stat

Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy


Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?

to dobry pomysł, dzięki temu port się rozwinie

67%

to nie pomoże portowi, szkoda środków na taką rozbudowę

10%

nic z tego nie wyjdzie, na planach się skończy

13%

obawiam się, że nic z tego nie wyjdzie, a szkoda

5%

trudno powiedzieć, za wcześnie na ocenę

5%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 976

Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (102)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane