• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk pokonał rosyjski Primorsk. Drugi na Bałtyku

VIK
25 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Niemal wszystkie grupy ładunkowe przeładowywane w Porcie Gdańsk zanotowały wzrosty. Niemal wszystkie grupy ładunkowe przeładowywane w Porcie Gdańsk zanotowały wzrosty.

Ponad 36 mln ton towarów przeładowano w Porcie Gdańsk od stycznia do końca lipca tego roku. Taki wynik daje drugie miejsce wśród bałtyckich portów w przeładunkach ogółem. Wzrosty dotyczyły prawie wszystkich grup ładunków.



- Pokonaliśmy rosyjski Port Primorsk i jesteśmy na drugim miejscu na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało nam się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów. Absolutnie rekordowy był lipiec - padło historyczne 5,8 mln ton miesięcznie. Mamy realną szansę zakończyć ten rok na poziomie ponad 60 mln ton - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla



Od stycznia do końca lipca br. w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 36 mln ton towarów. To o 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub. r. Niemal wszystkie grupy ładunkowe zanotowały wzrosty. Największy skok jest w drewnie - o 3150 proc. Znacznie wzrosły też przeładunki rudy - o 267 proc. Na plusie są surowce energetyczne. Węgiel wzrósł o blisko 67 proc., a paliwa płynne o ponad 39 proc. Spadki zanotowały jedynie inne masowe (kruszywa, siarka) - o 23 proc. Niewielka korekta jest w ładunkach drobnicowych (-0,4 proc.).


Po roku pandemicznym rynek cruise'owy uległ załamaniu. Ten rok przynosi pozytywną zmianę. Ze względu na wojnę w Ukrainie w portach bałtyckich jest większy ruch statków wycieczkowych. Wynika to z decyzji armatorów - do rosyjskiego portu w Petersburgu nie zawijają obecnie jednostki pasażerskie. Gdański port ma zaawizowaną rekordową liczbę ponad 90 wycieczkowców do końca roku i szacuje się, że przyjmie ok. 35 tys. turystów. Do końca lipca gościł 53 wycieczkowce, o 44 więcej niż przez cały ubiegły rok.

Obecnie osiągane wzrosty operatorów portowych są bardzo dynamiczne, dlatego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk rozmawia o nowych projektach.

- By obsłużyć rosnące potoki ładunków, zwłaszcza surowców energetycznych na potrzeby krajowe oraz zbóż, rudy żelaza, wyrobów stalowych czy oleju słonecznikowego pod potrzeby eksportowe Ukrainy, niezbędne są dalsze inwestycje, w tym budowa placów składowo-magazynowych (...) ZMPG prowadzi też obecnie intensywne prace inwestycyjno-remontowe, które ze względu na sytuację geopolityczną mają charakter priorytetowy, koncentrują się bowiem na przygotowaniu nowych terenów pod składowanie węgla oraz na zapewnieniu pełnej ich dostępności do infrastruktury kolejowej. Zakończono już realizację utwardzeń terenów na powierzchni 100 000 m kw. i remontów kapitalnych torów o łącznej długości 1367 m. Do października br. mają być utwardzone kolejne tereny pod składowanie i przeładunek węgla - o pow. 81 000 m kw. oraz wyremontowany odcinek 2072 m torów kolejowych. (...) Ponadto Port Gdańsk we współpracy z operatorem Portem Północnym, który realizuje przeładunki rudy oraz węgla na pirsie rudowym, stara się uzyskać zgodę na budowę kolejnej załadowni dla wagonów, aby transport towarów z portu przebiegał jeszcze sprawniej - poinformowano w komunikacie.
VIK

Miejsca

Opinie (99) 1 zablokowana

  • Huuraaaa,Polska pokonała Rosje!
    Już nie muszę jeść,jestem w niebie!

    • 4 5

  • Zwycięstwo!!! Walu Bolk Ekipa

    • 2 4

  • No to Niemcy nałożą sankcje

    Jw

    • 5 2

  • Dramat! (1)

    "Największy skok jest w drewnie - o 3150 proc." tną lasy na potęgę. Żadne cywilizowane, rozwinięte państwo nie pozbywa się w takim tempie i w taki rabunkowy sposób swoich lasów, a co za tym idzie zasobów drzewa. Nasz władze są krótkowzroczne i chcą nachapać się tu i teraz póki ich nie przegonią. Nie sadzili tych lasów, ale teraz je eksploatują ponad miarę mówiąc, że to prace gospodarskie. Bzdura! Trójmiejski Park wygląda w wielu miejscach jak pobojowisko. Wchodzi ciężki sprzęt, wycina dorodne okazy i niszczy wszystko dookoła. Rozjeżdża ściółkę, niszczy młode okazy, zostawia połamane krzaki i resztki gałęzi. Nie odtwarza po wycięciu lasu i całymi już latam straszą puste place w lesie, których tylko przybywa w zastraszającym tempie. Las wygląda jak po przejściu żywiołu. Z dnia na dzień jest coraz mniej drzew, aż się obudzimy z ręką w nocniku... To nie jest tak, że las jest własnością LP. On im został powierzony pod opiekę jako nasze i naszych dzieci dziedzictwo, a nie łatwy zarobek! Podobnie jak rzeki, to nie ściek i miejsce zrzutu syfu z zakładów SP.

    • 14 6

    • A może jakieś liczby i dowody ?

      Ile wycinamy a ile zalesiamy ? Jaki jest przyrost masy leśnej a ile wynosi wycinka ?
      Kto zrzucił do Odry syf z zakładów SP ? Dowody że ten zrzut spowodował katastrofę !

      • 1 1

  • 3150 proc. wzrostu na drewnie.

    Czy ktoś się orientuje gdzie znaleźć dane, które stoją za 3150 proc. wzrostu przeładunków drewna? Zainteresowało mnie to.

    • 7 0

  • Czymu nie porónujemy się z portami europejskimi tylko ruskimi - tania propaganda. (1)

    Ruskie porty zamknięte ,ukrańskie też.NAjwiększym osiągnieciem jest pierwsze miejsce w rejonie Zatoki Gdańskiej.

    • 4 6

    • Rosyjskie porty zamknięte?

      Skąd masz takie głupie informacje? Przez sankcje Europejskie import z innych państw się zwiększył. To wszystko idzie przez porty. Towary z przeznaczeniem dla Moskwy idą przez Bałtyk.

      • 1 0

  • Żadna w tym zasługa prezesa portu , który tylko wydzierzawia prywanym podniotom teren. (1)

    Wystarczy tylko pojechać w okolice Portu Północnego , żeby zobaczyć jaki panuje tam potworny bałagan.

    • 47 8

    • Ale żeby wydzierżawiający mógł przeładowywać musi mieć infrastrukturę

      Drogi, linie kolejowe, mosty, rozjazdy, zasilanie, odprowadzanie ścieków, łączność... Iza to odpowiedzialny jest Zarząd ZMPG.

      • 4 2

  • no w świecie sankcji wielki "sukces"
    ps jak piszecie porównania to porównujcie z rokiem 2019 i 2020 a nie z zeszłym bo dla świadomych jest to żałosne

    • 6 0

  • Bardzo mnie to martwi.

    Uważam isz to port w Gdańsku może stanowić niepotrzebna konkurencje dla portów niemieckich,chociażby Rostocku. Niemcy są naszymi wielkimi dobroczyńcami i należy im się nasza wdzięczność.Dlatego tak bardzo martwi mnie ta awanturnicza polityka gospodarcza prowadzona przez polski rząd.

    • 4 13

  • Gda

    Wszystko przez pis ha ha ha

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane