• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Robert Kiewlicz
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł

W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • to ja poproszę jeszcze o lotnisko (2)

    • 12 4

    • a może kosmodron

      • 2 0

    • I skromną działkę pod kościół. Taki teren powinien mieć własną parafię.

      • 5 2

  • Nowy przekop będzie niezbędny. Zatrzymać na przekop na Zalew i start z przekopem pod Jastarnią (1)

    Takie ogromne inwestycje w Gdańsku i Gdyni odetną żeglarskie 3Citi od świata. Ruch na torach wodnych, ich wymiary oraz panika dyżurnych w portach spowodują, że morskie żeglarstwo będzie można uprawiać pomiędzy Gdynią, Sopotem i ew. Nowym Portem. Ziści się idea WOP zamknięcia tego elementu w zamkniętym worku tak, że już nigdzie nie będą sobie swobodnie pływali. Gdzie te czasy gdy granica była na 3 Nm od lądu:(

    • 1 31

    • dla tych co minusują podpowiem

      że koledze chodzi o wybudowanie podwodnego kanału w tunelu (jedynego na świecie) na miarę naszych możliwości.
      Zacna inicjatywa. Popieram

      • 1 2

  • Gdyby nie Gierek nie byłoby Portu Polnocnego

    Rafinerii Gdańskiej, Obwodnicy Trojmiejskiej i wielu innych inwestycji
    A teraz narzekajcie, że wszystko za kredyt tylko że tak naprawdę to obecnie jesteśmy o wiele bardziej zadłużeni, niż za Gierka

    • 16 3

  • (2)

    Unia "zła", unia "narzucać" "złą" praworządność, ale jak unia dawać ojro na inwestycje które pchać kraj do przodu to już być dobrze, a zasługi ja przypisać sobie heheh

    Kaczaffi

    • 41 24

    • UE ci nic nie daje

      To jest umowa dwustronna, gdzie głównym beneficjentem są Niemcy. Sprawdź Global Financial Integrity Index, z Polski na zachód idzie 3 razy więcej kapitału, niż wraca do nas w postaci dotacji.
      To jest raczej rekompensata, za to że zgodziliśmy się wejść na wolny rynek z silniejszymi graczami i znieść cła.

      • 5 7

    • W artykule nie ma nic na temat wsparcia UE

      • 7 0

  • Superancko. (1)

    A przed portem postawić symboliczną obrotnicę dla portu w Gdyni

    • 4 3

    • raczej tablice pamiatkowa "kiedyś był tu pierwszy polski port morski" ... a teraz macie zamiast statków apartmenty i deweloperke

      • 3 2

  • Tanio korepetycje z chodzenia po wodzie

    • 8 2

  • mam nadzieję że to nie powstanie

    miasto żyje z turystów, taki port to zagrożenie dla plaż

    • 7 12

  • I takie inwestycje to ja rozumiem :) (1)

    • 26 15

    • póki co zainwestowali w koncepcje i wizualizacje

      przebili nawet Szczurka i jego miasto z marzeń

      • 9 3

  • Opinia wyróżniona

    Wodę i piach tanio wydzierżawię ...

    To jakiś absurd by ogłaszać przetarg dosłownie palcem po wodzie ...
    chyba, że właśnie chodzi o to, by się nikt nie zgłosił i więcej się nie zajmować tym tematem ..

    • 16 7

  • Poszukiwani najemcy ????

    Chyba nie trudno zgadnąć z jakiego kraju będą ci najemcy !

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane