Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy


Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?

to dobry pomysł, dzięki temu port się rozwinie 67%
to nie pomoże portowi, szkoda środków na taką rozbudowę 10%
nic z tego nie wyjdzie, na planach się skończy 13%
obawiam się, że nic z tego nie wyjdzie, a szkoda 5%
trudno powiedzieć, za wcześnie na ocenę 5%
zakończona Łącznie głosów: 976

Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Opinie (110)

  • Na marzeniach się skończy. (7)

    Wiadomo gdynia z marzeń itp.

    • 75 39

    • Nazwy miast z wielkiej litery (1)

      Rozumiem gdy mowią ze Gdansk odbiegana minus od poziomu inteligencji, co do reszty regionu

      • 15 10

      • Gdy ktoś pisze "z wielkiej litery" też odbiega inteligencją, pisze się "wielką literą"

        • 4 1

    • (1)

      Skonczy się na chorych ambicjach Szurka.Tak jak z kosmodromem.

      • 15 16

      • Szczurek (i jego ludzie) akurat mieli inne plany...

        • 3 2

    • Michał (1)

      A Michał mój kolega będzie tam pogłębiał dno za pomocą Krakena.
      Ciężka praca tak kopać w wodzie.

      A jak wroci to:
      Hej ha kolejkę nalej...

      • 10 0

      • szkoda, że nie łopatą

        • 3 0

    • Na tej obrotnicy będą się obracać kontenerowce z Elbląga.

      Co przypłyną przez przekop. Nagromadzenie głupków w Dojnej Zmianie imponuje. Zaczynając od prezesa z upadających SKOK'ów. Jeśli do artykułu dał wizualizację zewnętrznego portu kontenerowego, to po co chce wprowadzać wielkie kontenerowce do środka? Taki obrót statku w starym porcie, to jedna wielka demolka (wiecznie osuwające się nabrzeża).

      • 3 0

  • Gdynia ! (1)

    Rudy przykry i samotny, gdzie jesteś ? Jest artykul o sąsiadach. P.S. Brawo dla redakcji za ankiete. 3 pytania na 5 w wersji negatywnej. Macie w interesie źle pisać o gdynskim porcie ?

    • 52 20

    • Coś nie tak

      Nabrzeża portowe zabudowuje się jakims badziewiem a tu się gledzi o rozbudowie portu.Ki czort.

      • 27 5

  • Raczej nie ma szans... (17)

    Wykonanie takiego projektu to miliardy zlotych. I tak wszystko utknie na obwodnicy. Gdansk, jest 15 lat do przodu. Nie widze racjonalnej potrzeby budowy takiego dużego terminalu.

    • 75 57

    • To samo mowili o terminalu lotniczym, skonczyło sie na donosie w brukseli (4)

      Gdansk jest o 15 lat do przodu Panie Inżynierze ? Prosze Pana ;) surowka z obiadu sie odbija, czytając takie komentarze. Gdansk zrobił bardzo dobra inwestycje, pogłębił wejscie do portu. I na tym koniec. Reszta wyglada jak za Gomułki. Nie hejtuje, stwierdzam i pozdrawiam

      • 28 28

      • wejście do portu północnego pogłębili? (3)

        oj chyba nie tylko surówka ci się odbija

        • 7 0

        • (2)

          DTC to nie jest port gdański...
          Pogłębili wejscie do portu wewnętrznego.
          Reszta jak w wypowiedzi...

          • 5 3

          • co to jest DTC?

            • 0 4

          • i tu sie mylisz

            • 0 0

    • Nie od ciebie to zależy. (2)

      Będzie kasa prywatna, to terminal w Gdyni powstanie i chciałbym, aby tak się stało, ale wizja jest raczej mało realna.

      Gdańsk miał to szczęście, że znalazł się prywatny inwestor i rzucił pieniędzmi. Inaczej guzik by z tego wyszło. Mówi się, głupi ma szczęście, ale i jemu trzeba pomóc.

      • 22 2

      • 20 lat za późno...

        Tym bardziej, że ten inwestor (australijski emeryt), najpierw rozmawiał z Gdynią.
        Nie była zainteresowana...
        Ówczesne "kręgi gospodarcze" bardziej były zainteresowane oddaniem całego portu zewnętrznego pod "szklane domy"... Teraz trochę ich apetyty poskromiono ale nadal będą bruździć przy realizacji takich projektów jak prezentowany. To nabrzeże powinno być przesunięte o jeden basen w lewo...

        • 11 2

      • Jak w ogóle będzie kasa... Nie ważne jaka...

        • 0 0

    • (7)

      To samo mówiła Gdynia, gdy inwestor DTC szukał miejsca.
      DTC to 10% Hamburga a nie jest to jedyny port niemiecki.
      Jest tego dla wszystkich... Jest z kim się ścigac...

      • 6 4

      • co to jest DTC? (6)

        • 1 1

        • to samo co DCT... (3)

          • 2 1

          • chyba w Twoich urojeniach (2)

            sprawdź najpierw dokładnie jak się ten terminal nazywa

            • 0 1

            • A jakie to ma znaczenie? (1)

              Wiadomo o co chodzi... Jest jeden.

              • 1 0

              • ma znaczenie

                chociażby dla tej firmy, której nazwę się przekręca (uporczywie).
                Jest to skrót od Deepwater Container Terminal i notoryczne wpisywanie DTC świadczy o niechlujstwie piszącego lub o jego złośliwości.
                To mniej więcej tak, jakby ciągle wpisywać w tekście 'Gdynai'.

                • 3 1

        • Danzig terminal container

          • 3 1

        • Dipłoterowy Terminajl Containerowy

          • 3 0

    • "Nie ma racjonalnej poteby" bo co?

      "Bo Gdańsk"?
      Czy to już należy zakopać Gdynię, "bo Gdańsk" i żadnej inwestycji w Gdyni robić nie trzeba?

      Gdańsk nie jest "15 lat do przodu", bo swoją przewagę zrobił w raptem 3-5 lat.
      No ale oczywiście to jest Gdańsk, a w Gdyni "nie da się, a jak się da, to zablokujemy, bo nie ma racjonalnej potrzeby", LOL.

      • 1 0

  • (2)

    Czy Pani Wioletta zastanowiła się choć odrobinę przy tworzeniu pytań w ankiecie, czy tylko przypadkiem większość z nich jest negatywna dla gdyńskiego portu, a autorka "ściślej" wspiera port w Gdańsku???Tak tylko pytam...

    • 55 24

    • czepianie się

      Są dwa na nie i dwa na tak oraz jeden neutralny. Czytanie ze zrozumieniem w cenie.

      • 9 9

    • Ludzie w centrum Gdyni???

      Dla mieszkańców Gdyni to porażka, Tiry z kontenerami rozjadą Gdynię, wystarczy spojrzeć co teraz się dzieje w tym miejscu ciężarówki z paszą rozjeżdżają Węglową, Chrzanowskiego, Polską a co będzie jak zaczną jeździć z kontenerami, co na to miasto urząd ochrony środowiska ile spalin z tego terminalu będzie szło na miasto, bo wiatry są przeważnie zachodnie. Wystarczy spojrzeć na ten teren Gdyni teraz masa pyłu węglowego i paszowego z terminalu paszowego też w centrum Gdyni ul. Węglowa lecą na pobliskie budynki i szkodzą środowisku i ludziom tam mieszkającym. Opamiętajcie się póki jeszcze nie jest za późno.

      • 0 0

  • Hahahaha:) ile to lat słyszę o obrotnicy?? Chyba od początku panowania szczura (4)

    Tymczasem Gdansk pozyskał środki z UE i powstają dwie obrotnicę:)))

    • 40 27

    • Widziałeś gdanskie holowniki ? ;)

      Nie dziwie sie ze wyżebrali na to pieniadze. Tak sie wlasnie zadluza miasto na dziwne wydatki.

      • 7 7

    • (2)

      drgi trollu. Gdańsk nie potrzebuje obrotnicy bo jego terminal zbudowany przez Maerska jest zewnętrzny

      • 7 4

      • Maersk go nie budował (1)

        tylko australijscy emeryci

        • 2 1

        • ale emeryci dali rade

          • 4 0

  • O 10 lat za późno (2)

    Koszt to około 400 milinów euro wybudować zakupić sprzęt.Niewidze partnera który to zrobi a w dodatku w gdańsku będzie T3 i do Gdyni niema gwaranci ze armator przyjdzie a czym go Gdyni zachęci stawkami jak kredyt będzie musiał spłacać.

    • 50 15

    • Kredyt to ty, podatniku, będziesz spłacał...
      A jak pojawia się oznaki sukcesu, to chętny na zarobek się znajdzie...

      • 4 2

    • To ciekawe rzeczy piszesz

      Gdybyś choć trochę orientował się w temacie to nie pisałbyś takich głupot. Przecież terminal w Gdańsku ma z tym miastem tyle wspólnego, że leży na jego terytorium. Pieniądze na jego wybudowanie a co z tym idzie nie trafiaja do Gdańska tylko do inwestora zagranicznego, który to te pieniądze wyłożył. To samo może stać się w Gdyni wystarczy że ktoś będzie chciał wyłożyć kasę i na tym zarabiać. Po drugie armatorzy nie patrzą na to czy to Gdynia czy Gdańsk tylko idą tam gdzie taniej więc Gdańsk może tak samo stracić tych armatorów co ma obecnie. Jest wiele krajów na świecie gdzie terminale są obok siebie i armatorzy często je zmieniają z jakichś tam wzgledów.

      • 3 5

  • Obrotnica wam tam potrzebna (2)

    By szczura obrocic twarza do drzi i poczestowac zamaszystym.......czym? No zgadnijcie co by go wypchnelo przez drzwi z hukiem...

    • 33 21

    • Szklane domy i mariny i jachty miec bedziecie

      Obok tej szarej wiezy strachu.....co sie chyli nad basenem.
      A po szklanych domach przyjdzie era prosperity i bogactwa....tylko dla kilku a reszta....do biedry po maslo za 10zl

      • 23 5

    • trollu Horały, daj już spokój...

      • 9 8

  • ciekawe jaką "prowizję" przytuli "dobra zmiana" (1)

    • 18 18

    • Z grubsza taką samą, jaką prztulała poprzednia zmiana.

      • 12 3

  • kochani, budżet nie jest z gumy.albo rozrywka Sylwester opener i cudawianki (1)

    albo inwestycje! Wiemy, że chcecie tego pierwszego i to wam dajemy:)!

    • 38 6

    • No i fajnie :)

      • 0 0

  • Ach, te fantastyczne wizualizacje... (1)

    Obecny pisowski prezes zarządu odkopał dawne koncepcje zewnętrznego terminala kontenerowego i stwierdził, że będą poszukiwali partnera zewnętrznego. Do czego? Do budowy, eksploatacji terminala, czy transportu kontenerów? Przypomnę, że swego czasu już takie wybory zostały dokonane i wybudowano lepiej dostępowo usytuowany od strony morza i lądu gdański DCT, który świadczy przeładunki dla największych światowych przewoźników i którego potencjał przeładunkowy jest jeszcze niewykorzystany w pełni. Na taki sam terminal w Gdyni nie będzie popytu, tym bardziej, że jego dostępność jest znacząco gorsza, tak ze względu na warunki obiektywne, jak i na wieloletnie zaniedbania inwestycyjne poza obszarem portu związane z jego dostępnością od strony lądu. Widać, że obecny zarząd gdyńskiego portu zajął się fantastycznym nierealnym pijarem i oby nie maskującym nieudolne bieżące zarządzanie.

    • 47 17

    • Gdynia ma GCT, filar miasta, cud techniki z suwnicami z 76 roku, oraz dwoma 10 letnimi używanymi które więcej stoją bo sa naprawiane na taśmę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane