temacie

    • 0 2

  • brama do Chin czy z Chin? (2)

    tytul brzmi dokladnie tak jak to my bysmy chcieli zalac naszymi towarami Panstwo Srodka hahahaha

    • 0 0

    • bo oto chodzi (1)

      zalejemy ich naszymi drogimi, niskiej jakości towarami. Oni czegoś takiego nie znają więc na pewno się rzucą jak opentani.

      • 0 0

      • *opętani

        • 0 0

  • Witaj Kubo wybierasz się może na Ukrainę albo na wschód jak coś to daj znać

    pamiętam jak pracowałeś w gazecie krakowskiej spoko z ciebie człowiek nie wiem tylko w jakie dni jesteś w gazecie????

    • 0 0

  • wszystko fajnie, ale na słowach się kończy

    bo nasza infrastruktura jest w opłakanym stanie. wg. mnie najpierw trzeba to wszystko doprowadzić do porządku, a dopiero potem się raklamować.

    no ale cóż, w polsce ciągle jest rzeźba. rzućmy hasło, a jak będzie odzew, to się coś wymyśli;)

    • 0 0

  • DARek

    A ja uważam że Dar Mlodzieży powinien popłynąć. Jest to bardzo ciekawy sposób promocji nie tylko miast nadmorskich ale i Polski. Często bywam na różnych zlotach żaglowców, na EXPO i na promocjach miast. Uwierzcie, jeżeli żaglowiec pojawia się tam, to robi prawdziwą furrorę.
    Byłem w Shanghaju wielokrotnie. Tam żaglowce to żadkość. Taki ładny Dar, bo niema co przesadzać ale jest jednym z najładnieszych na świecie, napewno przykuł by uwagę dużej rzeszy ludzi na wystawie.
    A huby kontenerowe... otym nie myślmy. Jak było napisane, z geografią się nei wygra...i z inwestycjami jakie już są na świecie (Hamburg, Bremerhaven, Constanca czy Antwerpia). Bałtyk ma swój hub - Hamburg. Mimo,że uwagę należy zwrócić iż zdaża się już że kontenerowce z chin omijają Hamburg i płyną prosto z Singaporu do portów na Baltyku. Jednak armatorzy nie są pewni, czy jest to opłacalne...

    • 0 0

  • POLDKI GESHEFT

    CZYTAM JAK PORT GDYNIA LOTNISKO GDANSKIE WSPOLPRACUJE Z KLIENTAMI STRATEGICZNYMI. POLACY SA TACY SWIETNI ZE ICH MORDUJA .ALE TE NUMERY IM JUZ NIE PRZCHODZA, STENA LINE CHCE ZWIJAC ZAGLE Z GDYNI , MEARSK TEZ, LINIE LOTNICZE KTORE POZWOLILY SIE LOTNISKU ROZWINAC UCIEKAJA HEHEHEHEHE TAK TRZYMAC TO DROGA DO SUKCESUU.SPOTKAJMY SIE NA BEZROBOTNYM

    • 2 1

  • Złodziejskie spedycje z Gdyni (1)

    A raczej handlarze bo tak teraz mozna nazwac spedytorów
    kontenery gdy-wawa sprzedaja nawet za 1000 pln zeby zyski miec !
    Bieda do dupy zajrzala co ? Teraz trzeba sie na przewozniku odkuć buraki !!!!!!!!!!!!!!1

    • 0 1

    • Smutny czlowieku z branzy...skoro przewoznicy daja sie dymac za 1000 to juz ich sprawa....sami psujecie sobie rynek jezdzac po nizszych stawkach, nie obwiniajcie przez to spedycji

      • 0 0

  • Kpina to som porty???

    raczej portki jakieś . I to bez szelków.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane