• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowy alians: razem można zrobić więcej

Kuba Łoginow
22 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Nz. port w Gdyni. Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Nz. port w Gdyni.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni zastanawiają się, skąd wziąć ogromne ilości urobku potrzebnego do wzmacniania gruntów i budowy terminali wychodzących głęboko w morze. Niedawno okazało się, że problem ten można rozwiązać jednym posunięciem.



Na czym tak naprawdę polega problem z brakiem urobku? Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Rozwój utrudnia też fakt, że praktycznie całość terenów portowych w Trójmieście jest wpisana na listę Natura 2000 lub objęta inną formą ochrony przyrody.

Port Gdańsk stawia w tej sytuacji na ekspansję w morze, co jest zresztą zgodne ze światowymi trendami. Natomiast sztandarową inwestycją Portu Gdynia jest budowa centrum logistycznego na podmokłych terenach między Chylonią a Janowem. - Potrzebujemy ogromnych ilości ziemi, aby utwardzić ten zabagniony grunt. Inaczej jakakolwiek budowa na tych terenach będzie niemożliwa - mówił niedawno na konferencji poświęconej inwestycjom w portach Janusz Jarosiński, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Tymczasem, w związku z budową kanału na Mierzei Wiślanej, zostanie pogłębiony tor wodny na Zalewie Wiślanym, a wydobytą ziemię trzeba będzie jakoś zagospodarować. Nie jest tego mało. Ostatnio coraz częściej padają sugestie, iż tor wodny i kanał powinny mieć głębokość 7-8 metrów, a nie jak poprzednio planowano, jedynie 4-5 m.

- Trójmiejskie porty będą mogły zagospodarować urobek wydobyty z pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym - oświadczył niedawno Julian Kołtoński, dyrektor portu w Elblągu. - Dzięki temu np. budowa kolejnych głębokowodnych terminali w Porcie Gdańsk będzie o wiele tańsza i łatwiejsza - dodaje.

Czy uda się dobrze zorganizować cały proces, aby refulat sprawnie przetransportować na miejsce przyszłych inwestycji portowych i uniknąć kłopotliwego składowania? Nad tym już teraz muszą pomyśleć specjaliści z Urzędu Morskiego w Gdyni. - Jest jeszcze dużo czasu i te wszystkie inwestycje można tak skoordynować, by wydobytą z dna Zalewu ziemię od razu transportować barkami na miejsce inwestycji w portach Trójmiasta. Urząd Morski w Gdyni ma w tym temacie spore doświadczenie i na pewno sobie z tym zadaniem poradzi - tłumaczy Tomasz Płaszczyński, ekspert morskiej organizacji El-Baltic.

Inną ważną kwestią jest zagospodarowanie doskonałej jakości piasku z planowanego "przekopu". Rozważanych jest kilka opcji, w tym - zasilenie nim plaż Trójmiasta lub wykorzystanie go do umacniania brzegów Półwyspu Helskiego. Na drugim rozwiązaniu skorzysta również przyroda, gdyż pozwoli ono uniknąć wydobywania piasku z dna morza w pobliżu Helu. Ponadto, niezwykle istotną sprawą jest zorganizowanie wydobycia bursztynu z miejsca planowanego kanału, nad czym pracuje m. in. Robert Pytlos, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw bursztynu.

To nie jedyny przejaw współpracy portów Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Trwają nieoficjalne rozmowy na temat utworzenia kartelu portowo-lotniczego, obejmującego porty morskie w Gdyni i Elblągu oraz lotnisko Gdynia-Kosakowo. Niewykluczone, że po 2013 roku elbląski port będzie... filią Portu Gdynia. Zwolennikiem tego pomysłu są władze Gdyni, a zwłaszcza gdyńskie Biuro Rozwoju Miasta. Dzięki takiemu aliansowi, nowy zespół portów z wiodącą rolą Gdyni, w której nie ma już w zasadzie terenów rozwojowych, będzie mógł się rozwijać na terenie sąsiedniego województwa. Na forum Związku Miast i Gmin Morskich padła już oficjalna propozycja wprowadzenia odpowiednich zapisów w nowej ustawie o portach, w której powinna się znaleźć ustawowa definicja "zespołu portów" oraz pojęć "port wiodący" i "port satelitarny". Wejściem do tego aliansu nie jest (przynajmniej na razie) zainteresowany Port Gdańsk, który niechętnie patrzy na plany rozwojowe obu swoich sąsiadów.

Zdaniem Ryszarda Toczka z Biura Rozwoju Miasta w Gdyni, współpraca samorządów polskich miast portowych jest koniecznością. Prawdziwym konkurentem Gdańska nie jest bowiem Gdynia i jej polscy partnerzy, ale rosnący w siłę sojusz portów Kłajpedy i Obwodu Kaliningradzkiego. Podczas gdy nasi wschodni sąsiedzi wspólnie uzgadniają politykę taryfową i koordynują inwestycje w portowe i ogólnotransportowe, polskiej branży morskiej wciąż trudno jest porozumieć się we własnym gronie. Niestety, przedstawione powyżej przykłady współpracy miast portowych to na razie jedynie pierwsze jaskółki zmian, które wiosny nie czynią.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • Łazem!!!

    to nie shazza, tylko kwaśniewska bedzie was tańcząc uczyć jak sie przechowuje perły hłe hłe hłe

    • 0 0

  • SHAZZA ma wystąpić w tancu z gwiazdami

    kumacie co za lipa już nie mają nikogo skoro wybierają takich zawodników(((

    • 0 0

  • a może prezesów obu stoczni POgodzić dobrze znanym z plakatów hasłem ŁAZEM!!?? (1)

    • 0 0

    • Pogonić to należy zwiazki zawodowe

      Solidarność

      • 0 0

  • KUBA ŁOGINOW

    wielkie pozdrowienia świąteczne od dawnych kumpli z akademika w Sopocie!

    • 0 0

  • Przy okazji nasuwa się jeszcze jeden temat

    czy i kiedy powstanie trasa Sucharskiego i węzeł komunikacyjny Rusocin-Port Północny????

    • 0 0

  • polaczenia dzielnic poludniowych to masakra i ciagle korki...

    • 0 0

  • natura 2000? (1)

    na terenach przemysłowych - chyba kogoś powaliło i to zdrowo - to może nie można już tunelu pod kanałem kopać bo zieloni będą bronić śledzia w kanale

    • 0 0

    • 100% racji

      natura2000 to najbardziej p......dolony projekt w historii unii europejskiej.

      • 0 0

  • (1)

    sylwester w 100letnim gdańsku jest jak oferta kulturalna - jarmark i lato lg z dodą

    • 0 0

    • i to wypadałoby zmienić wreście

      zgadzam się z gdańszczaninem że coś jest nie tak skoro co roku sylwester wygląda tak samo a oferta kulturalna jest strasznie uboga to wina magistratu że nic nie robi z tym.

      • 0 0

  • tego się właśnie najbardzie boicie (5)

    stare dziady że wasze stanowiska zajmą młodzi dobrze wykształceni polacy którzy nie myślą tylko jak zrobić lewiznę!!!

    • 0 0

    • to nie chodzi o wstępowanie gdzie kolwiek (2)

      trzeba powołać zupełnie nowy ruch społeczny gdzie w statucie zawarta byla by klauzula że czlonkamimogą być tylko osoby które nie ukończyły 35 roku życia

      • 0 0

      • no to POwłuj POwołuj hi hi hi (1)

        a najlepiej zacznij w irlandii, tam gdzie "wyemigrował" kwiat naszej rodzimej polskiej przedsiębiorczości
        pare lat koniunktury na taniego niewolnika kompletnie wam przewróciło w główkach
        kompletnie i do cna
        naucz sie ortografii, by pisząc manifest wyborczy nie uchylić ciała jako półanalfabeta

        • 0 0

        • PS
          do spółki weź POdobnych bagsikowi i gąsiorowskiemu
          oni też nie mieli 35 lat tworząc Art-B:-))))

          • 0 0

    • do g

      zazdrościsz starcze?

      • 0 0

    • niby czego lub kogo ja gallux mam sie bać??
      fotel na którym obecnie siedze sam se kupiłem
      pozostałe rzeczy też są moją własnością
      co do młodości i kariery
      zaczynaj synek skromnie, od małych rzeczy, nie rwij z motyką na słońce
      Pan mówi "bądź wiernym w małym, a powierzę ci rzeczy wielkie"
      zamiataj zatem swój korytarz z taka gorliwością jakby od tego zależały losy ludzkości, a być może cie zauważą i zostaniesz brygadzistą zamiataczy, i to jest pierwszy krok do kariery
      a jak chcesz na skróty, to wstąp do młodych demokratów
      młodych konserwatystów odradzam, bo tam nagrywają kolegów:-)

      • 0 0

  • Absrachując od tematu (1)

    zastanawia mnie jedno dlaczego w innych miastach w Polsce można zorganizować porzadnego sylwesta zaś w Gdańsku co roku to samo? zmiast zaskoczyć mieszkańców czymś nowym to odgrzewane kotlety serwują nam włodarze!

    • 0 0

    • jezu nie!!! znowu szczudlarze???

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane