• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom dla PŻM ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom dla PŻM ma być gotowy w 2025 roku.

Próby modelowe zakończone pomyślnie, stal i profile do budowy kadłuba już są. Gdańska Stocznia Remontowa jest gotowa do produkcji promów RoPax dla polskich armatorów państwowych - PŻM i PŻB. Już w październiku planowane jest rozpoczęcie budowy od... tzw. palenia blach.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku? PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Kilka miesięcy temu zakończono badania modelowe w basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, które potwierdziły zakładane parametry promu, m.in. stateczność, kształt kadłuba, zanurzenie, nośność, długość linii ładunkowej i prędkość. Zakończono także obliczenia wytrzymałościowe i opracowano szczegółowe wymagania techniczne dla większości urządzeń okrętowych, umożliwiając ich wybór i zakup.

- Trwa zatwierdzanie dokumentacji projektowej kadłuba przez towarzystwo klasyfikacyjne i armatora. Biuro Remontowa Marine Design & Consulting, które we współpracy z zamawiającym przygotowało projekt koncepcyjny promów, opracowuje obecnie m.in. dokumentację wykonawczą na potrzeby budowy statku, która jest w wysokim stopniu zaawansowania prac - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Wcześniej stocznia pozyskała gwarancje należytego wykonania kontraktu oraz gwarancje płatnicze. Zawarła również z konsorcjum banków umowę linii na gwarancje i akredytywy, zabezpieczające dostawy związane z realizacją projektu.

Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku

- Remontowa przystępuje do budowy jednostek z podpisanymi kontraktami na dostawy kluczowego wyposażenia, m.in. systemów energetycznych, silników i pędników, systemów automatyki i sterowania, ogrzewania i wentylacji, jak również wyposażenia ro-ro (umożliwiającego załadunek i wyładunek). Obecnie "dopinana" jest logistyka dostaw, w tym również pozostałych materiałów i wyposażenia - dodaje Grzegorz Landowski.
W budowę zaangażowana będzie nie tylko Remontowa. Kadłub będzie produkowany i montowany w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych. Bloki będą scalane za pomocą opracowanej w stoczni i dobrze sprawdzonej komercyjnie technologii przy wykorzystaniu stoczniowej infrastruktury dokowej.

Słynny Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?

Promy dla polskich armatorów
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Miejsca

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda że komuszki z PIS...

    ...będą wodowanie oglądać zza krat.

    • 6 5

  • Eko promy na mazut (1)

    yay

    • 0 2

    • Na ruski węgiel, ale cicho

      Sasin

      • 0 2

  • Będzie wpływał do Elbląga! (2)

    • 7 3

    • Będzie!

      PiS ming

      • 0 2

    • się rozumie

      • 3 2

  • Skoro Remontowa Gdańsk podjęła się budowy promów, to z pewnością zostaną zbudowane, w przeciwieństwie do pożałowania godnej stoczni w Szczecinie.

    • 10 3

  • Ale to musi boleć Totalnych donosicieli z totalnej opozycji

    • 5 6

  • (1)

    Nie podają kiedy uroczystość położenia stepki z udziałem premiera będzie. A może tą zardzewiałą ze Szczecina przywiozą?

    • 7 3

    • mnie zawsze zastanawiało jak można twierdzić, ze taki kawał metalu po byku

      jest stępką bez projektu, bo tego nie było

      taka uniwersalna stępka...

      • 1 0

  • wszyscy na umowę o pracę? (2)

    najniższa krajowa?

    • 15 19

    • (1)

      Nie, ja nie mam najniższej krajowej

      • 6 6

      • Ciebie O'bajtek nikt nie pytał.

        • 1 1

  • mam nadzieję że była przedpłata...

    • 1 0

  • Prom wraca

    bo wybory idą

    • 8 8

  • (5)

    A co z innowacyjną technologią stępki uniwersalnej pasującej do każdego statku? Położono taką w Szczecinie bez projektu statku 5 lat temu.

    • 37 14

    • Tam to była niezła jazda i TVPropaganda dla ciemnoty (2)

      • 27 4

      • (1)

        dziś poświecą gazociąg "Ściema"

        • 10 10

        • rozwiń swoją złotą myśl

          • 8 2

    • Przewieziona do stoczni w Radomiu. (1)

      Ma być zbudowany statek kosmiczny dla kosmitów.

      • 10 5

      • Partia kreuje! Co zrealizowano?

        Olga Semeniuk przewodniczącą Rady Polskiej Agencji Kosmicznej. Oto jej zadania
        Priorytetami nowej przewodniczącej ma być kreowanie polityki kosmicznej, realizacja zadań wynikających z Polskiej Strategii Kosmicznej przyjętej przez rząd w 2017 r. i przygotowanie Krajowego Programu Kosmicznego.

        • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane