• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejęcie PGNiG do połowy 2022 r., Lotosu wcześniej

erka
25 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos. Komisja Europejska wydłużyła termin do 14 listopada 2021 r.
PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos. Komisja Europejska wydłużyła termin do 14 listopada 2021 r.

Jak poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin, przejęcie przez PKN Orlen Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa raczej nie nastąpi w tym roku. Ten proces zakończy się do połowy 2022 roku. Natomiast wcześniej powinno się udać zamknąć przejęcie Grupy Lotos.



- Ambicją rządu i PKN Orlen jest postarać się sfinalizować ten proces do końca 2021 r., ale nie mogę tego zagwarantować - powiedział Jacek Sasin podczas spotkania z dziennikarzami.

Mija termin ogłoszenia inwestora dla gdańskiej rafinerii



W lipcu 2021 r. Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych, w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos, do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 r. przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Komisja Europejska daje Orlenowi więcej czasu na przejęcie Lotosu



Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (77) 5 zablokowanych

  • Lotos

    Zostanie rozebrany na części pierwsze i wyprzedany dla jakiejś chorej idei.. Środki zaradcze cofną tą firmę o jakieś 50 lat!

    • 31 6

  • Ambicją rządu... (1)

    To ten "rząd" ma jakieś ambicje?

    • 40 7

    • tak, przejąć władzę całkowitą, jak widać loża Polin radzi sobie lepiej niż poprzednia

      • 3 1

  • To będzie piękna katastrofa, za którą kilku ludzi jak nic pójdzie za kraty

    • 14 7

  • Na wyższych piętrach "słoika" już od jakiegoś czasu krążą plotki....

    ..... że w tym roku to pseudo-przejęcie się nie uda.
    Ale presja z góry jest i nie wiadomo co z tego wszystkiego wyjdzie.
    W GL pozatrudniali armię darmozjadów bez pojęcia, wiedzy i umiejętności, wywalili mnóstwo pieniędzy tylko na potrzeby przejęcia. Ciekawe, co z tego wyjdzie, ciekawe....
    Mam wrażenie, że na takie warunki KE sipuary zgodziły się na złość Donaldowi, co było dość głupim posunięciem. No chyba że chodziło tylko i wyłącznie o likwidację Lotosu.....

    • 25 3

  • i znowu ceny w górę.

    • 7 5

  • Gdansk wygra (2)

    Tylko w jednym dużym koncernie

    • 7 27

    • Wyjaśnij... (1)

      (...) w jaki sposób, na podstawie jakich przesłanek?

      • 8 2

      • żadnych, taki ma przekaz, to go podał.

        • 7 3

  • absurd i żenada (2)

    Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską powodują, że to nie jest żadna fuzja tylko zniszczenie Lotosu, dodatkowo wpuszczenie do Polski konkurencji dla której trzeba zbudować infrastrukturę

    • 84 6

    • UE za porada rudego, zapodala takie warunki ,ze tylko i**ota zgodzilby sie

      na taka dewastacje majatku narodowego.Nikt normalny nie zgodziby sie na faktycznie zniszczenie mienia Lotosu.Nawet do glowy im nie przyszlo,ze PiS przyjmie takie warunki nie baczac na straty dla calego polskiego spoleczenstwa-a w szczegolnosci spolecznosci Pomorza.Oni po trupach chca skupic caly wytworzony w Polsce mjatek w warszawce.Tam ma byc las wiezowcow niczym w Chicago,a w Polsce prowincjonalnej bieda i emigracja na zmywak.

      • 21 5

    • Przecież o to własnie chodziło od poczatku

      • 12 2

  • Fajnie by było zrobić taki jeden wspólny np. Orl-On czy POL-MAN

    na wzór He-mana i tam dołączyć Pzu, Pko, Lot, Nbp, Zus, Pup, Mops, Abw, Cbś, Pzmot i jeszcze takie działka dorobić jak mają Transformersy ale by się nas dopiero bali !

    • 27 6

  • Kara za takie głosowanie.

    • 20 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes Zarządu sopockiej spółki Blue Media, jednego z największych dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze finansów. W Blue Media odpowiada m.in. za obszar bezpieczeństwa oraz rozwój biznesu, w tym za planowanie strategicznych kierunków rozwoju firmy. Wierzy, że umiejętności łączenia różnych dziedzin i wyciągania wniosków powinniśmy uczyć się już w szkole. Prywatnie meloman, pasjonat kina...

Najczęściej czytane