• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • Buhaha (7)

    "dobra zmiana" tylko obiecywać potrafi .... oj potrafi, ile tych obiecanek już było ...
    A co mamy ? Polskę w ruinie :(
    ***** ***

    • 72 43

    • ***** tvn (2)

      Podatki 3 x 15% obiecywał tuskaszenko

      • 25 31

      • Podwyższenie podatków to dzieło bankstera i oszusta Maowieckiego

        • 2 2

      • chyba jaroszenko....

        ..... ...

        • 23 19

    • Dobrze młody człowieku ***** *** jak to mówisz.... (2)

      A teraz odbierz sobie wypłatę 2500 - 3000 zl, wróć spokojnie do własnego mieszkania. Zaparz meliski, usiądź sobie wygodnie i podziękuj Panu Kaczyńskiemu. Bo jeszcze 6 lat temu nie miałbyś takich możliwości, dokladalbys swoje 1400 zł mamie do rachunków.

      • 10 23

      • Jakie własne mieszkanie? Za rządów PiS ceny tak poszły w górę, że musiałem wrócić do mamy.

        • 13 4

      • SUPER "specjalista"

        Szef Klubu PiS w Gdańsku został wiceprezesem w Porcie Gdynia" Czy to ty?

        • 15 5

    • taurus

      kościołowi zapewniła wszystkie profity z nawiązka , nie do każdego jest adresowana obiecanka

      • 10 12

  • Po co w Polsce cokolwiek budować.

    Po co nam port centralny, przecież porty są w Niemczech, udostępniamy nieodpłatnie nasze drogi i tory kolejowe Niemcom i po sprawie. Jako kraj satelicki jesteśmy im to winni.

    • 2 2

  • port zamiast czolgów (2)

    Mozna bylo zamiast 250 abramsiw wybudowac port w Gdansku i zostaloby jeszcze 13 mld....i to bez PPP....zastanówcie się nad tym

    • 7 1

    • Jakue czołgi..?

      Tym gamoniom nikt nie sprzeda nic bardziej skomplikowanego niż kij od miotły...

      • 1 0

    • tylko wtedy i tak moga sie tu zjawic...

      I to w gratisie.

      • 0 0

  • No i znowu beda PISaczyc ze zagraniczne firmy maja wszystko w swoich lapach , no ale polskie firmy nic nie chca inwestowac (1)

    chca przyjsc na gotowe i od pierwszego dnia tylko zysk kasowac. I dlatego znowu inwestorami portu centralnego bedzie zagranica a potem polskie firmy beda placic krocie za wynajem zeby skozystac z nabrzeza. Trzeba wczesniej myslec i do przodu inwestowac i wtedy sie wygrywa.

    • 13 1

    • A niby jak polskie firmy mają inwestować?

      Skoro nawet nie wiedzą jakie podatki będą w przyszłym roku? Dla pisowskich teoretyków typu Patkowski (grupa Sójki w przedszkolu jakby ktoś szukał) 19% czy 45 to niewielka różnica, a dla poważnych ludzi to sygnał, żeby poczekać aż ci dyletanci pójdą w p....

      • 1 1

  • Czar (9)

    PO ma rację, przecież wszystko jest w Niemczech, nawet robotę przy szparagach mają dla nas.

    • 38 44

    • oj biedny ograniczony umyslowo człowieku wyznawco Jarka (6)

      Twój rzad okrada wszystkich łącznie z Tobą a ty jeszcze klaszczesz i bijesz brawo.
      A co do portów nie dziwi mnie import towarów przez Niemcy gdzie VAT jest 15 procent ( i można to w całej UE sprzedać) zamiast płacić 23% jak w Polsce. Ale Ty i tak nie umiesz liczyć więc pewnie nie zrozumiesz

      • 18 14

      • Tak i to PiS podniósł VAT do 23% (5)

        • 7 11

        • Za to ja pamiętam, gdy kaczor stał z kanistrem bełkocząc coś o wysokich podatkach i akcyzach - paliwo drogie jak nigdy, gdzie on teraz jest? Przypomnę że pinokio kilka lat temu dorzucił opłatę paliwową +10 gr/litr. Jakoś nie kwapi się z jej zniesieniem...

          • 1 0

        • a pamietasz jak pis obiecał obnizyc VAT , i opłaty paliwowe czy masz tylko ku..wizje w domu ?? (2)

          a 10 gr do kazdego litra na drogi gminne to PO dołozyło ?? że o innych podatkach nie wspomnę...

          • 11 3

          • Pamiętasz jak Tusk też to obiecał? (1)

            • 5 6

            • Tusk nie rządzi od ponad 6 lat - rządzi kto inny. Gdybyś oglądał TVP to byś wiedział. Chociaż - czy aby na pewno?

              • 5 1

        • tak bo przedłuzył blędną decyzję, i nie obniżył a rządzi nie od wczoraj.

          • 12 4

    • Chyba dla nas..

      Bo wy pisiaki doicie ze spółek Skarbu Państwa...

      • 1 0

    • bylo sie uczyc

      ja tu w Niemczech szparagów nie zbieram.

      • 4 3

  • Port. (2)

    Odłożenie lub nie wybudowanie portu tzw centralnego jest jak najbardziej po myśli Niemcom i Holendrą. Do tego VIA Karpatia i zmarginesujemy znaczenie naszych portów do minimum. Jedną z gorszych decyzji gospodarczo politycznych.

    • 18 12

    • Holendrą...

      Oto pierwszy absolwent szkoły dzbanów im. ministra Czarnka ;-P

      • 1 0

    • Holendrą z ciebie łacha.

      • 8 0

  • Za Gierka już dawno budowa szłaby pełną parą. (10)

    Za to nieudacznicy tylko marzyć potrafią i kasę państwową doić... elektrownia atomowa, farmy wiatrowe na Bałtyku, zapora na Wiśle, fabryka elektryków, rozbudowa elektrowni w Ostrołęce, lotnisko centralne... kilka przykładów na gorąco. Podczepiają się pod prywatne inwestycje (vide DCT) i szczerzą zęby w szerokim zakłamanym uśmiechu. Tyle te polityczne partacze potrafią.

    • 54 19

    • (4)

      Za Gierka - obok inwestycji trafionych - zmarnowano mnóstwo pieniędzy i materiałów na inwestycje całkowicie niepotrzebne i nieprzemyślane. Zresztą obecny rząd też ładuje bez sensu, patrz Ostrołęka i zmarnowane 1,3 miliarda złotych, bo postawiono na przestarzałą technologię, zamiast pomyśleć długofalowo.

      • 8 1

      • bo postawiono na przestarzałą technologię...bo ty tak powiedziałeś (2)

        w DE 3 elektrownie budują takie i jest ok i w d*** mają zdanie mędrków z PE, a u nas spuszczają się na każde skinienie tych ameb. Mówisz o długofalowości - atom ? spoko, tyle, że koszt budowy jest prawie 40 razy większy...

        • 5 1

        • (1)

          I koszt skladowania zuzytych smieci tez jest gigantycznie drogi

          • 2 0

          • Jasne, taniej składować sadzę z kominów węglowych w naszych płucach... prawda?

            • 1 1

      • "zamiast pomyśleć długofalowo"

        czyli jak?
        Weź pod uwagę budżet...

        • 2 2

    • Podniesienie wieku emerytalnego,kradziez pieniedzy z ofe,mafia paliwowa itd (4)

      • 10 10

      • Podniesienie wieku em. jest nieuchronne (1)

        Inaczej system się załamie a przyszłym emerytom nie wystarczy nawet na czynsz. Niestety ale przy wciąż ujemnym przyroście naturalnym tak to realnie wygląda.

        • 8 4

        • system sie zalamie z powodu braku miejsc pracy

          I sensu probowania czegokolwiek. Co z tego, ze dziadek nie pojdzie na emeryture, skoro wyladuje na bezrobociu i/lub rencie czy innej pomocy spolecznej.
          Sadzisz, ze to nie kosztuje?!
          Mlodzi emigruja i i sie mnoza za granicami, tam gdzie rozumie sie co to potencjal demograficzny a nie perpetum mobile w postaci sily roboczej, co sama sie odtwarza.

          • 3 1

      • gościu pisze o przemyśle a ty tuz z emerytami i mafią wyskakujesz :D

        • 2 0

      • Takie to nieudolne jak i obecna władza.

        • 7 2

  • Znawcy

    Najlepsze jest to że prawie kazdy z wypowiadajacych sie tu pseudo znawców tak
    na prawde g..,no wie o gospodarce I dzialaniu Państwa, ale zgrywaja znawców

    • 1 4

  • Hahahah

    Hahaahahhahahaaa

    • 2 2

  • Jak Stiopa xd (2)

    Żałosne. Zamiast najpierw zrobić rozeznanie rynku to działają od d.. y strony.

    • 7 2

    • co ci da rozeznanie rynku (1)

      Ktory za 3-5 lat bedzie zupelnie inny?
      Wzorem DCT trzeba szukac partneriw zainteresowanych rozwojem i oferowac im realizacje zamierzen. Odpowiedzialnie i niezawodnie.
      Gdy DCT zaoferowam mozliwosci Maersk, ten chwili sie nie wahal i porzucil blogo spiaca Gdynie.
      Tak sie to robi.
      Za takim leaderem ida inni i kula sie kreci i rozpedza. Tylko caly czas musi byc rozwoj i doskonalenie a nie "badanie rynku". Mozliwosci tworza rynek. U nie jest to tylko jedno nabrzeze. Zeby niewiadomo jak "centalne".

      • 1 3

      • Płasko rozumiesz badanie rynku. Widać że nie miałeś nic z tym wspólnego.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane