• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Wybrano doradcę

Wioletta Kakowska-Mehring
15 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Projekt Portu Zewnętrznego

Firmy consultingowe Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International będą doradzały Zarządowi Morskiego Portu Gdynia w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego, jaki ma powstać w Gdyni. Projekt ma być realizowany w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego.



- Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego - zapewnia Adam Meller, prezes ZMPG.
Doradca transakcyjny zajmie się inwestycją w obszarach projektowych, uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. W postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez wykonawców występujących wspólnie: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International.

Od kontenerów po LNG



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

- Rozbudowując port o dodatkowe hektary, staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG.

Praca w Trójmieście



Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Szansa na dalszą współpracę z dzierżawcą BCT



Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają już od dłuższego czasu. Projekt Portu Zewnętrznego prezentowany jest na międzynarodowych targach logistycznych, ale także podczas wyjazdów studyjnych. Ostatnio władze portu były z wizytą w Manili.

- Zaprezentowaliśmy obecnie funkcjonujący Port Gdynia, a także plany rozwojowe i najbliższe inwestycje. Z bardzo dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pogłębiania akwenów, jak i budowy Portu Zewnętrznego - powiedział prezes Meller.
Delegacja spotkała się z prezesem i współwłaścicielem grupy ICTSI, panem Enrique Razon. Obie strony wyraziły chęć kontynuacji współpracy w przyszłości. Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 roku dzierżawi BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Firma ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych, który zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie.

Miejsca

Opinie (84) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Eugeniusz Kwiatkowski (7)

    Przewidywał budowę portu gdyńskiego aż do Rumii . Ciekawe , czy to nadal ma sens. Terenu nie brakuje.

    • 46 10

    • Nie ma, statki coraz większe

      • 19 3

    • (2)

      Porty wciskało się w ląd kiedyś. Teraz ekonomiczniej jest wybudowanie "półwyspu na zewnątrz. I bardzo dobrze, że się Port rozbudowuje po 30 latach stagnacji.

      Taka ciekawostka - Estakada na wysokości basenu portowego stoi na innej konstrukcji kolumn(nie są betonowe jak reszta), aby w razie czego można było nieco ją podnieść - jednak to się zapewne już nigdy nie stanie.

      • 18 2

      • ten odcinek stoi na bagnie (1)

        stąd inna konstrukcja, bo zwykłe pale tonęły i nie miały stabilności. Dlatego długie lata ten odcinek nie był kończony, bo szukano metody na zapewnienie trwałości konstrukcji... O mało co by jej nie było...
        I chyba szkoda, że tak sie nie stało...

        • 8 2

        • inżynier się odezwał. Widziałeś kiedyś przekrój geologiczny tego obszaru? A wiesz, ze pal może mieć i 30m. czy też ścianka szczelna. Widziałeś co się bagruje kawałek dalej przy Puckim? Krewny G.D. czy jak??

          • 1 0

    • Oksywie miało być wyspą

      A w okolicach Kazimierza miała być huta.
      No ale historia potoczyła się inaczej...

      • 11 0

    • Kanał Przemysłowy... ale szybko stałby się za mały i za ciasny. Dzisiaj to Elektrociepłownia by chyba nieco zawadzała, o ludzkich siedzibach nie wspominając.

      • 4 1

    • Rumi się pisze. Co, matury z polskiego nie było?

      • 2 1

  • planować, działać, budować (7)

    póki ta opcja rządzi w Polsce, przez lata pełowcy marginalizowali w województwie wszystko poza Bolkowem

    • 59 74

    • Minusują bolkowcy jak widać! (5)

      Słońce Peru inwestował we współpracy z prezydentem Gdańska w miasto, nic po za nim już nie widział...

      • 17 22

      • (4)

        Kto nie ma rybiej pamięci ten pamięta.

        • 2 16

        • (3)

          Mówi prawdę,cala kasa szla do Gdanska,Gdynie pomijano szerokim łukiem.Pokaz mi chociaż jedna inwestycję w Gdyni dotowana przez rząd PO.

          • 18 25

          • Tak, prosimy o jeszcze. (1)

            • 4 3

            • Chcecie jeszcze jeden bursztynowy stadion ?

              • 1 0

          • martwa cisza jest odpowiedzią na twoje pytanie .....

            • 12 3

    • PiS buduje.

      PO rujnuje.

      • 0 1

  • Taki terminal bez falochronów? (2)

    Chyba coś jest nie halo, albo ich po prostu nie pokazano na wizualizacji co jest dość dziwne zważywszy, że są raczej przyzwoite.

    • 16 16

    • Obejrzyj DCT (1)

      Sa falochrony?
      W planach przedstawionych przez gdynski port falochrony sa ale je sie obecnie inaczej robi. A przynajmniej probuje...

      • 5 6

      • Wytrwałości

        Niedługo będą ;)

        • 6 0

  • wykonawca (1)

    bardzo dobrze ze się coś dzieje. oby tylko to co pokazane w wizji się sprawdziło. będzie port to będą nowe miejsca pracy i tak trzymać. pozdrawiam.

    • 31 13

    • Ikygrek

      Po co ci nowe miejsca pracy, na ilu etatach chcesz robić? Bo ja robię na 1 i starcza dla całej rodziny z nawiązką, a kolejnej inwazji z rejestracją na N mi tu nie potrzeba.

      • 7 12

  • a teraz poproszę o info, ile mecenasi z Palinki wezmą za projekt, których robią dziesiątki w Wawie

    • 36 3

  • BCT należące do filipińskiego ICTSI miało lada moment się zwijać .... (5)

    ale pan poseł Horała (nie mam 100% pewności ale chyba wciąż przebywający na bezpłatnym urlopie z BCT), w 2018r. wstąpił do polsko-filipińskiej grupy parlamentarnej i natychmiast zarysowała się nadzieja na dalszą, owocną bytność filipińskiego właściciela BCT w gdyńskim porcie. Rzecz jasna wycieczka władz gdyńskiego Portu do Manilii i ich rozmowy z panem Razonem (zapewne prowadzone w atmosferze zrozumienia i wzajemnego zaufania) zaowocują niewątpliwie skokowym wzrostem przeładunków w BCT i ogólną szczęśliwością - i to zanim jeszcze powstanie port zewnętrzny. Wszystko idzie ku lepszemu, pod warunkiem że szczęście budują przedstawiciele obecnej władzy a o sprawy dbają prawnicy tej władzy (np. BCT od maja br. jest reprezentowane przez kancelarię, której prawnicy reprezentują najważniejsze postacie obecnej władzy).
    A wracając do wycieczek zagranicznych - czy do właściciela GCT władze gdyńskiego portu też pofruną z wizytą?

    • 28 19

    • (3)

      lubudu lubudu niech zyje nam prezes naszego klubu

      • 12 3

      • jeden poleciał i cisza

        • 5 1

      • No jak to !?! (1)

        To radca Wojtek z Osowy już nie prawniczy dla BCT? Przecież on robił w BCT jak u siebie (od dobrych kilkunastu lat) i niemal wrósł w tę firmę.
        Och, to straszne .... Jak żyć panie prezesie, no jak żyć ?

        • 7 2

        • ????

          to niby wygryzł GD?

          • 0 0

    • no z tym panem to przesadziłeś,

      toż to zwykły funkcjonariusz pisowskiego aparatu partyjnego

      • 8 1

  • A może by tak ... (1)

    ... poszerzyć o kilkaset metrów bulwar nadmorski? Falochron na morzu, szeroka plaża od małego mola aż do mariny, za plażą deptak wyremontowany, za deptakiem duży park, potem szereg hoteli i lokali usługowo-handlowych a za nimi jezdnia dla dostawców i taxi oraz ścieżka rowerowa.

    • 25 5

    • A może by tak ...

      ... zasypać zatokę a nabrzeża zacząć budować od Półwyspu na północ? I jeszcze Bałtyk pogłębić - wtedy gdyńskiemu portowi już żaden inny konkurencji nie zrobi.

      • 11 2

  • A czy Półwysep też przekopią coby było bliżej?

    Jak szaleć to szaleć

    • 44 11

  • Port (1)

    Finał będzie podobny do budowy Portu Lotniczego.

    • 41 20

    • Albo elektrowni w zarnowcu

      • 1 0

  • Nie ma sensu konkurowanie Gdyni z Gdanskiem (8)

    Ale jeżeli ktoś chce za prv kase dobudowywac to jego sprawa...

    • 34 31

    • w emiratach arabskich czy w chinach jest terminal na terminalu i nikt nie płacze tylko robią kasę (3)

      • 24 8

      • Jak Jarozbaw przyłączy Emiraty do macierzy, to i u nas tak będzie. Cierpliwości.

        • 14 6

      • (1)

        Bo w emiratach nic nie wytwarzają wszystko sprowadzają a pieniędzy mają do oporu. W Chinach z kolei muszą wyeksportować na cały świat cały badziew który produkują

        • 8 2

        • a czy u nas coś sie wytwarza?

          oprócz metanu w plastikowych fotelach...

          • 1 1

    • Eksport i import przez Trójmiejskie porty będzie rósł i rósł. Pamiętajmy, że to jest inwestycja strategiczna a takie planuje i buduje nawet z 30 letnim wyprzedzeniem a nie "na teraz" bo taka potrzeba.

      • 19 2

    • Taa, a najlepiej niech Gdynia poprosi o przyłączenie do Gdańska (1)

      Bo po co robić konkurencję...

      • 11 9

      • Watpie by Gdansk sie zgodzil na przyłaczenie tak niedoinwestowanego miasta

        • 7 7

    • a kto mówi o konkurencji?

      Tylko Gdańsk - pies ogrodnika...

      • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane