• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • po co rozwijać pomysł na siłę , będzie potrzeba to będzie Port Centralny (3)

    Za komunu wymyślano przemysłowe inwestycje i teraz mamy trupy przemysłowe plus zatrute powietrze

    • 6 7

    • potrzeby to mozesz zdefiniowac dzisiaj

      A port powstanie za 3-5 lat...

      • 0 1

    • Dlaczego na siłę?

      Czy porty nimieckie albo holenderskie stoją puste? Chyba nie. Skoro więc my również mamy dostęp do morza to korzystajmy z tego. A budowa takiego portu nie trwa chwili.

      • 3 1

    • tak lepiej kartofle uprawiać i krowy hodować, po co nam przemysł i infrastruktura :D

      • 3 2

  • (3)

    Miała być druga Irlandia, miała być druga Japonia. A jest drugi Bangladesz.

    • 23 9

    • taak?! (2)

      to gdzie te szwalnie dla całego świata?

      • 2 1

      • W TVP info ..Sama szfalnia faktow cala dobe. (1)

        Tak tam szyja ,ze z Tuska zrobili Niemca.

        • 2 0

        • fakty

          To w Faktach.

          • 1 1

  • (1)

    Takiego zamentu czyli burdelu w porcie nie było nigdy

    • 12 10

    • Pisowski porzadek.

      • 1 0

  • Kiedy Totalni donosiciele z opozycji uspokoją sie ? (3)

    Pamietamy jak Polske zwijali

    • 8 14

    • podpisz sie

      trollu ruski spod Moskwy

      • 1 1

    • Musisz się koniecznie zaszczepić

      na to samo co twoi kumple - tylko nie wiem czy na brak mózgu pomaga

      • 6 1

    • Powiedzmy precyzyjniej, zwijał tę Polskę w ruinie Niemiec Tusk, ale teraz rządzi nami taki nasz "Geniusz Karpat" i teraz jest miodzio.

      • 4 3

  • Przy tak szbko galopujących cenach materiłów budowlanych i robociżnie to jest duże ryzyko przystępować do przetargu

    • 3 0

  • Ludzie jak owce i tak wierzą politykom

    Nie mają pamięci Uśmiechają się tylko coś pogadają i głosują na nich.A politycy pękają ze śmiechu i określają ich mianem czarnej masy ,która wszystko kupi.No prawda czy nie?

    • 6 0

  • 12 mld na tak potężną inwestycję, to blisko trzy razy za mało! Jej realny koszt to prawie 34 mld ale....., (1)

    można budować etapami, które będą działać a część zysków przeznaczać na kształt docelowy, z infrastrukturą możliwą do późniejszej rozbudowy, w miarę potrzeb. To tak w baaaardzo telegraficznym skrócie. Nie dziwi zatem, ża ani w Polsce ani poza nią, nie ma chętnych do budowy. Kasa kasa kasa....

    • 3 1

    • zainteresuj sie za jaka kase powstalo DCT

      To bardzo "kompaktowy" pieniadz.
      I tak nalezy dzialac a nie z gornolotnymi przymiotnikami typu "centralny"...
      Z tym to znacznie lepsi maja problem - patrz berlinskie lotnisko.

      • 1 0

  • A mnie zastanawiia na ile mln skasowała ta firma co doradzała zarządowi

    • 8 0

  • A wy wierzycie we wszystko co wam "niezależne" trójmiasto pl napisze (1)

    Oni wiedzą najlepiej z kim trwają rozmowy i na jakim są etapie :) Nie ma to jak lewacka propaganda.

    • 10 10

    • Posłuchaj wieczorem tvp. tvp prawdę Ci powie.

      • 5 1

  • Czy kogoś to dziwi? Raczej nie powinno.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane