- 1 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (59 opinii)
- 2 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (138 opinii)
- 3 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (115 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (61 opinii)
- 5 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (35 opinii)
- 6 Spółka Mondry pozostanie w "zbożowym" (22 opinie)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2021-08-04 09:42
Naduzywane slowo "centralny" mozna zastapic prawie juz zapomnianym "koncentracyjny". (1)
- 15 7
-
2021-08-04 12:37
centralne..
Dni Morza i oczywiście narodowe dni Morza
- 1 0
-
2021-08-04 12:35
szwaby z ruskimi blokuja,zrobic to do spolki z chinami oni szukaja przyczulka w europie
- 4 9
-
2021-08-04 12:30
Tak wygląda realizacja planów w Pislamie
- 9 3
-
2021-08-04 11:07
Nie po to się kopie do Elbląga by w trójmieście inwestować (1)
- 11 7
-
2021-08-04 12:13
ale w tym elblągu kompletnie nic nie powstaje, żadna infrastruktura.
- 7 1
-
2021-08-04 10:58
(1)
I dobrze podskakujecie to PiS ma was gdzieś..Don ek którego tak kochacie też wam nie nawalił ..Gdańsk dziura..jak nie ma turystów dziura do kwadratu
- 6 25
-
2021-08-04 11:46
Za to podkarpacie bez turystów to mekka , co nie ?
Oj, żeby tylko ich nie zamknęli, przy kolejnej fali jak będzie się liczyć wyszczepialność.
- 8 2
-
2021-08-04 09:01
(1)
Jak nasi politycy skutecznie dążą do orbanizacji kraju, do tego ciągle skłócają nas z zachodem, nawet ze Stanami Zjednoczonymi... Fantastycznie wpływa to na wizerunek;), dziwicie się więc, że inwestorzy olali ten projekt?
- 39 30
-
2021-08-04 11:20
USA
USA ma nas głęboko w poważaniu delikatnie pisząc!!!
Znamy to F-16 za 1 dolara,osprzęt i serwis za miliony dolarów!!!- 12 1
-
2021-08-04 11:08
Kolejny efekt polskiego bezwładu, porty też zaczynają hamować
mimo gadania pinokia.- 15 5
-
2021-08-04 10:57
Kolejny wielki sukces pisiego nierządu. Żaden poważny inwestor nie będzie rozmawiał z pisowieckimi nieudacznikami
- 17 13
-
2021-08-04 10:07
Horała to taki nasz mini Obajtek.
Tylko bez zaplecza i pieniędzy.
- 22 9
-
2021-08-04 09:45
Gigantomania.
Próbują coś wymleć aby zaistnieć.
- 13 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.