• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie przewodnictwo w Euroregionie "Bałtyk"

Kuba Łoginow
23 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Litewska Kłajpeda przeładowuje mniej więcej tyle białoruskich ładunków, ile wynoszą przeładunki Portu Gdańsk. Litewska Kłajpeda przeładowuje mniej więcej tyle białoruskich ładunków, ile wynoszą przeładunki Portu Gdańsk.

W środę na zamku w Rynie Duńczycy uroczyście przekażą przewodnictwo w Euroregionie "Bałtyk" (ERB) stronie polskiej. Lepszej okazji na wyartykułowanie interesów polskiej branży morskiej trudno sobie wyobrazić, tym bardziej, że polska prezydencja przypada na okres tworzenia unijnej Strategii dla Regionu Bałtyku.



Trzeba jednak pamiętać, że Euroregion to nie tylko platforma współpracy, ale i brutalnej zakulisowej walki o pieniądze i wpływy, w której to polscy gospodarze uginają się przed litewskimi potentatami portowymi.

Wielkie szanse dla polskich portów...

Euroregion "Bałtyk" jest jedną z ważniejszych organizacji integracyjnych w Regionie Morza Bałtyckiego, a jego prace mają duży wpływ na decyzje podejmowane przez Unię Europejską. Obecnie Region Bałtyku ma w Unii swoje pięć minut, co przejawia się m. in. w sferze finansowej: Bałtyk otrzymuje z Brukseli więcej pieniędzy, niż faworyzowane dotąd Morze Śródziemne. Rola krajów bałtyckich w Unii będzie jeszcze bardziej widoczna w drugiej połowie bieżącego roku, kiedy to przewodnictwo w Unii sprawować będzie Szwecja.

Teoretycznie rzecz biorąc, polska prezydencja jest doskonałą okazją do wylansowania na forum europejskim nowych projektów, które zwiększą konkurencyjność polskich portów i pomogą im pozyskać ładunki z krajów ościennych. Ale niekoniecznie tak się stanie. Im większe znaczenie ma Euroregion, tym bardziej bezpardonowe metody stosują nasi konkurenci z Litwy i Rosji, aby zmusić polskich przedstawicieli do rezygnacji z ważnych dla nas projektów.

...i zakulisowe naciski litewskich konkurentów

Według wcześniejszych pomysłów, jednym ze sztandarowych projektów warmińsko-mazurskiego przewodnictwa mogłaby być kompleksowa modernizacja linii kolejowej Gdynia - Olsztyn - Białystok i skierowanie tędy tranzytu ładunków między polskimi portami a Białorusią. Projekt ten ma wielu zwolenników w Trójmieście i w innych miastach leżących na tej trasie, jest nim również zainteresowany wiceminister transportu Białorusi Mikałaj Wierchawiec oraz samorządowcy tranzytowego Podlasia. Utworzenie korytarza kolejowego łączącego porty Trójmiasta z Mińskiem przez Mazury, zamiast okrężną trasą przez Warszawę i Terespol, jest również naturalną konsekwencją unijnej polityki. Bruksela stawia bowiem na przenoszenie ładunków z dróg na kolej oraz ograniczanie uciążliwości transportu dla środowiska naturalnego. Korzyściami ze skrócenia trasy są nie tylko oszczędność czasu i kosztów przewozu, ale również ograniczenie hałasu, zużycia energii oraz emisji dwutlenku węgla i pyłów.

Modernizacja mazurskiej linii kolejowej jest o tyle ważna dla Trójmiasta, że bez niej trudno będzie naszym portom konkurować z Kłajpedą. Ten litewski port przeładowuje mniej więcej tyle białoruskich ładunków, ile wynoszą przeładunki Portu Gdańsk. Niestety, wskutek nieformalnych nacisków grup interesu z Litwy, w listopadzie 2008 władze Warmii i Mazur po cichu wycofały się ze wspierania tego projektu, co stawia pod znakiem zapytania jego realizację. Tymczasem jeszcze w czerwcu 2008 właśnie z inicjatywy wicemarszałka Warmii i Mazur prowadzone były w tej sprawie rozmowy z władzami sąsiedniego Podlasia, których efektem była inicjatywa zawarcia listu intencyjnego między regionami Północno-Wschodniej Polski.

Rozszerzenie - tak, ale nie o te regiony, które mogłyby zaszkodzić Litwinom

Z tych samych względów gospodarze polskiego przewodnictwa niechętnie spoglądają na udział przedstawicieli obwodów lwowskiego i wołyńskiego w pracach grup roboczych Euroregionu. Nawiązanie zinstytucjonalizowanej współpracy ERB z Zachodnią Ukrainą było jednym z ważniejszych wydarzeń poprzedniego duńskiego przewodnictwa, a następnym etapem mogłoby być przyjęcie tych obwodów jako pełnoprawnych członków Euroregionu. Inicjatorzy przyjęcia ukraińskich obwodów do Euroregionu liczyli, że pomoże to w przekierowaniu strumienia tamtejszych ładunków do polskich portów. Tymczasem mniej więcej od listopada-grudnia władze Warmii i Mazur nagle przestały wspierać tę ideę, natomiast planują rozszerzenie Euroregionu o inne, mniej kontrowersyjne obszary.

- Celem mojej prezydentury będzie działanie na rzecz zwiększenia aktywności Euroregionu Bałtyk, co przyczyni się do zwiększenia jego skuteczności w Unii Europejskiej - mówi Jacek Protas, marszałek warmińsko-mazurski. - Obejmując przewodnictwo w Euroregionie Bałtyk, chcemy jako województwo warmińsko-mazurskie podjąć kwestię rozszerzenia Euroregionu Bałtyk. Bierzemy pod uwagę Finlandię, Łotwę i Estonię, a także regiony polskie i litewskie: województwa kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie oraz okręgi Taurogi czy Kowno.

Powyższe przykłady częściowo tłumaczą, dlaczego mimo wielu starań, porty Trójmiasta obsługują jedynie śladowe ilości ładunków tranzytowych, gdy tymczasem porty małej Litwy i Obwodu Kaliningradzkiego świetnie sobie na tym obszarze radzą. Nikt z polskich menedżerów nie chce nadstawiać głowy w tej niepewnej sprawie. Sytuację pogarsza fakt, że polska branża morska zajmuje się sprzeczkami we własnym gronie i blokowaniem projektów ważnych dla sąsiada z innego województwa (dobitny przykład - gazoport), podczas gdy Litwini umacniają kartel portowy z Kaliningradem.

Czym jest Euroregion Bałtyk

Euroregion Bałtyk powstał w lutym 1998 w celu rozwiązywania problemów południowo-wschodniej części Regionu Morza Bałtyckiego. Składa się z ośmiu regionów należących do Danii, Litwy, Polski, Rosji i Szwecji. Euroregion Bałtyk ma charakter samorządowo-rządowy, w jego pracach uczestniczą przedstawiciele władz samorządowych i krajowych. Najwyższym Organem jest Rada, która wyłania ze swego składu Prezydium. Pracami Rady i Prezydium kieruje Prezydent Euroregionu. Rada obraduje co najmniej dwa razy do roku, Prezydium 4-6 razy w roku, decyzje podejmowane są na zasadach konsensusu. Funkcja Prezydenta jest pełniona kolejno przez przedstawiciela każdej ze stron umowy, rotacja następuje po rocznej kadencji.

Strona polska w Euroregionie Bałtyk jest reprezentowana przez Wojewodów i Marszałków Pomorza oraz Warmii i Mazur, którzy z urzędu są członkami Rady. W skład Strony Polskiej wchodzi także Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk z siedzibą w Elblągu.

Opinie (32) 6 zablokowanych

  • Znowu opowieści o portach (2)

    ich możliwościach, o farmazonach.
    Trojmiasto to europejski zaścianek portowy

    • 5 7

    • I tak port w Sopocie wszystkich was zakasuje, (1)

      bo przejmie tranzyt ze Skandynawii do Chin i z powrotem i będzie nowym centrum koordynacyjnym współczesnego Jedwabnego Szlaku.

      • 2 1

      • dobre dobre :):):)

        • 0 0

  • no i znowu pan pseudodziennikarz, pracownik zarządu portu Elbląg głupoty pisze (4)

    • 5 6

    • i do tego ekolog opakowań (2)

      • 3 1

      • głupek jesteś (1)

        napisz coś lepszego czopie.

        • 2 1

        • Dobre !!! Bardzo dobre....

          "/ Czopie /" he he he he he he he ale się uśmiałem...

          • 0 2

    • Kuba nie pracuje w Porcie Elbląg

      więc nie wypisuj bzdur

      • 1 0

  • tych wypracować "Elblągoluba" już się nie da czytać (3)

    Człowieku, odpowiedz na pytanie, co wynika z tych twoich tekstów?

    • 5 6

    • a co Pan Panie Prezesie zrobił dla Portu nic

      jesteś najgorszym Prezesem po 89 roku

      • 0 0

    • jak śmiesz się pokazywać na forum jesteś spalony pamiętaj o tym...

      • 0 0

    • A gdzie tu jest mowa o Elblągu?

      Człowieku, naucz się czytać

      • 0 0

  • to, że paru półgłówków nie rozumie istoty problemu wcale jeszcze nie znaczy, że mają rację (2)

    zwłaszcza wobec "merytoryczności" ich wypowiedzi

    • 4 8

    • jaki artykuł takie komentarze :P (1)

      • 3 2

      • jakie komentarze tacy autorzy

        • 3 1

  • wskutek nieformalnych nacisków grup interesu z Litwy, w listopadzie 2008 władze Warmii i Mazur po cichu wycofały się ze (2)

    wspierania tego projektu, no i co tu więcej dyskutować...

    • 4 2

    • najbiedniejszy region (albo jeden z...) blokuje swój rozwój

      cuda nie widy

      • 1 0

    • bzdura

      bzduuuuuuuuuuuura

      • 0 0

  • Kuba Łoginow - LOBBYSTA

    jak już widzę podpis pod artykułem mogę się spodziewać jednego:))

    Co wg. redaktora z priorytetowym połączeniem Elbląga i Dorohuska?

    • 1 2

  • to znaczy,

    że w polsce są ciągle te same procedury. litwini podpłacą samorządowców i będą mieli spokój. bo nie widzę innego powodu, dla którego polskie samorządy miałyby blokować inwestycje dobre dla całego pomorza.

    a to, że pan Kuba lobbuje w kierunku odnowy portu w elblągu to wg. mnie bardzxo dobrze i nie rozumiem, dlaczego nie miałby tego robić.
    ale wiadomo, w polsce nie pomagamy, tylko ściągamy do swojego poziomu, czyli do dna....

    • 2 1

  • niestety mozliwosci ogromne ale jak zawsze zmarnowane!! (1)

    przez nieudaczników którzy rzaca opcja polityczna niema znaczenia bo zadna niepotrafi wykorzystac okazji.I dlatego Polska cały czas traci na znaczeniu .Kiedys Polska zegluga Morska najwieksza w regionie ogromne statki z przetwórnia ryb nanich .teraz nic tego niezostało!!Kiedys stocznie najwiecej statków w europie budowały dzisiaj Stocznie juz zamykaja!!
    A co z portem to samo .wiec nierozwija sie ten rejon gospodarczy a co fa a raczej znika całkowicie.Tak władze dbaja o rozwuj miasta z dostepem do morza.!!!

    • 1 1

    • Stary, twoja opinia jest..jest zdyskwalifikowana! Inteligentny człowiek nie może w trzech zdaniach popełniać tyle żenujących błędów.Ale co do meritum, przyłączam się umiarkowanie do krytyki rządu.

      • 1 0

  • Czy... (2)

    ...trojmiasto.pl nie zastanawiało się przypadkiem nad tym, żeby się przebranżowić? Zmienić w portal publikujący krótkie opowiadania z dziedziny (Science) Fiction?

    Połowa artykułów to jakieś zwidy o tym, jak to będzie świetnie, jak to wszyskich zakasujemy, zbudujemy wielkie i wspaniałe budynki użyteczności publicznej, porty, szkoły, drogi, mosty, wyleczymy raka, przestaniemy umierać i gacie na dworcu PKP Gdańsk Gówny stanieją.

    Druga połowa to kronika policyjna - raporty z zadźgań, wypadków samochodowych spowodowanych po pijaku, itp. - ta przynajmniej ma jeszcze jakiś związek z rzeczywistością.....

    Przednówek rządzi :)

    • 3 3

    • propaganda się szerzy

      już nie ma PKF'u to muszą gdzieś to upchnąć;)

      • 0 0

    • Portal trójmiejski

      wiec informacje o tym, co się dzieje w regionie. Prawda jakie proste?

      • 0 0

  • Niech żyje Portowa Straż Pożarna Florian !!! (1)

    • 1 2

    • NIECH ZYJE !!!!

      i jegomosc przeprowadzajacy kursy bhp konieczne do otrzymania przepustki na baze paliw:D:D:D

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane