• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia i Stocznia Wojenna porozumiały się w sprawie doku pływającego

Wioletta Kakowska-Mehring
10 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pływający dok zostanie przesunięty w nowe miejsce. Pływający dok zostanie przesunięty w nowe miejsce.

Władze PGZ Stoczni Wojennej i Portu Gdynia w końcu porozumiały się w sprawie relokacji doku pływającego. W związku z budową obrotnicy i demontażem pirsu nabrzeża Gościnnego już od kilku lat było wiadomo, że dok trzeba przesunąć. Teraz zdecydowano, że trafi on do specjalnej wnęki, której budowę zrealizuje Port.



Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2 (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 metrów.

Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony.

I tak w czerwcu br. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Same prace na ostrodze polegały na poszerzeniu wejścia pilotowego z istniejącej szerokości ok. 102 m do szerokości minimum 140 m i uzyskaniu głębokości technicznej 16 m. Całkowita wartość robót przy przebudowie Ostrogi Północnej wyniosła 16 mln zł, a czas realizacji inwestycji wynosił 14 miesięcy.

Czytaj też:

Co dalej z dokiem pływającym Stoczni Wojennej?



Wciąż pozostawała jednak niewyjaśniona sprawa doku pływającegoMapka należącego do PGZ Stoczni Wojennej.

Dok jest jednym ze strategicznych dla tej stoczni elementów infrastruktury, umożliwiającym remonty największych polskich okrętów wojennych.

Rozbudowa obrotnicy i rozbiórka pirsu Gościnnego na długości ok. 240 m wiązała się z jego przeniesieniem. Od kilu lat trwały rozmowy, co z tym fantem - czyli dokiem - zrobić.

W marcu 2018 r. pojawiły się informacje, że rozważane jest przeniesienie doku do pobliskiej Stoczni Remontowej Nauta. Sugerowano wręcz, że to pierwszy krok do ścisłej współpracy obu zakładów czy nawet do ich połączenia.

Dziś, kiedy PGZ Stocznia Wojenna jest jednym z głównych podmiotów realizujących program budowy fregat dla Marynarki Wojennej, czyli program "Miecznik", trzeba było znaleźć jakieś rozwiązanie.

Zgodnie z właśnie podpisanym porozumieniem, Port Gdynia zrealizuje budowę wnęki dokowejMapka i przebudowę odcinków nabrzeża Południowego II oraz nabrzeża Zachodniego I, gdzie następnie zostanie przetransportowany dok pływający. Inwestycja zapewni odtworzenie zdolności funkcjonalnych i produkcyjnych doku.

Druga jej część polegać będzie na przebudowie pirsu nr 2, co obejmować będzie między innymi rozbiórkę głowicy pirsu, a także zabezpieczenie jego czoła skróconego. Inwestycja ma zostać zrealizowana w okresie najbliższych 18 miesięcy.

- Inwestycja, która będzie realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, wpisuje się w strategię rozwoju PGZ Stoczni Wojennej w ramach przygotowań do realizacji programu "Miecznik" i innych projektów ważnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Wierzę, że dzisiejsza umowa będzie kolejnym istotnym impulsem w budowaniu ekosystemu gospodarki morskiej na Pomorzu - powiedział Paweł Lulewicz, prezes Zarządu PGZ Stoczni Wojennej.

A co dalej z projektem inwestycyjnym "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia"?

Docelowo planuje się pogłębienie toru i akwenów do 16 m oraz rozbudowanie obrotnicy do 480 m szerokości. Będzie możliwe właśnie po przeniesieniu doku znajdującego się aktualnie przy pirsie nr 2.

Rozpoczęcie prac z tym związanych zaplanowano na rok 2022. Urząd Morski w Gdyni zrealizuje w zadaniu nr 1 Etap II projektu, polegający na pogłębieniu toru podejściowego do portu, poza falochronami. Głębokość na torze podejściowym wynosić będzie docelowo -17 m, a jego parametry będą przystosowane do obsługi statków o szerokości 58 m.

Miejsca

Opinie (31) 3 zablokowane

  • yo

    Piloci w Gdyni sa tak slabi ze obecnie sobie ledwo radza w honkongu czy szanghaju
    umarli by w butach!

    • 4 3

  • A kiedy wybudują pancernik "Patiomkin" bo ruskie chcą na nas napaść. (1)

    • 4 3

    • Sprawdzonym sposobem na agresję wobec kogoś jest głoszenie że on chce nas napaść.Najczęściej jednak agresor wysługuje się (bezpiecznie dla siebie) zakładnikami - ofiarami którzy mu wierzą i ufają.

      • 0 1

  • Stan doku idealnie oddaje stan Stoczni Wojennej. (1)

    • 10 1

    • Poziom Twojego komentarza oddaje poziom Twojej niewiedzy.

      • 0 7

  • Dobrze że PIS dba o stocznie. (1)

    Gdyby decydował tylko rachunek ekonomiczny to państwowe zakłady już by nie miały racji bytu. A tak dzięki transferowi środków z budżetu i programom typu Batory czy Miecznik możliwe jest jeszcze utrzymywanie wielu miejsc pracy. Duża w tym też zasługa związków.

    • 6 25

    • No po prostu padłem ze śmiechu. W tych stoczniach są tylko związkowcy, a MW zwykłe holowniki zamawia w Remotowej.

      • 0 0

  • To Polska ma okręty wojenne?

    • 3 0

  • (1)

    A po co, niedziałającej stoczni MW, suchy dok?

    • 2 0

    • pływający. suche ma Crist.

      • 0 0

  • Co zrobić z dokiem? (1)

    Żaden problem albo przesunąć go blizej nabrzeża albo przeholować na drugą stronę do Stoczni Nauta i tu obok innych doków zacumować go
    W Naucie jest miejsce bo cztery lata temu utopiono mniejszy dok nr 1 wraz z zadokowanym statkiem. Do dziś nikt nie zostal ukarany za utratę doku i straty statku oraz niebezpieczenstwo zabojstwa 2 pracowników stoczni Nauta, ktorzy cudem uratowali się od smierci w zbiorniku doku nr 1.

    • 0 0

    • dok pływający musi mieć odpowiednią głębię dokową. Przymiarki do Nauty były. A o tym, że dok trzeba bedzie przenieść wiedziano od wielu lat, jak tylko zaczęto myśleć o wiekszej obrotnicy. Niejaki Meler i Dyrmo mysleli, ze to się "załatwi".

      • 0 0

  • Koralewski

    Gdzie jest Koralewski, pierwszy hydrotechnik Portu. Niech wyjaśni o co tu chodzi z tą "wnęką" i całym programem pogłębiania portu. Co z Helskim? Ma być ponoć pod wiatraki, a miało byc przebudowywane i pogłębiane. Koralewski! Halo!

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane