• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Gdańska i marszałek piszą do premiera w sprawie Lotosu

Robert Kiewlicz
1 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.

Prezydent Gdańska i marszałek województwa pomorskiego zaprotestowali przeciwko planom połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen. Podczas konferencji pod gdańską siedzibą spółki zaapelowali do wszystkich środowisk oraz organizacji o włączenie się w walkę o utrzymanie niezależności Lotosu.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Tylko w 2017 roku Gdańsk otrzymał z podatków CIT ok. 22 mln zł. Całe województwo pomorskie zyskało w 2017 roku na obecności Lotosu w naszym regionie 50 mln zł. Będziemy bronili integralności Lotosu tak jak broniliśmy jej za rządów SLD, AWS, za pierwszego PiS-u, za rządów Platformy Obywatelskiej - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Jak twierdzi Adamowicz, mamy do czynienia z fuzją dla fuzji. Taką decyzję podjęto tylko dlatego, że ktoś po prostu lubi duże przedsiębiorstwa, takie jak zjednoczenia w czasach PRL-u.

- Moje obawy co do fuzji Lotosu i Orlenu biorą się też z niezbyt wysokiej oceny kwalifikacji prezesa PKN Orlen - Daniela Obajtka - dodaje Adamowicz. - Apeluję do innych środowisk i organizacji, aby także protestowały przeciwko tej fuzji. Natomiast mieszkańcy Pomorza powinni zapamiętać nazwiska osób odpowiedzialnych za te decyzje.
- Podkreślam, że nasze wystąpienie to nie żadna hucpa polityczna, to troska nie tylko o tysiąc miejsc pracy w Gdańsku, ale też o liczne firmy kooperujące z Lotosem. Zawsze działaliśmy w obronie naszych lokalnych koncernów i zawsze były to działania ponadpolityczne - dodał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Powiedzmy sobie szczerze, że dzięki połączeniu nie zapewnimy sobie przewagi konkurencyjnej w Europie.
Prezydent Gdańska oraz marszałek skierowali też do premiera Mateusza Morawieckiego list z apelem o zaprzestanie dalszych działań zmierzających do połączenia obydwu koncernów paliwowych.

W najbliższy piątek odbędzie się też nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska dotycząca połączenia Lotosu z Orlenem.

- Rada Miasta Gdańska wyraża zdecydowany sprzeciw decyzji o przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen i apeluje o wstrzymanie wszelkich prac i decyzji zmierzających w tym kierunku. Podkreślamy, że Grupa Lotos ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gdańska i województwa pomorskiego, w związku z czym Rada Miasta Gdańska apeluje do Rządu RP o utrzymanie samodzielności spółek Grupy Lotos z siedzibą w Gdańsku - czytamy w apelu radnych. - Rada Miasta Gdańska dostrzega również znaczącą aktywność spółki oraz spółek z GL w obszarze działań społecznych oraz mecenatu kultury i sportu na terenie województwa pomorskiego. Kolosalne znaczenie dla gospodarki Pomorza ma szeroki zakres kooperacji GL z wieloma gdańskimi i pomorskimi firmami, w tym outsourcing usług, co w znacznym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta i województwa. Co do zasady Rada Miasta Gdańska z niepokojem traktuje wszelkie tendencje do centralizacji życia gospodarczego w Polsce, które nie służą zdaniem Rady realizacji zasady zrównoważonego rozwoju całego kraju.
Radni przekażą też swój apel premierowi, ministrom właściwym do spraw gospodarki i energii oraz parlamentarzystom z województwa pomorskiego. Podobne działania podejmie Sejmik Województwa Pomorskiego na najbliższej sesji.

Przypomnijmy, że we wtorek podpisano list intencyjny pomiędzy zarządem Orlenu i Skarbem Państwa w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku.

Planowane jest warunkowe nabycie od Skarbu Państwa 32,99 proc. akcji w Grupie Lotos a następnie ogłoszenie wezwania do 66 proc., w związku z zamiarem przekroczenia 33 proc. ogólnej liczby głosów. Grupa Lotos jest obecnie pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (464) ponad 20 zablokowanych

  • trzymam kciuki

    Panie Prezydencie trzymam kciuki, żeby się udało zapobiec tej zbójeckiej akcji. Całym sercem jestem za Gdańskiem!

    • 1 14

  • Bardzo dobra strategia. Lotos z Orlenem powinien być połączony minimum 10lat temu. (5)

    Obawy o fuzję tych dwóch najważniejszych koncernów paliwowych w Polsce jest jedynym i dawno oczekiwanym rozwiązaniem. Polska potrzebuje dużego gracza na rynku paliwowym. Duet Orlen Lotos daje takie możliwości. Obawy pracowników są nieuzasadnione. Lotos nie zniknie z Gdańska a wręcz przeciwnie. Zwiększy swoje możliwości inwestycyjne i będzie jeszcze bardziej konkurencyjny dla tej część Europy. Mimo że nie popieram w większości PISu to ta zmiana jest jak najbardziej oczekiwana.

    • 17 7

    • Realia (4)

      Lotos nie zniknie jako przedsiębiorstwo, będzie w Grupie Kapitałowej PKN Orlen, podatki będą opłacane na pomorzu, rząd dostanie ok. 6 mld PLN za akcje Lotosu. Genialne z 27,3% akcji w PKN nigdy nie ściągnąłby takiej dywidendy, reszcie akcjonariuszy musiałby wypłacić 3 razy więcej. No cóż mają potrzeby by utrzymać się u władzy. Po za tym obsadzili już w Lotosie tak wielu zasłużonych towarzyszy, że tego nie odpuszczą do ostatniego dnia. A po nich choćby POTOP.

      • 0 4

      • CIT jest płacony w miejscu, gdzie spółka jest zarejestrowana. Gdzie jest siedziba Orlenu? (3)

        tam będą wpływy z podatku CIT.

        • 1 1

        • A co to za różnica gdzie będą odprowadzane podatki?? (1)

          Ważne że w Polsce i że wreszcie zostanie stworzona duża grupa kapitałowa i silny koncern obsługujący kompletnie rynek paliwowy. To będzie nasz narodowy Shell. Ludzie ogarnijcie bo wasze protesty szkodzą tylko rozwojowi gospodarczemu tego kraju. Zrozumcie że nie wszystko co robi PIS jest złe. A to że obsadzają swoimi to co z tego?? Tak jest w każdym kraju i każdej firmie. Obsadzają zaufanymi i tyle w temacie. Nie miałem o to żalu do PO i nie mam do PIS. W Norwegii firmy są obsadzane całymi rodzinami i nikt nie ma z tym problemu.

          • 3 1

          • CIT trafia do lokalnych budżetów, taka różnica

            lekko licząc około 10 mln mniej w budżecie Gdańska z samego tylko CIT-u, pomyśl z ilu inwestycji trzeba będzie zrezygnować. Shell?.....jest przynajmniej 100!! razy większy, 100 razy!!!
            Dla Gdańska to bardzo zła wiadomość, ale tak to już w mentalności Polaków jest. Nic tak nie cieszy, jak nieszczęście innego.
            Centralizowanie wszystkiego i sterowanie wszystkim centralnie? mieliśmy to za PRL.

            • 0 2

        • Czytaj co mówią media, przejęcie własnościowe CIT - Loco Gdańsk

          • 1 0

  • (3)

    Żałosny ten Budyń, na ekonomii zupełnie się nie zna i pitoli takie farmazony. Obajtek okazał się wybitnym menedżerem, a że pogonił z Energy kumpli Prezia, to i go tenże nie lubi! Z fuzji wynikają same korzyści dla kraju, a że dla Budyniowego Wolnego Miasta z CIT ubędzie, no cóż to mniej do POdziału "ze Szwagrem":-)

    • 17 4

    • Niepoważny jednak jesteś i krótkowzroczny

      jak zabraknie w budżecie 10 mln z CIT to jak myślisz, skąd Gdańsk pozyska brakujące środki?.....
      z kieszeni mieszkańców i nie ma znaczeniu tutaj akurat to, kto w tym momencie jest prezydentem.

      • 0 3

    • (1)

      Żałosny to jesteś ty. Geniusz ekonomii. Za młody jesteś aby pamiętać czasy PRL-u? To przypomnę że w tamtych czasach w Polsce był MONOPOL. wszystkie firmy państwowe, w tym rafinerie i co mieliśmy w latach 1980=1989? Paliwo na kartki, papierosy na kartki , żywność na kartki, kawa tylko w czwartek o 16 i kolejka na 2 h stania. Meble na talony dla młodych małżeństw , najpierw 1 kanał TV później 2 kanały w tym ten drugi rozpoczynał się o 16 i kończył o 22. TV, lodówka, dywan, samochód, magnetofon, video itp to artykuły luksusowe. Ceny ustalane w centrali, nie tak jak teraz ustala je popyt i podaż. Ja to przeżyłem i nie chcę do tego wracać. Jak ktoś do tego tęskni to niech wyrobi sobie paszport i jedzie do KLD (Korea północna) !!! A jak klimat nie odpowiada to blisko jest Białoruś. Poczujesz sie jak w domu. Jedna partia j jeden wódz i jedna słuszna linia programowa. Tak jak w PiSie.
      Nie chcę 2 Koreii w Polsce.

      • 1 2

      • kombatant! jednym słowem

        • 0 0

  • lewandowski niech pomorze

    cichy

    • 3 0

  • buahahahahaha

    "Podkreślam, że nasze wystąpienie to nie żadna hucpa polityczna" - i myślisz struk że ktoś ci uwierzy???

    • 7 0

  • a może z liścia

    Pomorzanie, czas zdecydowanie pogrozić palcem przedstawicielom "lepszej" części narodu.

    • 0 0

  • Jestem za

    Bardzo dobrze. Ze połączą się. Będzie to dla Polski bardzo dobrze jako kraju. Adamowicz chyba już się dosyć nachapal j i jego kolesie prawnicy

    • 8 1

  • Jaka niezależność lotosu? Państwowa firma opanowana przez pociotków i kolegów, kuzynów, itd. W zasadzie to już firma rodzinna by niedługo byla Wiec trzeba pogonić to towarzystwo żeby nie zasiedziali sie

    • 6 0

  • Fuzja

    Dlaczego nie protestowal "wspanialy prezydent" gdy zamykano stocznie i inne zaklady a tu jest tylko polaczenie a nie likwidacja ....wszystko aby wywołać burzę polityczną

    • 6 0

  • Połączenie - konfekwencje

    Sprzedadzą część stacji - kilkaset - kupi je inny koncern z zagranicy.
    Potrzebna zgoda UOKiK a nawet samej Rady Europy ze względu na skale.
    Nie można podobno mieć więcej, niż 40 % rynku.
    Jak Rada EU ma się nie zgodzić, skoro zrobi się miejsce dla zagranicznego koncernu ?
    Zyski wyprowadzi z Polski.
    Oddają tort innym i jeszcze mówią, że to dobre jest...
    Czy ja śnie, czy to się ma naprawdę wydarzyć ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane