- 1 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (56 opinii)
- 2 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (110 opinii)
- 3 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (20 opinii)
- 4 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (171 opinii)
- 5 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (150 opinii)
- 6 Spółka Mondry pozostanie w "zbożowym" (15 opinii)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2021-08-04 12:09
po co rozwijać pomysł na siłę , będzie potrzeba to będzie Port Centralny (3)
Za komunu wymyślano przemysłowe inwestycje i teraz mamy trupy przemysłowe plus zatrute powietrze
- 6 7
-
2021-08-04 21:11
potrzeby to mozesz zdefiniowac dzisiaj
A port powstanie za 3-5 lat...
- 0 1
-
2021-08-04 14:37
Dlaczego na siłę?
Czy porty nimieckie albo holenderskie stoją puste? Chyba nie. Skoro więc my również mamy dostęp do morza to korzystajmy z tego. A budowa takiego portu nie trwa chwili.
- 3 1
-
2021-08-04 12:15
tak lepiej kartofle uprawiać i krowy hodować, po co nam przemysł i infrastruktura :D
- 3 2
-
2021-08-04 10:11
(3)
Miała być druga Irlandia, miała być druga Japonia. A jest drugi Bangladesz.
- 23 9
-
2021-08-04 14:43
taak?! (2)
to gdzie te szwalnie dla całego świata?
- 2 1
-
2021-08-04 20:33
W TVP info ..Sama szfalnia faktow cala dobe. (1)
Tak tam szyja ,ze z Tuska zrobili Niemca.
- 2 0
-
2021-08-04 21:00
fakty
To w Faktach.
- 1 1
-
2021-08-04 10:41
(1)
Takiego zamentu czyli burdelu w porcie nie było nigdy
- 12 10
-
2021-08-04 20:33
Pisowski porzadek.
- 1 0
-
2021-08-04 14:57
Kiedy Totalni donosiciele z opozycji uspokoją sie ? (3)
Pamietamy jak Polske zwijali
- 8 14
-
2021-08-04 19:01
podpisz sie
trollu ruski spod Moskwy
- 1 1
-
2021-08-04 15:56
Musisz się koniecznie zaszczepić
na to samo co twoi kumple - tylko nie wiem czy na brak mózgu pomaga
- 6 1
-
2021-08-04 15:05
Powiedzmy precyzyjniej, zwijał tę Polskę w ruinie Niemiec Tusk, ale teraz rządzi nami taki nasz "Geniusz Karpat" i teraz jest miodzio.
- 4 3
-
2021-08-04 18:55
Przy tak szbko galopujących cenach materiłów budowlanych i robociżnie to jest duże ryzyko przystępować do przetargu
- 3 0
-
2021-08-04 17:34
Ludzie jak owce i tak wierzą politykom
Nie mają pamięci Uśmiechają się tylko coś pogadają i głosują na nich.A politycy pękają ze śmiechu i określają ich mianem czarnej masy ,która wszystko kupi.No prawda czy nie?
- 6 0
-
2021-08-04 15:11
12 mld na tak potężną inwestycję, to blisko trzy razy za mało! Jej realny koszt to prawie 34 mld ale....., (1)
można budować etapami, które będą działać a część zysków przeznaczać na kształt docelowy, z infrastrukturą możliwą do późniejszej rozbudowy, w miarę potrzeb. To tak w baaaardzo telegraficznym skrócie. Nie dziwi zatem, ża ani w Polsce ani poza nią, nie ma chętnych do budowy. Kasa kasa kasa....
- 3 1
-
2021-08-04 17:19
zainteresuj sie za jaka kase powstalo DCT
To bardzo "kompaktowy" pieniadz.
I tak nalezy dzialac a nie z gornolotnymi przymiotnikami typu "centralny"...
Z tym to znacznie lepsi maja problem - patrz berlinskie lotnisko.- 1 0
-
2021-08-04 16:06
A mnie zastanawiia na ile mln skasowała ta firma co doradzała zarządowi
- 8 0
-
2021-08-04 12:53
A wy wierzycie we wszystko co wam "niezależne" trójmiasto pl napisze (1)
Oni wiedzą najlepiej z kim trwają rozmowy i na jakim są etapie :) Nie ma to jak lewacka propaganda.
- 10 10
-
2021-08-04 15:07
Posłuchaj wieczorem tvp. tvp prawdę Ci powie.
- 5 1
-
2021-08-04 14:58
Czy kogoś to dziwi? Raczej nie powinno.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.