• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port w Gdańsku zyska nowe, dwutorowe połączenie kolejowe

Robert Kiewlicz
13 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obecnie do gdańskiego portu prowadzi jednotorowy most wybudowany w 1905 roku. W 2014 roku ma zostać zbudowany nowy, dwutorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Obecnie do gdańskiego portu prowadzi jednotorowy most wybudowany w 1905 roku. W 2014 roku ma zostać zbudowany nowy, dwutorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.

Już w 2014 roku ma być gotowe nowe, dwutorowe połączenie kolejowe z gdańskim portem. Linia kolejowa nr 226, która łączy stację Pruszcz Gdański ze stacją Gdańsk Port Północny, będzie modernizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Roboty budowlane mają ruszyć na początku przyszłego roku. Przetarg na prace budowlane powinien zostać ogłoszony w czerwcu tego roku.


Obecnie dwie magistrale kolejowe łączą Gdańsk z południem Polski przez Łódź/ Warszawę do Katowic/ Krakowa. Ponadto Gdańsk posiada dwie zeelektryfikowane linie kolejowe z Poznaniem i Wrocławiem oraz zeelektryfikowane połączenie ze Szczecinem i obwodem Kaliningradzkim. Obecnie dwie magistrale kolejowe łączą Gdańsk z południem Polski przez Łódź/ Warszawę do Katowic/ Krakowa. Ponadto Gdańsk posiada dwie zeelektryfikowane linie kolejowe z Poznaniem i Wrocławiem oraz zeelektryfikowane połączenie ze Szczecinem i obwodem Kaliningradzkim.

Budowa to część zadania inwestycyjnego, które zostało określone jako "Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)". - W projekcie przewidziano modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 226, w tym odbudowę nieczynnego drugiego toru, bo zgadzamy się, że jest to poważne utrudnienie w transporcie ładunków do portu, zresztą nie tylko, również do Rafinerii Gdańskiej, czyli do Lotosu - informuje Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Rozpocznie się też budowa nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Zastąpi on dotychczasowy obiekt, jeszcze z roku 1905, będący w złym stanie technicznym, jednotorowy i zagrożony awarią.

Projekt obejmuje również przebudowę systemów sterowania i budowę lokalnego centrum sterowania na stacji Gdańsk Port Północny. Harmonogram inwestycji jest następujący. W czerwcu 2012 roku przewidywane jest ogłoszenie przetargu, w ramach którego zostaną wyłonieni wykonawcy robót budowlanych.

- Przetarg powinien być rozstrzygnięty do końca roku, roboty budowlane powinny się rozpocząć na początku roku 2013, a do końca roku 2014 powinny zostać zakończone - dodaje Massel. - Czyli w tym momencie Port Gdański powinien otrzymać dostęp kolejowy nowej jakości.

4 kwietnia 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA zawarły umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i przetargowej dla zadania "Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwu torowa linia kolejowa) - prace przygotowawcze". Kontrakt o wartości 5.430.450,00 zł zrealizuje konsorcjum firm: Halcrow Group Limited i Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA. Czas realizacji projektu to 390 dni od daty podpisania umowy.

Modernizacja połączenia kolejowego portu w Gdańsku przewiduje ułożenie toru w technologii bezstykowej na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym na podsypce tłuczniowej. We wszystkich drogach rozjazdowych łączących tory główne przewiduje się promienie łuków 500 m. Planuje się modernizację nawierzchni przejazdów kolejowych oraz przejścia pieszego w ciągu ul. Miałki Szlak. Zakres robót drogowych obejmuje również dojazd do nastawni na stacji Gdańsk Olszynka. Przejazdy w poziome szyn zostaną wyposażone w nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej, a nastawnia będzie jednocześnie siedzibą Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. Na linii przewiduje się uruchomienie systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 wg rozwiązań przyjętych na całej sieci PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz GSM-R w zakresie łączności głosowej.

- Celem minimalizacji oddziaływania ruchu kolejowego w zakresie hałasu i wibracji planuje się, szlifowanie szyn po modernizacji linii, budowę ekranów akustycznych, montaż elementów odblaskowych (tzw. wilczych oczu) oraz budowę w przepustach suchych chodników dla zwierząt - informuje Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - W projekcie założono zainstalowanie separatorów oraz osadników do podczyszczenia wód opadowych z mostów i wiaduktów oraz z odwodnienia obiektów stacyjnych.

Celem projektu jest dostosowanie linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny do standardów AGTC oraz obsługi ruchu kolejowego z jednego Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. Równocześnie poprzez budowę nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle, spełniającego wymogi Urzędu Morskiego w Gdyni w zakresie parametrów toru wodnego.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego, Pomorska Kronika Biznesu awizowana poprzednio dyskusja o mitach i faktach związanych z poszukiwaniami i eksploatacją gazu z łupków.Czy gaz może zapewnić Polsce energetyczną samowystarczalność, jakie niesie zagrożenia, jakich korzyści powinni spodziewać się mieszkańcy terenów bogatych w złoża. O tych i pokrewnych tematach w rozmowach z pomorskim marszałkiem i prezesem Geofizyki Toruń. W programie również o organizowanej przez Wydział Zarządzania i Ekonomii PG konferencji - Strategie sukcesu w trudnych czasach. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15.

Miejsca

Opinie (38)

  • (1)

    Może ktoś zabezpieczy obecny most kolejowy bo deski lecą na głowy wioślarzon i kajakarzom.

    • 2 3

    • może ktos nauczy wiosłować tych pseudowioslarzy

      ryb nie da się łowić ,pływaja jak chcą i myśla ,że cały kanał jest ich

      • 1 0

  • no narescie ! ale to narazie PAPIER ! A PAPIER WSZYSTKO PRZYJMIE !

    • 1 0

  • po co? (1)

    taki tam ruch? a do tczewa ludzie aie telepia

    • 0 0

    • Dlatego, że most kolejowy ma ponad 100 lat się rozpada, a to jest jedyna droga kolejowa do portu.

      • 1 0

  • Znaczy wybory się zbliżają.

    zawsze przed wyborami o tym piszą.

    • 0 0

  • podobnie w Krępcu

    To samo z budującym się mostem w Krępcu nad Motławą-brak możliwości pokonania mostu przez pieszych i rowerzystów. Obejście dla pieszych i rowerzystów 10 km.

    • 0 0

  • A ta mapka to chyba z lat 80 - poowy tras już nie ma... trawa rośnie na miejscu torowiska

    i wszystko zdjęte do gołej ziemi wraz z podsypką:(

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane