• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia nie "gasi światła" tylko inwestuje miliard złotych

Wioletta Kakowska-Mehring
20 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano 40 procent więcej ropy i ropopochodnych.

Większa obrotnica, nowy terminal promowy, centrum logistyczne, pogłębiony tor wodny i... barka do bunkrowania LNG. Gdyński port do 2020 roku wyda na inwestycje ponad 1 mld zł. Będą to fundusze unijne i  środki własne, których portowi nie brakuje.



W ub. roku w Porcie Gdynia przeładowano 21,2 mln ton, co stanowi rekord w historii portu. Jest to prawie o 9 procent więcej niż w roku 2016. W sumie przeładowano o ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych. W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy. Rok 2017 to także większa liczba zawinięć statków, w 2017 było ich 3540, a rok wcześniej 3501, z czego największy wzrost dotyczył promów i kontenerowców. Zwiększeniu uległ również średni tonaż masowców zawijających do portu.

Więcej wycieczkowców



Wizytówką Portu Gdynia są od wielu lat są jednak zawinięcia wielkich wycieczkowców. Od maja do września 2017 roku przy Nabrzeżu Francuskim cumowało 41 jednostek z prawie 90 tysiącami pasażerów na pokładach. Wielkim wydarzeniem ubiegłorocznego sezonu była wizyta w czerwcu jednego z największych wycieczkowców świata "Norwegian Getaway", jednostki o długości 325 m (GT 145655), która przypłynęła z prawie czterema tysiącami pasażerów.

Czytaj też: Port Gdynia chce wykorzystać wzrost na rynku paliw

Lepszym wynikom przeładunkowym towarzyszą doskonałe wyniki finansowe. Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia przekroczył 77 mln zł i jest wyższy aż o 28 proc. w porównaniu do wyniku uzyskanego w 2016 roku.

- Cieszą nas obecne rekordy, bo pokazują, że przyjęta strategia rozwoju jest słuszna i podążamy właściwą drogą. Przybliża nas to również do realizacji sztandarowego projektu inwestycyjnego Portu Gdynia, tj. budowy Portu Zewnętrznego. Jest to projekt skomplikowany, ale nie boimy się wyzwań. Wiemy, że przyniesie realne wpływy do budżetu państwa i samego miasta Gdyni. Zadbamy o jego poparcie i będziemy kontynuować rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Warto zaznaczyć, że w przypadku tej inicjatywy szczególnie istotne jest wybudowanie Drogi Czerwonej - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

A przed Portem Gdynia duże inwestycje. Te ujęte w planie nakładów na lata 2018-2020 warte są ponad 1 mld zł, a wśród nich budowa publicznego terminalu promowego, przebudowa Nabrzeża Helskiego, budowa obrotnicy i poszerzenie wejścia wewnętrznego (ze 100 m do 140 m), jak również pogłębienie akwenów portu wraz z zabezpieczeniem nabrzeży. To wszystko ma wzmocnić pozycję Portu Gdynia wśród portów regionu Morza Bałtyckiego.

Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dzięki funduszom unijnym, dostępności finansowania zewnętrznego oraz zainteresowaniu portem inwestorów branżowych, długofalowy program modernizacji i rozwoju Portu Gdynia ma znaczące szanse powodzenia - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Bunkrowanie LNG



W planach są duże, kluczowe inwestycje, ale są też te, które wpłyną na postrzeganie Portu Gdynia, jako nowoczesnego i przyjaznego środowisku.

- Coraz więcej statków przybywających do portu, zwłaszcza wycieczkowców to jednostki napędzane LNG. Dlatego Port musi przygotować się na bunkrowanie tego paliwa - mówi Adam Meller. - Wykorzystanie ekologicznego paliwa czy produkcja energii elektrycznej z LNG to nowe obszary, ale to pomoże nam przyciągnąć nowych armatorów.
W planach jest kilka projektów, m.in. bunkrowanie z autocysterny, zbiorników kontenerowych, z barki do bunkrowania LNG, a docelowo bunkrowanie dzięki pływającej elektrowni zasilanej LNG. W tej materii Port Gdynia będzie współpracował z zewnętrznymi podmiotami - PGE Energia Odnawialna i PGNiG.

Terminal zewnętrzny w Porcie Gdynia.

Miejsca

Opinie (109)

  • NIe wierze........w ani jedno slowo. najpierw drogi dojazdowe (1)

    Bo Gdynia to korek a oni tu terminale usypuja juz....nie wiem co przyjeliscie ale mozg wam wymiotlo mocno.
    Bzdury i prezentacje na ekranie. Tyle jest i bedzie.
    Gdynia to juz bedzie dziura w d.....z blokami nad woda i dla kazdego mieszkanca jacht pod oknem!!!!
    Wy macie w tych glowach siano jednak.

    • 13 3

    • czego się drzesz głupia

      jak rozdzierana żaba

      • 0 2

  • żeby wycieczkowce mogły się mocniej przelożyć na gospodarkę w Gdyni .... (2)

    ...to musiałyby powstać w Gdyni jakieś atrakcje do zaliczenia przez turystów w kilka godzin-np. oceanarium z prawdziwego zdarzenia ( tak jak np. w Barcelonie)
    inaczej skorzysta głównie Gdańsk - chociaż i to dobre :)

    • 10 2

    • Jak zabudują całą Gdynię wieżowcami to dopiero będzie atrakcyjna dla turystów.

      • 2 1

    • nie muszą to być atrakcje turystyczne...

      Równie intersujące jest zaplecze logistyczne dla tak duzych i ludnych jednostek.
      Ale z taka ofertą nie jest łatwo wystąpić.
      Poza tym, kolorowy tłum turystów łatwiej sie sprzedaję medialnie niż utylizacja ich odchodów... ;)
      Fi donc! ;)

      • 3 1

  • "Więcej wycieczkowców" "Cieszą nas obecne rekordy"

    W porównaniu do czego? Bywały lata, gdy do Gdynia zawijały nie 42 wycieczkowce, ale ok. 100.
    Prom pasażerski nic nie zmieni, bo ma obsługiwać inne jednostki. Może, jeśli zostanie poprawiona komunikacja ze śródmieściem i ogarnięty portowy bałagan, trochę się poprawi.

    Jedynymi realnymi inwestycjami w najbliższych latach będzie nowy terminal promowy (tylko jak tam dojechać? Przy obecnym zatrzymuje się co najmniej kilka autobusów) i niezwykle mgliście zapowiadany od lat Port Zewnętrzny. Obawiam się, że o tym ostatnim będą nam jedynie przypominać przed każdymi wyborami Szczurka.

    • 9 2

  • To co się tam teraz dzieje to jest czysty dramat!

    - Dzięki funduszom unijnym, dostępności finansowania zewnętrznego oraz zainteresowaniu portem inwestorów branżowych, długofalowy program modernizacji i rozwoju Portu Gdynia ma znaczące szanse powodzenia - mówi Grzegorz Dyrmo, przypadkowy wiceprezes ZMPG.

    • 6 2

  • Jeżeli ktoś mi chce wmówić, że budowa apartamentowców spowduje większe dochody do kasy miasta to gratuluję. Każdy statek już na redzie przynosi dochody. Holowniki, pilotaż, przeładunek, plac składowy, zaopatrzenie, odbiór wody zanieczyszczonej i tak dalej i temu podobne. Przy tych wszystkich pracach sa zatrudnieni ludzie. Podobno władze państwowe chcą sprzedać tereny Nauty, ale kto im to ułatwia i chce zezwolić na zmianę sposobu zagospodarowania? Gdynia to PORT. Trzeba robic wszystko aby tu ściągać statki a nie tych, którzy kupują mieszkania, wynajmują je, a podatki płacą gdzie indziej. Ich nie interesuje Gdynia tylko jak na Gdyni można zarobić.

    • 16 1

  • Odnosnie cumujacych w Gdyni wycieczkowcow. (4)

    Czy czasem nie wypuszczaja swojego szamba do naszych przybrzeznych wod. Czy to ktos z naszych kontroluje/nadzoruje? Taki statek z miej wiecej 2000 pasazerow a moze i wiecej, to potrafi narobic porzadnego bagna wypuszczajac potajemnie scieki do basenu. Obym sie mylil ale nie daje mi to spokoju...

    • 3 8

    • (1)

      W porcie nie wypuszczają tylko 24 mile morskie od lądu. W portach na Bałtyku muszą to wszystko zbierać do zbiorników. Nie jest to zwykłe g...no tylko obrobione(trochę rozpuszczone przez bakterie i chlorowane) przez tzw" sr*cz maszynę" (sewage plant).

      • 4 0

      • Za burtę tylko woda poniżej 15 ppm. Kontroler przychodzi np w Gdyni i sprawdza ile sludge było w ostatnim porcie, ile czasu pracowała "sr*cz maszyna" a ile jest teraz. A jak się coś nie zgadza w zapisach to kary są poważne.

        • 3 0

    • (1)

      Zapewniam, że w tych czasach żaden armator ani kapitan nie pokusi się wypompować ścieków. Poza tym każdy port ma służby kontrolne do sprawdzenia ile i co jest w zbiornikach. Każde wypompowanie i transfer między zbiornikami musi być odnotowany. Ci kontrolerzy to także miejsca pracy.

      • 3 1

      • ciężarówki maja tachografy

        samochody maja liczniki...
        a księgowi muszą odnotować przychody i rozchody.
        Tyle teoria. A praktyka?

        • 2 1

  • A dróg brak hahaha

    Żenująca jest naiwność zarządu portu który inwestuje i wierzy że miasto się nie zapcha za kilka lat bo dróg w Gdyni brak. Szczurek wie jak dobić miasto w kilka lat.

    • 7 0

  • Porty bogate, tylko ludziom płacą psie grosze.

    • 6 0

  • (1)

    nie przenosić steny do centrum!

    • 3 0

    • do strefy muzealnej...

      Chciałes powiedzieć?

      • 1 1

  • Niech kupią wagę i ważą każego TIR-a wyjeżdżającego z portu (1)

    bo przeciążone TIR-y potem niszczą drogi.

    • 4 1

    • nie TIRy są problemem

      nie TIRy są problemem, ale beznadziejne drogi budowane na szybkiego i bez żadnego zapasu na wypadek cięższych pojazdów. Ostatnio jechałem ul. Morską z Chyloni w kierunku Gdyni Centrum. Na wysokości Grabówka ominąłem dziurę w nawierzchni. Dziura była głęboka na jakieś 4 cm, a pod koślawym asfaltem widać było bruk. To żenada, żeby tak ważna droga w dużym polskim mieście była zwykłą 4-centymetrową asfaltową wylewką. Standardy jak z Pakistanu. Nie ma co się dziwić, że TIRy niszczą gdyńskie drogi jak są one zaprojektowane przez idiotów bez wyobraźni. O kolejnych idiotach z UM na czele ze Szczurkiem, którzy nie remontują tych dróg całymi latami nie trzeba już wspominać.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane