• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Robert Kiewlicz
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.
  • Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni.

Ruszyło postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego w Gdańsku. Działki pod dzierżawę powstaną dopiero w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu, na wodach Zatoki Gdańskiej. Jednak władze gdańskiego portu już teraz chcą wiedzieć, które podmioty zdecydują się zainwestować i operować na nowych trenach. Termin składania ofert mija 18 grudnia 2020 r.



- Przedmiotem dzierżawy będzie nieruchomość gruntowa lub nieruchomości gruntowe, które powstaną przez zalądowienie przez dzierżawcę lub dzierżawców obszaru morskiego (lub części tego obszaru) stanowiącego morskie wody wewnętrzne leżące w granicach Portu zarządzanego przez wydzierżawiającego (ZMPG) - czytamy w zaproszeniu - Na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy dzierżawy.

Kilkaset hektarów nowych trenów portowych



O planach powstania Portu Centralnego informowaliśmy już w 2015 roku. W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto wówczas koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Planowano wówczas, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł
  • Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł

W 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W 2019 roku zaprezentowano koncepcję. Port Centralny obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali - w tym dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich

Miliardowa inwestycja w Porcie Gdańsk



Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe. Przewiduje się budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowano trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - zadecyduje rynek.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • więcej bloków

    może któryś deweloper się zdecyduje tak jak w Gdynia, więcej bloków w porcie, to się zasypie zatokę

    • 10 2

  • Ciekawy projekt (3)

    zobaczymy co z niego wyjdzie, czy ktokolwiek pomyślał o rozbudowie infrastruktury transportowej prowadzącej do portu. Jeżeli to zostanie zrealizowane to do i z portu będzie wyjeżdżąc tysiące wagonów i ciężarówek dziennie, a drogi i szlaki kolejowe prowadzące do Gdańska są już momentami przepełnione

    • 6 12

    • oj dawno ktoś w porcie nie był i nie widział nowych dróg, linii kolejowych, rozjazdów, remont 1 wiaduktu i wybudowane nowe

      • 12 0

    • Przecież właśnie przebudowują stacje Gdańsk Port Północny, świeżo zmodernizowali linie z Pruszcza.

      • 12 0

    • Właśnie realizowana jest

      inwestycja znacznie poprawiająca dostęp kolejowo-drogowy do portów morskich. Prace są już na półmetku w porcie gdańskim i gdyńskim.

      • 16 1

  • przejmą plażę na stogach i wynajmą?

    • 3 8

  • 88 lat

    Długie to podpisywanie umowy jak aż do 2108 roku

    • 8 1

  • Moravietzki! Wyimaginowana wspólnota

    coś nam finansuje?

    • 8 4

  • Partnerstwo publiczno prawne czyli prywatny biznes ma się dołożyć do inwestycji, wybudować np. jakiś terminal czy nabrzeże a potem płacić czynsz do zarządu portu za to, że prowadzi biznes na terenie należącym do skarbu państwa? A potem przez 30 lat pod obstrzałem i na oku urzędników z zarządu portu?

    • 22 2

  • Z gory wyglada jak palma w Dubaju .haha

    • 14 2

  • A czy dzirżawca może wyjająć podwykonawcę dzierżawy a ten spółki podległe ?

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane