- 1 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (40 opinii)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (76 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (157 opinii)
- 4 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 5 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 6 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej
Nowy prom dla PŻB, który ma powstać w ramach projektu Batory, wciąż jest w fazie projektu, dlatego narodowy przewoźnik musiał sięgnąć po koło ratunkowe. Jest nim czarter używanej jednostki. Prom "Nova Star" przypłynął do Trójmiasta, ale w regularne rejsy na trasie Gdańsk-Nynäshamn wyruszy prawdopodobnie dopiero w czerwcu.
- Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej informuje, że realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowaliśmy kolejny etap tej strategii, polegającej na wprowadzeniu używanej jednostki Nova Star na linię Gdańsk - Nynäshamn. Prom ten był zaplanowany w strategii rozwoju spółki, jako kluczowy element, do momentu zrealizowania budowy nowej jednostki - napisano w komunikacie.
Prom już jest w Gdańsku, jednak zanim wyruszy w regularne rejsy przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Armator nie podaje informacji kiedy wyruszy w trasę, jednak na stronie internetowej PŻB można znaleźć informacje o cenach biletów i tam pojawia się termin czerwcowy.
- Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe - czytamy w komunikacie PŻB.
"Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Teraz ostał wyczarterowany przez PŻB Polferries. Ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich.
Choć w komunikatach pojawiła się określenie "pozyskanie" promu, to nie oznacza to jednak jego zakupu. Prom został wyczarterowany, na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju.
"Nova Star" będzie pływał na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem "Wawel". Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci.
PŻB ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f "Wawel" wybudowany w 1980 roku, m/v "Baltivię" z 1981 roku, m/f "Mazovię" zbudowaną w 1996 roku oraz m/f "Cracovię" z 2002 roku. Promy te pływają na trasach Gdańsk-Nynashamn i Świnoujście-Ystad.
Polski armator musi działać, aby skutecznie walczyć z konkurencją, która jest bardzo aktywna. Szwedzki armator Stena Line już zamówił kilka promów w Chinach, z kolei w Świnoujściu rozwija działalność niemiecka firma TT Line. Według szacunków rynek bałtyckich przewozów zwiększy się do 2030 r. o 50 proc. Armatorzy mają więc dobre perspektywy rozwoju, ale potrzebne są szybkie działania.
Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan
Niestety, realizacja programu Batory, czyli budowy nowych promów - delikatnie rzecz ujmując - przeciąga się. W czerwcu ub. roku na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym uroczyście położono stępkę pod pierwszy z promów dla PŻB. Położono symbolicznie, bo blach nie cięto, a budowa jeszcze się nie rozpoczęła do dziś. W połowie września ub. roku przy okazji targów Baltexpo prezes PŻB zapewniał, że wszystko idzie zgodzie z planem, że projekt promu i finansowanie będzie zabezpieczone najpóźniej do końca roku. Na razie szykuje nam się jednak w czerwcu pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu, który nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądał i ile kosztował.
Miejsca
Opinie (49) 3 zablokowane
-
2018-03-28 20:31
Batory się w grobie przewraca
Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej informuje, że realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa NOWYCH promów, zrealizowaliśmy kolejny etap tej strategii, polegającej na wprowadzeniu UŻYWANEJ jednostki Nova Star na linię Gdańsk - Nynäshamn
- 14 2
-
2018-03-28 20:09
Tu jest zimno! Niech pływa,ale
do cieplego kraju !
- 2 1
-
2018-03-28 19:33
Brawo PiS
Widziałem nowy prototyp wózka elektrycznego Ursusa wygląda jak wózki które jeździły po polskich dworcach 30 lat temu tyle że dali trochę plastiku podobnie wygląda prototyp el. Lublina które wygląda jak stary Lublin . Więc nowy prom będzie podobny do Batorego napędzany węglem żeby Górniki miały co robić
- 19 2
-
2018-03-28 18:56
Nareszcie
- 7 4
-
2018-03-28 17:54
Brzydki i coraz wiecej wszystkiego w takiej stylistyce
- 8 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.