• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port w Gdańsku potrzebuje nowych terenów. Dwie ulice częściowo znikną

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozwój gdańskiego portu wymaga zajęcia nowych terenów. Wkrótce z mapy Gdańska znikną fragmenty ulic: PokładowejMapka oraz ChemikówMapka. Kilka lat temu port zamknął dla osób postronnych ulice w rejonie Kapitanatu Portu PółnocnegoMapka. Zamknięte jest też przejście pod torami kolejowymiMapka z ul. Sucharskiego do Portu Północnego.



Znasz ulice na terenach portowych i stoczniowych Trójmiasta?

Pokładowa to ulica biegnąca równolegle do ul. Sucharskiego po stronie Martwej Wisły. Przemieszczając się nią, możemy podglądać pracę Siark-Portu, do którego trafiają materiały z pobliskiego Siarkopolu.

Wzdłuż drogi trwa obecnie też przebudowa torów kolejowych, które w ostatnich latach były wyłączone z eksploatacji.

Prawdopodobnie już niebawem część tej drogi - na wysokości nabrzeża do przeładunku siarki - przestanie być dostępna dla osób postronnych.

Odcinek ul. Pokładowej przewidziany do zamknięcia znajduje się na wysokości nabrzeża Siark-Portu. Odcinek ul. Pokładowej przewidziany do zamknięcia znajduje się na wysokości nabrzeża Siark-Portu.

Oczekiwanie na decyzję miasta, plan zagospodarowania gotowy



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk czeka obecnie na zgodę miasta dotyczącą wyłączenia odcinka ok. 370 m ul. Pokładowej z kategorii dróg powiatowych. Decyzja ta powinna być jednak czystą formalnością, ponieważ sprawa częściowo rozstrzygnięta została już sześć lat temu na etapie prac planistycznych.

- Pozbawienie fragmentu ul. Pokładowej statusu drogi publicznej jest konsekwencją ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Stogi Portowe teren Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej w rejonie Twierdzy Wisłoujście", przyjętego uchwałą Rady Miasta Gdańska 26 czerwca 2014 r. - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
We wspomnianym planie zagospodarowania przewidziano przeniesienie składowiska siarki bliżej nabrzeża portowego oraz scalenie terenów przemysłowych od Martwej Wisły aż po ul. Sucharskiego, z zachowaniem zieleni tworzącej bufor między ulicą a terenami przemysłowymi.

Czytaj więcej:

Nowe zbiorniki na ropę powstaną wokół Twierdzy Wisłoujście



  • Ulica Pokładowa na wysokości Siark-Portu.
  • Widok na ul. Pokładową na wysokości łącznika do ul. Sucharskiego.
  • Łącznik do ul. Sucharskiego, który będzie wykorzystywany jako objazd zamkniętej ul. Pokładowej.

Port: nowa funkcja drogi i zapewnienie bezpieczeństwa



- Ze względu na dynamiczny rozwój i zwiększenie możliwości przeładunkowych jednego z naszych kontrahentów teren wraz z ul. Pokładową zostanie przekazany w najem. Jest to istotne z punktu widzenia funkcjonowania oraz bezpieczeństwa ruchu na terminalu, jak i w jego najbliższym otoczeniu. Nasz kontrahent planuje zagospodarowanie terenu na cele inne niż drogowe np. pod place składowe - wyjaśnia Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Autobusy komunikacji miejskiej, które kursują ul. Pokładową, po jej zamknięciu przy Siark-Porcie będą przekierowane na ul. Sucharskiego poprzez łącznik drogowyMapka przez tory kolejowe w pobliżu taśmociągu Siarkopolu (na niektórych mapach droga ta oznaczona jest jako Pokładowa lub Sucharskiego).

  • Ulica Chemików to miejsce, w którym można poczuć się jak na Górnym Śląsku.
  • Ulica Chemików to miejsce, w którym można poczuć się jak na Górnym Śląsku.
  • Ulica Chemików to miejsce, w którym można poczuć się jak na Górnym Śląsku.
  • Ulica Chemików to miejsce, w którym można poczuć się jak na Górnym Śląsku.
  • Pętla autobusowa Nabrzeże Przemysłowe przeznaczona do wyłączenia z eksploatacji.

Industrialny klimat ul. Chemików zniknie za bramą portu



Podobny los co ul. Pokładową czeka wkrótce również ul. Chemików. To wyjątkowa ulica na mapie Gdańska, ponieważ za sprawą charakterystycznych napowietrznych instalacji pozwala poczuć się niczym na silnie uprzemysłowionym Górnym Śląsku.

Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na prace związane z rozbudową i modernizacją infrastruktury drogowo-kolejowej w rejonie Nabrzeża Przemysłowego.

- W ramach prac przewiduje się m.in. przebudowę dróg wewnętrznych na terenach portowych (1,6 km), a także budowę dwóch posterunków wartowniczych zlokalizowanych na wewnętrznym terenie portowym. Rozpoczęcie prac jest planowane w I kwartale 2022 r. - informuje rzecznik Portu Gdańsk.
Prace budowlane nie obejmą wprawdzie pętli autobusowej "Nabrzeże Przemysłowe", zlokalizowanej w samym środku tego obszaru przemysłowego, jednak wjazd na nią będzie wymagał już przepustki. Z tego powodu autobusy będą zawracały jeszcze przed przejazdem kolejowym.

- Pętla autobusowa będzie zastąpiona rondem, które zostało zaprojektowane na skrzyżowaniu ulic Ku Ujściu - Chemików - Kujawska. Obecnie do pętli "Nabrzeże Przemysłowe" dojeżdża linia 138, która wykonuje dwa kursy w dni powszednie (o godz. 6:45 i 15:17) - dodaje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
  • Zamknięte przejście pod torami z ul. Sucharskiego do Portu Północnego.
  • Zamknięte przejście pod torami z ul. Sucharskiego do Portu Północnego.
  • Zamknięte przejście pod torami z ul. Sucharskiego do Portu Północnego.

Coraz więcej terenów niedostępnych dla osób postronnych



Likwidacja czy zamykanie dróg na terenach przemysłowych nie jest nowym zjawiskiem w Gdańsku. W 2014 r. gdański port zdecydował się zamknąć dostęp do ulic w pobliżu Kapitanatu Portu Północnego.

Dzisiaj o okazanie zgody na wjazd proszeni jesteśmy już w pobliżu charakterystycznych zbiorników wód balastowych Port-Service, podczas gdy jeszcze w 2009 r. można było dotrzeć autobusem bezpośrednio pod budynek wspomnianego kapitanatu.

Zamknięte jest ponadto przejście pod torami kolejowymi z ul. Sucharskiego do basenów Portu Północnego, które stanowiło wygodny skrót szczególnie dla pracowników rejonu pirsu węglowego.

Nieistniejące osiedle Nowy Hel - Wisłoujście. Nieistniejące osiedle Nowy Hel - Wisłoujście.

Osiedle przy Siarkopolu, które zostało zlikwidowane



Znacznie wcześniej, bo już okresie PRL, wraz z budową Siarkopolu podjęto decyzję o całkowitej likwidacji osiedli Wisłoujście i Nowy Hel również w rejonie ul. Pokładowej, lecz na południe od Twierdzy Wisłoujście.

Jeszcze w latach 60. istniały tam ulice m.in. Sieciowa, Kutrowa, Masztowa, Burtowa, Kapitańska czy Kotwice. Dzisiaj to teren częściowo zalesiony i pozbawiony jakiejkolwiek zabudowy mieszkaniowej.

Przesuń aby
porównać

Nieistniejąca wyspa na Martwej Wiśle przy rafinerii



Duże zmiany w układzie drogowym wywołało także powstanie rafinerii, przez teren której przebiegało w przeszłości kilka dróg - jedną z takich pozostałości jest mostek nad Czarną ŁachąMapka w pobliżu jednego z parkingów.

W zbliżonym do pierwotnego przebiegu pozostaje ul. Sztutowska, która znajduje się za płotem rafinerii. Z ulicy tej można było dostać się na Krakowiecką Kępę (niem. Krakauer Kämpe) - nieistniejącą wyspę na Martwej Wiśle (ostatni mieszkańcy opuścili ją w I połowie lat 70.).

Po drugiej stronie Martwej Wisły w latach 70. budowa zbiorników PERN wymusiła korektę przebiegu ul. Kępnej, która niegdyś łączyła się z ul. Łowicką prosto - bez potrzeby objazdu bazy paliw.

Przesuń aby
porównać

Zmiany dla lotniska, hurtowni i politechniki



Wśród zmian w zakresie przebiegu i własności dróg dokonanych w ostatnich latach wymienić można m.in.:
  • zamknięcie i likwidacja fragmentu ul. SłowackiegoMapka na wysokości portu lotniczego - w śladzie dawnego przebiegu drogi znajduje się dzisiaj nowy terminal pasażerski oraz powiększona płyta lotniska,
  • zmianę przebiegu ul. Nowy ŚwiatMapka celem dostosowania jej do Pomorskiego Centrum Hurtowego Rënk (ok. 2015 r. dokonano kolejnej korekty przebiegu),
  • przekazanie ul. SiedlickiejMapka Politechnice Gdańskiej, przy czym ruch pieszy i rowerowy w ciągu dnia nie jest w żaden sposób ograniczony (nocą ulica jest zamykana).

Czytaj też:

Politechnika Gdańska ogrodzi część Parku Akademickiego



Przesuń aby
porównać


Materiał archiwalny z 2010 r.



Miejsca

Opinie (74) 8 zablokowanych

  • (9)

    Dzisiaj już drugi interesujący historyczny artykuł.Brawo.Co do meritum oczywiście niechay teren portowy się rozwija,choć pewne elementa historyczne zamiast wyburzyć można też.fajnie wkomponować w nową infrastrukturę.Nowe elementy w krajobrazie to nieodłączny element rozwoju nowoczesney konurbacyi, byle też nie zapomniano o rozwoju terenów zielonych,miejsc rekreacyi czy ułatwieniach dla niepełnosprawnych.

    • 44 16

    • (6)

      Mądrego to i warto poczytać...Pozdrawiam.

      • 11 7

      • Hahahaha (5)

        Dlaczego pracownicy tym razem nie wyróżnili opinii pracownika?

        • 10 3

        • tak trzymać PiS! (2)

          za PO tylko boiska potrafili budować i sądy łamiąc prawo...

          • 5 9

          • Horałato pisze? (1)

            niewiarygodne, przestańcie towarzyszu

            • 1 6

            • Jak Kos pisze że za rządów PO był tam chlew i śmieci w lasach, to mosi być z jakiejś partii? Prawda w oczy kole? Dopiero od 3-4 lat ta scheda pokomunistycznej zapadłej technologii jest uprzątana. Bywa ktoś na terenie portu z marud? Ma jakieś namacalne porównanie? Przydało by się wyzłomować resztę tych zardzewiałych żurawi i wreszcie dźwigowi by mogli pracować w ludzkich warunkach bez ogłuszającego hałasu i zimna lub gorącą 40+. Dzięki Bogu w Gdyni chociaż tak źle nie jest.

              • 0 0

        • (1)

          Zapewne dlatego że nim nie jestem.

          • 4 6

          • Samemu tez nie jest romantycznie...

            • 2 1

    • dla mnie to wsiuństwo - takie jak grodzenie osiedli w przestrzeni publicznej

      • 0 1

    • Piszesz, bo siedzisz w domu. Idź na spacer.

      Pisz po polsku. Nie udawaj szweda.

      • 8 3

  • Ul. Wyzwolenia już po cichu została zabrana mieszkańcom na rzecz Portu (1)

    Port zagrabił tę ulicę i zrobił sobie autostradę i tor wyścigowy dla TIRów przez środek osiedla.
    Odbyło się to bez specjalnych artykułów

    • 6 2

    • Zrobić ograniczenie do 3,5t. i po problemie.
      Prawda taka że kierowcy ciężarówek jeżdżą i parkują/śpią gdzie im się podoba, nie korzystają z przeznaczonych dla nich parkingów.

      • 1 0

  • Port chce...... (3)

    Port zabiera i ma. Mieszkańcy Gdańska stracili przepiękną plażę na Stogach, teraz tam przyjeżdżam i oglądam betonowe falochrony, bo tak chciał port, a demokratyczne władze Naszego Grodu były za Porten, po co jakieś konsultacje,,,,
    A ja się pytam co Ów Port zrobił dobrego dla mieszkańców..

    • 2 9

    • Port daje pracę tysiącom pracowników, jedne z największych dochodów dla miasta, jest wrotami na rynek międzynarodowy.
      Nie port nic nie znaczy dla Gdańska, w ogóle...

      • 1 0

    • Niedługo tam nawet nie wejdziesz, bo będzie płot DCT

      Port generuje taką kasę, że bez problemu mogli by przesunąć linię tramwajową w stronę Górek i wyburzyć całe Stogi pod przyszłą rozbudowę stref składowania lub usług

      • 2 0

    • "co Ów Port zrobił dobrego dla mieszkańców"

      robi całkiem niezłą kasę...
      No, może nie dla wszystkich, tym bardziej mieszkańców ale robi...
      ;)

      • 6 0

  • (3)

    Dobrze niech zamykają.... pozostanie poczekać aż ta saletra wraz z siarką zrobią bum w stylu arabskim i pozostanie teren do zagospodarowania w rozsądniejszy sposób.

    • 9 4

    • Polecam poczytać o saletrze anonowej i stężeniach, następnie zapoznać się z polskimi normami, następnie filizofować i udawać mądrego.

      • 0 0

    • (1)

      Saletry amonowej jest tam ze trzy razy tyle co w Bejrucie ! Statki ładują po 3100 Mg. Fakt teren porządnie zabezpieczony !

      • 7 0

      • na szczęście fala udarowa nie zniszczy centrum, za daleko,
        a smród pójdzie z wiatrem raczej na wschód, a nie na zachód

        choć z Czernobylem to różnie bywało

        ten tunel wyglda jak szczelina przeciwwybuchowa :-) tylko za szeroka. jak tam jest szeroko?

        • 1 2

  • Chemia!!!!! (6)

    Niestety za dużo przemysłu chemicznego ulokowano w Gdańsku , szczególnie szkoda okolic Stogów i Krakowca, takie piękne tereny zniszczono ( rafineria) - pamiętam je z lat 60 tych, był to prawdziwy raj.

    • 41 11

    • (1)

      Bredzisz dziadziu, a właściwie mówisz, co ci każe pis.

      • 0 9

      • To nie pis, tylko ekonomia, drogi propagandzisto.

        • 2 0

    • (2)

      Chemia to nawozy . Bez nich nic by nie urosło !

      • 5 7

      • (1)

        A to ciekawe jak rosło przed wiekami.

        • 12 6

        • To był cud natury.

          • 2 1

    • Jak wytłumaczył kolejny raz

      • 1 2

  • na zdjęciach jakby drugi Bangladesz ewentualnie Norylsk.

    • 2 0

  • Kiedyś pamietam moi drodzy I kochani (2)

    Jak mieli wykupić domy i pola pod lotnisko od strony ronda Nowatorów i Budowlantch, ludzie zaczęli masowo sądzić drzewka bo za każde mieli zapłacić a tu lipa poszli w inna stronę no ale małe osiedle teraz jest bardzo zielone..

    • 36 7

    • Polacy cwaniaczki

      • 0 0

    • Taka powinna być strategia gospodarcza państwa hihihi

      • 0 0

  • Przez powiekszenie Portu (4)

    Zniknie część plaży na Stogach.

    • 49 22

    • (1)

      nie zniknie, jak byś był na plaży to widać, że budują port w głąb zatoki

      • 5 4

      • tak w 3 etapie który jest teraz realizowany przez DCT

        a jest 6 etapów, koniec nabrzeża docelowo ma być 500 metrów od pętli, tak że ten tego - info aktualne od 2005 roku....

        • 1 0

    • na szczęście mamy aż 770 km plaż (1)

      wzdłuż wybrzeża Bałtyku

      • 5 14

      • takiej plaży są zaledwie 3km

        właśnie na Stogach.
        I żadna w Trójmieście jej się nie równa.
        770km to linia brzegowa z czego plaże to tylko część.

        • 10 3

  • Orlen (1)

    Czy dalej będzie Orlen Ochrona i wyzysk i brak warunków do pracy bo zmpg ma w d*pe

    • 6 1

    • Masz rację

      • 1 0

  • rozumiem ze siarka nie bedzie hulala po nowym porcie

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane