• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    No i co głupki leśne wykiwałem was , pijemy teraz wódkę z Nowikem w Serocku,
    kupiłem w odpowiednim czasie trochę akcji, nie mogę napisać kto mi pożyczył trochę kasy :) a wy jelenie lecicie na bruk, hehe możecie dorobić w Grupakonie za 9 zetów

    • 2 0

    • cała prawda

      A prawda jest taka że OT nie respektują pakietu i już zwalniają ludzi a p.SZ to ma swoich tylko w uwiebieniu a resztę załogi w d*p... e. Dziś mieli spotkanie tak pisze na zproszeniu "tylko dla członków i obecność obowiązkowa" reszta załogi dla nich to jest ZERO. Taka prawda o p. SZ po cichu wszystko sprzedam aby mieć ochronkę na 5 lat.

      • 0 0

  • (8)

    Pan Biernacki pokazał swoją ważność,stawiając wygórowane warunki z których nie potrafi zejść.Nie potrafi prowadzić negocjacji,nie stara się wytłumaczyć na czym polega przydatność pracownika na danym stanowisku. W moim mniemaniu żaden z jego negocjator. Takiego przewodniczącego powinni wykopać i panowie reprezentujący WZZPGM przy BTDG powinni sami prowadzić negocjacje, zapewne było by sto razy lepiej. Z rozmów które toczą się w zakładzie wynika iż ZWIĄZKOWCY z ''Soldarności" do ostatniego momentu próbowali walczyć o zwiększenie lat ochrony( kosztem wszystkich przyszłych podwyżek i rezygnacji z premii prywatyzacyjnej)dla wszystkich. Wychodzą z sali obrad bez jakiejkolwiek próby rozmów, p.Biernacki nie dał żadnych szans na wynegocjowanie lepszego pakietu. Możemy mu podziękować.Natomiast NSZZ pogratulować dobrych negocjatorów, którzy tak czy inaczej obronili większość pracowników. A podpisują pakiet są w dalszym ciągu stroną w rozmowach i będą mogli w jakimś stopniu walczyć o pracowników. Na koniec...WUŻ-pakiet podpisany przez p.Jarosinskiego. Co tam się dzieje, nie minął czas ochrony, a ludzie są zwalniani. Co na to związki p.Biernadzkigo, nie są stroną pakietu, czyli nic nie mogą!
    Ochroniony na rok

    • 30 29

    • Teraz wiemy już wiemy kto wykiwał załogę , Szornak pije z Nowikiem w Serocku ,
      kupił w odpowiednim czasie trochę akcji a pracownicy idą na bruk

      • 0 0

    • do chronionego na rok

      kolego naprawdę szacun za twoją wypowiedz przywróciłeś mi wiarę w to że są w śrut chronionych na rok inteligentni ludzie i wiedzą że ci którzy są niezbędni do pracy nie mają się o co bać.pozdro kucior.

      • 2 1

    • I co w ostanim momecie ci zwiąkowcy Solidarności wywalczyli

      Podpisali w imieniu całej załogi zgodę na różne traktowanie poszczególnych grup zawodowych? Nie ma w zakładzie rozmów o walce związkowców Solidarności o cokolwiek. Jeszcze dzień wcześnie prezentowali takie same stanowisko, jak drugi związek. Ostatniego dnia negocjacji nagle zmieni zdane i podpisali zgodę na warunki zaaprobowane przez OLT Logistic. To ich decyzja i w dodatku mało kto może w BTD zrozumieć przyczyny tej nagłej volty zwiadowców Solidarności. Jest oczywiste że po pięciu latach nawet dźwignicowi znajdą się w takiej samej sytuacji jak pozostała część załogi. OLT Logistic rozegrał tą sprawę po mistrzowsku według zasady najpierw należy ludzi podzielić by, by potem nimi rządzić bez ograniczeń. Nie ma mowy by związkowcy Solidarności otrzymali dla swoich członków jakieś szczególne gwarancje. Podpisanej zgody nie da się cofnąć. Klamka zapadła i i wszyscy portowcy będą pamiętać kto ich tak urządził. Rozumiem, że OLT nie może dać gwarancji zatrudnienia, tak jak nie ma gwarancji, że ich palny rozwoju wypalą. Jak na dzień dzisiejszy nikt nie zna planów rozwoju BTDG proponowanych przez OLT. Na dzień dzisiejszy są to plany papierowe.

      • 5 0

    • zomo

      Pan Biernacki to karierowicz i po trupach do przodu bo ma w tym doświadczenie

      • 0 8

    • Ciekawe (2)

      Szkoda że Pan Szornak podpisał układ twierdząc że reprezentuje związek a nie pracowników.Świadkowie byli na sali.

      • 11 3

      • widzę iż ktoś brał udział w negocjacjach i był obecny na sali obrad, poproszę o więcej szczegółów

        • 3 0

      • A kogo wogóle on reprezentował????

        Ale przecież solidarność drobnicy to związek i reprezentuje tylko " związkowców "a nie reprezentant pracowników. I co panie przewodniczący zatkało kakao!!!!!!!!!!!Obyś się na tym pakiecie sam przejechał wraz ze swoją bandą związkowców!!!!!!!!!

        • 8 4

    • Na pewno w podpisanym pakiecie socjalnym są zapisane sankcje w przypadku nie dotrzymania postanowień i, jeżeli są nieprzestrzegane, to trzeba się do nich odwołać. Jeżeli związki zawodowe tego nie potrafią, to można sądownie. Nie ma znaczenia, że pakiet podpisywał zarząd portu, a nie podpisały go związki zawodowe.

      • 1 0

  • podarunek (2)

    prezesostwo BTDG dalo na swieta swoim pracownikom na otarcie lez PUZLE 1000 SZT zeby mieli czym zagluszyc glod w brzuchu wstyd panie DUBICKI

    • 2 1

    • podarunek (1)

      a 700 pln netto nie dostałeś tak jak wszyscy pracownicy?

      • 2 0

      • niezadowolony

        • 0 0

  • dzierzawca bez pieniedzy nawet na swieta

    ot logistik nie placi marynarzom dzierzawjacym statki srodladowe za przewoz towarow na zachodzie europy to jest skandal nasze pieniadze inwestuje w jakies zachcianki ktore nas malo obchodza

    • 2 0

  • No cicho sza....????????????/

    • 0 0

  • kasia

    no i co po spotkaniu z prezesem Jarosińskim???

    • 0 0

  • Umowa

    Umowa jest ściśle tajna,mimo zwrócenia się do Solidarności na piśmie o wgląd w dokument do dziś milczą i nie chcą niczego udostępnić.Jutro Jarosiński na spotkaniu powie o tych zapisach,które jeszcze bardziej wprowadzają podziały i nie gwarantują pracownikom z małymi wyjątkami w sumie niczego.

    • 6 5

  • (2)

    ale czy w końcu wiadomo jak brzmi całe porozumienie zawarte przez solidarość z OTL?

    • 1 2

    • mogą się zdziwić (1)

      Gwarancja zatrudnienia nie jest równoznaczna z gwarancją zarobku, więc niech się niektórzy nie zdziwią. Jeśli padnie akord i nadgodziny (zgodnie z obowiązującym prawem) to ciekawe czy wszyscy przepracują te gwarantowane 5 lat. Dłużej mogą popracować ci którym finanse niewiele się zmienią. Związkowcy mogli popytać gdzie w CTL mają związki zawodowe (jakoś w internecie nie mogę nic znaleźć).

      • 1 0

      • nie CTL kolego tylko OTL

        • 0 0

  • nas podobnie zalatwili

    • 1 3

  • ,, Solidarność,,

    Oczywiście spotkanie Solidarności dopiero odbyło się wczoraj ,,potajemnie,, bo jak mozna inaczej powiedzieć- panowie ,,bali się ,,nawet wywiesić informację w głównym budynku zarządu gdzie mają do tych celow swoją gablotę -tchórzostwo, żenada/ dalej pod osłoną nocy/. Potwierdzają dalej że mają zalogę w du....e, ale za parę lat na nich też przyjdzie pora, a moze nawet szybciej, bo przecież świnoujście pisalo, że oni z nimi zrobili co chcieli i w du...e mieli umowę.

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane