- 1 Tanio nie jest, ale bez "paragonów grozy" (71 opinii)
- 2 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (70 opinii)
- 3 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (141 opinii)
- 4 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (116 opinii)
- 5 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (62 opinie)
- 6 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (35 opinii)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2021-08-04 08:36
Buhaha (7)
"dobra zmiana" tylko obiecywać potrafi .... oj potrafi, ile tych obiecanek już było ...
A co mamy ? Polskę w ruinie :(
***** ***- 72 43
-
2021-08-04 08:46
***** tvn (2)
Podatki 3 x 15% obiecywał tuskaszenko
- 25 31
-
2021-08-05 07:41
Podwyższenie podatków to dzieło bankstera i oszusta Maowieckiego
- 2 2
-
2021-08-04 08:54
chyba jaroszenko....
..... ...
- 23 19
-
2021-08-04 14:00
Dobrze młody człowieku ***** *** jak to mówisz.... (2)
A teraz odbierz sobie wypłatę 2500 - 3000 zl, wróć spokojnie do własnego mieszkania. Zaparz meliski, usiądź sobie wygodnie i podziękuj Panu Kaczyńskiemu. Bo jeszcze 6 lat temu nie miałbyś takich możliwości, dokladalbys swoje 1400 zł mamie do rachunków.
- 10 23
-
2021-08-04 17:49
Jakie własne mieszkanie? Za rządów PiS ceny tak poszły w górę, że musiałem wrócić do mamy.
- 13 4
-
2021-08-04 16:02
SUPER "specjalista"
Szef Klubu PiS w Gdańsku został wiceprezesem w Porcie Gdynia" Czy to ty?
- 15 5
-
2021-08-04 09:20
taurus
kościołowi zapewniła wszystkie profity z nawiązka , nie do każdego jest adresowana obiecanka
- 10 12
-
2021-08-05 06:56
Po co w Polsce cokolwiek budować.
Po co nam port centralny, przecież porty są w Niemczech, udostępniamy nieodpłatnie nasze drogi i tory kolejowe Niemcom i po sprawie. Jako kraj satelicki jesteśmy im to winni.
- 2 2
-
2021-08-04 16:51
port zamiast czolgów (2)
Mozna bylo zamiast 250 abramsiw wybudowac port w Gdansku i zostaloby jeszcze 13 mld....i to bez PPP....zastanówcie się nad tym
- 7 1
-
2021-08-05 06:22
Jakue czołgi..?
Tym gamoniom nikt nie sprzeda nic bardziej skomplikowanego niż kij od miotły...
- 1 0
-
2021-08-04 17:14
tylko wtedy i tak moga sie tu zjawic...
I to w gratisie.
- 0 0
-
2021-08-04 11:53
No i znowu beda PISaczyc ze zagraniczne firmy maja wszystko w swoich lapach , no ale polskie firmy nic nie chca inwestowac (1)
chca przyjsc na gotowe i od pierwszego dnia tylko zysk kasowac. I dlatego znowu inwestorami portu centralnego bedzie zagranica a potem polskie firmy beda placic krocie za wynajem zeby skozystac z nabrzeza. Trzeba wczesniej myslec i do przodu inwestowac i wtedy sie wygrywa.
- 13 1
-
2021-08-05 06:16
A niby jak polskie firmy mają inwestować?
Skoro nawet nie wiedzą jakie podatki będą w przyszłym roku? Dla pisowskich teoretyków typu Patkowski (grupa Sójki w przedszkolu jakby ktoś szukał) 19% czy 45 to niewielka różnica, a dla poważnych ludzi to sygnał, żeby poczekać aż ci dyletanci pójdą w p....
- 1 1
-
2021-08-04 11:05
Czar (9)
PO ma rację, przecież wszystko jest w Niemczech, nawet robotę przy szparagach mają dla nas.
- 38 44
-
2021-08-04 11:17
oj biedny ograniczony umyslowo człowieku wyznawco Jarka (6)
Twój rzad okrada wszystkich łącznie z Tobą a ty jeszcze klaszczesz i bijesz brawo.
A co do portów nie dziwi mnie import towarów przez Niemcy gdzie VAT jest 15 procent ( i można to w całej UE sprzedać) zamiast płacić 23% jak w Polsce. Ale Ty i tak nie umiesz liczyć więc pewnie nie zrozumiesz- 18 14
-
2021-08-04 11:31
Tak i to PiS podniósł VAT do 23% (5)
- 7 11
-
2021-08-05 06:09
Za to ja pamiętam, gdy kaczor stał z kanistrem bełkocząc coś o wysokich podatkach i akcyzach - paliwo drogie jak nigdy, gdzie on teraz jest? Przypomnę że pinokio kilka lat temu dorzucił opłatę paliwową +10 gr/litr. Jakoś nie kwapi się z jej zniesieniem...
- 1 0
-
2021-08-04 11:44
a pamietasz jak pis obiecał obnizyc VAT , i opłaty paliwowe czy masz tylko ku..wizje w domu ?? (2)
a 10 gr do kazdego litra na drogi gminne to PO dołozyło ?? że o innych podatkach nie wspomnę...
- 11 3
-
2021-08-04 12:22
Pamiętasz jak Tusk też to obiecał? (1)
- 5 6
-
2021-08-04 18:43
Tusk nie rządzi od ponad 6 lat - rządzi kto inny. Gdybyś oglądał TVP to byś wiedział. Chociaż - czy aby na pewno?
- 5 1
-
2021-08-04 11:41
tak bo przedłuzył blędną decyzję, i nie obniżył a rządzi nie od wczoraj.
- 12 4
-
2021-08-05 06:06
Chyba dla nas..
Bo wy pisiaki doicie ze spółek Skarbu Państwa...
- 1 0
-
2021-08-04 12:13
bylo sie uczyc
ja tu w Niemczech szparagów nie zbieram.
- 4 3
-
2021-08-04 10:12
Port. (2)
Odłożenie lub nie wybudowanie portu tzw centralnego jest jak najbardziej po myśli Niemcom i Holendrą. Do tego VIA Karpatia i zmarginesujemy znaczenie naszych portów do minimum. Jedną z gorszych decyzji gospodarczo politycznych.
- 18 12
-
2021-08-05 06:04
Holendrą...
Oto pierwszy absolwent szkoły dzbanów im. ministra Czarnka ;-P
- 1 0
-
2021-08-04 11:02
Holendrą z ciebie łacha.
- 8 0
-
2021-08-04 09:21
Za Gierka już dawno budowa szłaby pełną parą. (10)
Za to nieudacznicy tylko marzyć potrafią i kasę państwową doić... elektrownia atomowa, farmy wiatrowe na Bałtyku, zapora na Wiśle, fabryka elektryków, rozbudowa elektrowni w Ostrołęce, lotnisko centralne... kilka przykładów na gorąco. Podczepiają się pod prywatne inwestycje (vide DCT) i szczerzą zęby w szerokim zakłamanym uśmiechu. Tyle te polityczne partacze potrafią.
- 54 19
-
2021-08-04 11:53
(4)
Za Gierka - obok inwestycji trafionych - zmarnowano mnóstwo pieniędzy i materiałów na inwestycje całkowicie niepotrzebne i nieprzemyślane. Zresztą obecny rząd też ładuje bez sensu, patrz Ostrołęka i zmarnowane 1,3 miliarda złotych, bo postawiono na przestarzałą technologię, zamiast pomyśleć długofalowo.
- 8 1
-
2021-08-04 14:49
bo postawiono na przestarzałą technologię...bo ty tak powiedziałeś (2)
w DE 3 elektrownie budują takie i jest ok i w d*** mają zdanie mędrków z PE, a u nas spuszczają się na każde skinienie tych ameb. Mówisz o długofalowości - atom ? spoko, tyle, że koszt budowy jest prawie 40 razy większy...
- 5 1
-
2021-08-04 21:53
(1)
I koszt skladowania zuzytych smieci tez jest gigantycznie drogi
- 2 0
-
2021-08-05 06:00
Jasne, taniej składować sadzę z kominów węglowych w naszych płucach... prawda?
- 1 1
-
2021-08-04 14:31
"zamiast pomyśleć długofalowo"
czyli jak?
Weź pod uwagę budżet...- 2 2
-
2021-08-04 11:43
Podniesienie wieku emerytalnego,kradziez pieniedzy z ofe,mafia paliwowa itd (4)
- 10 10
-
2021-08-04 14:27
Podniesienie wieku em. jest nieuchronne (1)
Inaczej system się załamie a przyszłym emerytom nie wystarczy nawet na czynsz. Niestety ale przy wciąż ujemnym przyroście naturalnym tak to realnie wygląda.
- 8 4
-
2021-08-04 20:58
system sie zalamie z powodu braku miejsc pracy
I sensu probowania czegokolwiek. Co z tego, ze dziadek nie pojdzie na emeryture, skoro wyladuje na bezrobociu i/lub rencie czy innej pomocy spolecznej.
Sadzisz, ze to nie kosztuje?!
Mlodzi emigruja i i sie mnoza za granicami, tam gdzie rozumie sie co to potencjal demograficzny a nie perpetum mobile w postaci sily roboczej, co sama sie odtwarza.- 3 1
-
2021-08-04 20:51
gościu pisze o przemyśle a ty tuz z emerytami i mafią wyskakujesz :D
- 2 0
-
2021-08-04 12:10
Takie to nieudolne jak i obecna władza.
- 7 2
-
2021-08-05 05:49
Znawcy
Najlepsze jest to że prawie kazdy z wypowiadajacych sie tu pseudo znawców tak
na prawde g..,no wie o gospodarce I dzialaniu Państwa, ale zgrywaja znawców- 1 4
-
2021-08-04 22:20
Hahahah
Hahaahahhahahaaa
- 2 2
-
2021-08-04 15:32
Jak Stiopa xd (2)
Żałosne. Zamiast najpierw zrobić rozeznanie rynku to działają od d.. y strony.
- 7 2
-
2021-08-04 21:09
co ci da rozeznanie rynku (1)
Ktory za 3-5 lat bedzie zupelnie inny?
Wzorem DCT trzeba szukac partneriw zainteresowanych rozwojem i oferowac im realizacje zamierzen. Odpowiedzialnie i niezawodnie.
Gdy DCT zaoferowam mozliwosci Maersk, ten chwili sie nie wahal i porzucil blogo spiaca Gdynie.
Tak sie to robi.
Za takim leaderem ida inni i kula sie kreci i rozpedza. Tylko caly czas musi byc rozwoj i doskonalenie a nie "badanie rynku". Mozliwosci tworza rynek. U nie jest to tylko jedno nabrzeze. Zeby niewiadomo jak "centalne".- 1 3
-
2021-08-04 21:48
Płasko rozumiesz badanie rynku. Widać że nie miałeś nic z tym wspólnego.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.