• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Miejsca

Opinie (110)

  • A po co w centrum Gdyni??

    Przez ponad 20 lat pływałem na największych kontenerowcach i dzięki temu miałem okazje zobaczyć największe terminale kontenerowe na świecie ale nigdzie nie widziałem żeby w centrum miasta budować terminal kontenerowy. Przecież za tym idzie budowa całej infrastruktury (gdzie??), a co z ochroną środowiska ilość spalin jaka będzie przez tą inwestycje generowana będzie niszczyć miast i zdrowie ludzi tam mieszkających, pamiętajcie, że wiatr jest przeważnie zachodni i wieje z portu do miasta. Już w tej chwili ilość pyłu węglowego i paszowego który zasypuje pobliskie budynki jest zatrważający i mimo protestów mieszkańców nic się nie zmieniło. Co będzie jak zaczną jeździć ciężarówki z kontenerami ile spalin wyemitują, które będą zatruwały ludzi? Dlaczego nikt nie pomyśli a mieszkańcach Gdyni przed podjęciem tej chybionej decyzji. Poza tym jest 20km dalej jest wielki terminal w Gdańsku z łatwą i tańszą możliwością rozbudowy. Panie prezydencie jest pan dobrym gospodarzem miasta od wielu lat więc niech pan uchroni miasto od tego zagrożenia.

    • 0 0

  • (2)

    Czy Pani Wioletta zastanowiła się choć odrobinę przy tworzeniu pytań w ankiecie, czy tylko przypadkiem większość z nich jest negatywna dla gdyńskiego portu, a autorka "ściślej" wspiera port w Gdańsku???Tak tylko pytam...

    • 55 24

    • Ludzie w centrum Gdyni???

      Dla mieszkańców Gdyni to porażka, Tiry z kontenerami rozjadą Gdynię, wystarczy spojrzeć co teraz się dzieje w tym miejscu ciężarówki z paszą rozjeżdżają Węglową, Chrzanowskiego, Polską a co będzie jak zaczną jeździć z kontenerami, co na to miasto urząd ochrony środowiska ile spalin z tego terminalu będzie szło na miasto, bo wiatry są przeważnie zachodnie. Wystarczy spojrzeć na ten teren Gdyni teraz masa pyłu węglowego i paszowego z terminalu paszowego też w centrum Gdyni ul. Węglowa lecą na pobliskie budynki i szkodzą środowisku i ludziom tam mieszkającym. Opamiętajcie się póki jeszcze nie jest za późno.

      • 0 0

    • czepianie się

      Są dwa na nie i dwa na tak oraz jeden neutralny. Czytanie ze zrozumieniem w cenie.

      • 9 9

  • Raczej nie ma szans... (17)

    Wykonanie takiego projektu to miliardy zlotych. I tak wszystko utknie na obwodnicy. Gdansk, jest 15 lat do przodu. Nie widze racjonalnej potrzeby budowy takiego dużego terminalu.

    • 75 57

    • "Nie ma racjonalnej poteby" bo co?

      "Bo Gdańsk"?
      Czy to już należy zakopać Gdynię, "bo Gdańsk" i żadnej inwestycji w Gdyni robić nie trzeba?

      Gdańsk nie jest "15 lat do przodu", bo swoją przewagę zrobił w raptem 3-5 lat.
      No ale oczywiście to jest Gdańsk, a w Gdyni "nie da się, a jak się da, to zablokujemy, bo nie ma racjonalnej potrzeby", LOL.

      • 1 0

    • (7)

      To samo mówiła Gdynia, gdy inwestor DTC szukał miejsca.
      DTC to 10% Hamburga a nie jest to jedyny port niemiecki.
      Jest tego dla wszystkich... Jest z kim się ścigac...

      • 6 4

      • co to jest DTC? (6)

        • 1 1

        • Dipłoterowy Terminajl Containerowy

          • 3 0

        • Danzig terminal container

          • 3 1

        • to samo co DCT... (3)

          • 2 1

          • chyba w Twoich urojeniach (2)

            sprawdź najpierw dokładnie jak się ten terminal nazywa

            • 0 1

            • A jakie to ma znaczenie? (1)

              Wiadomo o co chodzi... Jest jeden.

              • 1 0

              • ma znaczenie

                chociażby dla tej firmy, której nazwę się przekręca (uporczywie).
                Jest to skrót od Deepwater Container Terminal i notoryczne wpisywanie DTC świadczy o niechlujstwie piszącego lub o jego złośliwości.
                To mniej więcej tak, jakby ciągle wpisywać w tekście 'Gdynai'.

                • 3 1

    • To samo mowili o terminalu lotniczym, skonczyło sie na donosie w brukseli (4)

      Gdansk jest o 15 lat do przodu Panie Inżynierze ? Prosze Pana ;) surowka z obiadu sie odbija, czytając takie komentarze. Gdansk zrobił bardzo dobra inwestycje, pogłębił wejscie do portu. I na tym koniec. Reszta wyglada jak za Gomułki. Nie hejtuje, stwierdzam i pozdrawiam

      • 28 28

      • wejście do portu północnego pogłębili? (3)

        oj chyba nie tylko surówka ci się odbija

        • 7 0

        • (2)

          DTC to nie jest port gdański...
          Pogłębili wejscie do portu wewnętrznego.
          Reszta jak w wypowiedzi...

          • 5 3

          • i tu sie mylisz

            • 0 0

          • co to jest DTC?

            • 0 4

    • Nie od ciebie to zależy. (2)

      Będzie kasa prywatna, to terminal w Gdyni powstanie i chciałbym, aby tak się stało, ale wizja jest raczej mało realna.

      Gdańsk miał to szczęście, że znalazł się prywatny inwestor i rzucił pieniędzmi. Inaczej guzik by z tego wyszło. Mówi się, głupi ma szczęście, ale i jemu trzeba pomóc.

      • 22 2

      • Jak w ogóle będzie kasa... Nie ważne jaka...

        • 0 0

      • 20 lat za późno...

        Tym bardziej, że ten inwestor (australijski emeryt), najpierw rozmawiał z Gdynią.
        Nie była zainteresowana...
        Ówczesne "kręgi gospodarcze" bardziej były zainteresowane oddaniem całego portu zewnętrznego pod "szklane domy"... Teraz trochę ich apetyty poskromiono ale nadal będą bruździć przy realizacji takich projektów jak prezentowany. To nabrzeże powinno być przesunięte o jeden basen w lewo...

        • 11 2

  • Kto

    Państwo wybuduje terminal kontenerowy ?!!!!!

    • 0 0

  • kochani, budżet nie jest z gumy.albo rozrywka Sylwester opener i cudawianki (1)

    albo inwestycje! Wiemy, że chcecie tego pierwszego i to wam dajemy:)!

    • 38 6

    • No i fajnie :)

      • 0 0

  • Dodam jeszcze obwodnicę metropolitareną i OPAT

    które zablokowały PISIAKI

    • 0 0

  • Najpierw dr. Czerwona i elektryfikacja magistrali węglowej

    Najpierw droga czerwona i elektryfikacja magistrali węglowej i gdańskiego odcinka PKM. Potrzebny 3 tor w Gdyni dla wspinających się powoli składów. Dopiero później można oddawać inwestycje w portach. W przeciwnym razie grozi katastrofa komunikacyjna a przy jeździe po zbyt słabej konstrukcji trasy Kwiatkowskiego, również budowlana, lub katastrofa w ruchu lądowym, nie mówiąc o odstraszaniu inwestorów.

    • 0 0

  • BZDURA (6)

    Port bez dróg dojazdowych to bajeczki dla naiwnych dziadków. Kto zainwestowałby w port miliony gdy nie ma jak do tego portu dojechać? W kierunku zachodnim koślawa i zapchana ul. Hutnicza, a później drogowy koszmar w Rumi. Hmm to może droga na południe czyli wiecznie remontowana i ciasna estakada? A może alternatywa czyli jazda przez miejską ul. Morską, a później wjazd na obwodnicę, ale najpierw rondo koło Tesco które blokuje każdego tira na kilkanaście minut? Ludzie w Gdyni Chylonii nie ma nawet wiaduktu nad torami od 50 lat, a wy piszecie o budowie portu. śmiać mi się chce.

    • 36 7

    • A Cegielska wam tego wiaduktu nie wybudowała, A podobno była super prezydentem.

      • 0 0

    • (3)

      A kto wszedł w Gdańsk, gdy nie było w nim obwodnicy, tunelu i linii kolejowej? Kto usiłował przekonać Gdynię do takiego przedsięwzięcia...?
      Ano ten, kto teraz zarabia na DTC...
      Dlaczego jest nacisk na OPAT? Dlaczego modernizuje się linie kolejową 201?
      Uczcie się, że perspektywa zwrotu to długie lata i systematyczne działania a nie 3 miesiące i 230%...

      • 2 3

      • a jakiż to inwestor chce w Gdyni wybudować ten terminal? MSC który już zawija do gdańska?

        • 2 0

      • co to jest DTC? (1)

        • 2 0

        • to samo co DCT

          "nietoperz" - nie widzi, nie słyszy a się czepia... ;)

          • 0 3

    • przecież planują jakieś zmiany w tamtym rejonie

      • 0 2

  • (1)

    Czy dojazd do tego terminala będzie ul.Świętojańską? Czy zakorkowaną Wiśniewskiego?

    • 2 0

    • Nowa Węglowa

      Pewnie ul. Nową węglową

      • 0 0

  • Ambitne i spóźnione

    Co mówią o odgrzewanych kotletach? Dobre ale jednak odgrzewane. A Kto będzie inwestorem? A co z prywatnym terminalem masowym? Oj zbyt dożo pytań i mało odpowiedzi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane