- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (32 opinie)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (47 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (77 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (120 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (19 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (84 opinie)
Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym
Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.
- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.
Kilkaset hektarów nowych trenów portowych
O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.
W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich
Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk
Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2020-09-18 13:56
to ja poproszę jeszcze o lotnisko (2)
- 12 4
-
2020-09-18 19:20
a może kosmodron
- 2 0
-
2020-09-18 14:45
I skromną działkę pod kościół. Taki teren powinien mieć własną parafię.
- 5 2
-
2020-09-18 13:08
Nowy przekop będzie niezbędny. Zatrzymać na przekop na Zalew i start z przekopem pod Jastarnią (1)
Takie ogromne inwestycje w Gdańsku i Gdyni odetną żeglarskie 3Citi od świata. Ruch na torach wodnych, ich wymiary oraz panika dyżurnych w portach spowodują, że morskie żeglarstwo będzie można uprawiać pomiędzy Gdynią, Sopotem i ew. Nowym Portem. Ziści się idea WOP zamknięcia tego elementu w zamkniętym worku tak, że już nigdzie nie będą sobie swobodnie pływali. Gdzie te czasy gdy granica była na 3 Nm od lądu:(
- 1 31
-
2020-09-18 19:10
dla tych co minusują podpowiem
że koledze chodzi o wybudowanie podwodnego kanału w tunelu (jedynego na świecie) na miarę naszych możliwości.
Zacna inicjatywa. Popieram- 1 2
-
2020-09-18 19:02
Gdyby nie Gierek nie byłoby Portu Polnocnego
Rafinerii Gdańskiej, Obwodnicy Trojmiejskiej i wielu innych inwestycji
A teraz narzekajcie, że wszystko za kredyt tylko że tak naprawdę to obecnie jesteśmy o wiele bardziej zadłużeni, niż za Gierka- 16 3
-
2020-09-18 11:39
(2)
Unia "zła", unia "narzucać" "złą" praworządność, ale jak unia dawać ojro na inwestycje które pchać kraj do przodu to już być dobrze, a zasługi ja przypisać sobie heheh
Kaczaffi- 41 24
-
2020-09-18 17:30
UE ci nic nie daje
To jest umowa dwustronna, gdzie głównym beneficjentem są Niemcy. Sprawdź Global Financial Integrity Index, z Polski na zachód idzie 3 razy więcej kapitału, niż wraca do nas w postaci dotacji.
To jest raczej rekompensata, za to że zgodziliśmy się wejść na wolny rynek z silniejszymi graczami i znieść cła.- 5 7
-
2020-09-18 15:17
W artykule nie ma nic na temat wsparcia UE
- 7 0
-
2020-09-18 14:30
Superancko. (1)
A przed portem postawić symboliczną obrotnicę dla portu w Gdyni
- 4 3
-
2020-09-18 16:41
raczej tablice pamiatkowa "kiedyś był tu pierwszy polski port morski" ... a teraz macie zamiast statków apartmenty i deweloperke
- 3 2
-
2020-09-18 16:38
Tanio korepetycje z chodzenia po wodzie
- 8 2
-
2020-09-18 16:10
mam nadzieję że to nie powstanie
miasto żyje z turystów, taki port to zagrożenie dla plaż
- 7 12
-
2020-09-18 11:23
I takie inwestycje to ja rozumiem :) (1)
- 26 15
-
2020-09-18 14:50
póki co zainwestowali w koncepcje i wizualizacje
przebili nawet Szczurka i jego miasto z marzeń
- 9 3
-
2020-09-18 14:34
Opinia wyróżniona
Wodę i piach tanio wydzierżawię ...
To jakiś absurd by ogłaszać przetarg dosłownie palcem po wodzie ...
chyba, że właśnie chodzi o to, by się nikt nie zgłosił i więcej się nie zajmować tym tematem ..- 16 7
-
2020-09-18 14:34
Poszukiwani najemcy ????
Chyba nie trudno zgadnąć z jakiego kraju będą ci najemcy !
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.