• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewoźnicy chcą ważyć przeładowane TIR-y w portach

Piotr Weltrowski
29 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu. Gdyby wprowadzić w życie pomysł pomorskich przewoźników, przeciążone ciężarówki w ogóle nie opuszczałyby terminalu.

Pomorscy przewoźnicy twierdzą, że wiedzą jak rozwiązać problem przeładowanych TIR-ów na naszych drogach. Ich zdaniem wystarczyłoby ustawienie wag przy wyjeździe z portów. Twierdzą także, że jest to możliwe bez kosztownych inwestycji i nowych rozwiązań ustawowych.



Czy wprowadzenie wag przy wyjazdach do portów rozwiązałoby problem przeciążonych TIR-ów rozjeżdżających nasze drogi?

Nieuczciwe praktyki spedytorów i przewoźników opisaliśmy bardzo dokładnie kilka miesięcy temu. Już wówczas pojawiły się głosy, iż rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie obowiązkowego ważenia ciężarówek opuszczających port.

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych przeanalizowało sprawę - także pod kątem systemów funkcjonujących w innych krajach europejskich - i uznało, że rozwiązanie, które mogłoby zlikwidować problem, wprowadzić można w bardzo prosty sposób, bez konieczności zmian o charakterze ustawowym.

Spółki zarządzające polskimi portami są kontrolowane przez Skarb Państwa (w wypadku gdyńskiego portu Skarb Państwa posiada np. ponad 99 proc. udziałów, reszta należy do Gdyni i akcjonariuszy imiennych). W części portów istnieje już także infrastruktura umożliwiająca ważenie.

- Obowiązek ważenia zestawów opuszczających porty można więc wprowadzić za pomocą ministerialnych rozporządzeń oraz zaleceń wydanych w ramach nadzoru właścicielskiego spółkom zarządzającym portami - mówi Tomasz Rejek, prezes zarządu PSPD.

Jego zdaniem na wprowadzeniu takiego rozwiązania skorzystaliby wszyscy. Skarb Państwa oraz miasta portowe mogłyby zaoszczędzić na kosztownych remontach dróg, rozjeżdżanych przez przeładowane TIR-y. Paradoksalnie zyskaliby także przewoźnicy. Ważenie ciężarówek pozwoliłoby na wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji dla tych firm, które przepisów nie łamią.

- Pozwoliłoby także na uniknięcie przez część przewoźników płacenia ogromnych kar. Nie zawsze kierowca wie, że jego zestaw jest przeciążony. Po zważeniu miałby pewność, że nie naraża się na nieprzyjemne konsekwencje - dodaje Rejek.

Dziś TIR-y sprawdzane są tylko "wyrywkowo" przez Pomorską Inspekcję Transportu Drogowego. Z myślą o jej kontrolach miasto przymierza się do instalacji własnych wag przy drogach wyjazdowych z terminalu. Na inwestycję Gdynia chce pozyskać jednak środku z Unii Europejskiej. Trudno więc powiedzieć, kiedy wagi mogłyby się pojawić.

- Listu przewoźników do ministra jeszcze nie czytałem, ale na pewno rozwiązanie systemowe, które pozwalałoby na ważenie wszystkich zestawów opuszczających port, byłoby rozwiązaniem dobrym. Lepszym od wyłapywania nieuczciwych przewoźników na "chybił, trafił" - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Tutaj przeczytać można cały list przewoźników do ministra Cezarego Grabarczyka

Opinie (89) 7 zablokowanych

  • aaaaaaaaa

    Przyszlosc Polski widzę tak, że wzrosnie znaczenie uslug kurierskich i generalnie uslug. Wypecjalizuja sie firmy dysponujace ciagnikami siodlowymi, sluzacymi glownie do dostarczania kontenerow na tory. I dobrze by bylo zdawac sobie z tego sprawe, mam tu na mysli i Ministerstwo Transportu i Infrastruktury, a takze spedytorow, widac to po ilosci zlecen w M&W Spedition glownie od Niemiec Belgii i Holandii

    • 0 0

  • wagi

    ustawić ITD na 24h , przy porcie a sprawa sama się wyjaśni, oczywiście po wyborach

    • 0 0

  • kontenery i wagi

    kontener 40 stopowy a waga 42 tony i jazda w Polskę, a wagi brak , inspekcji brak , po godz.20 jada ciezkie tematy aż milo?

    • 0 0

  • Odwracanie kota ogonem !!! (2)

    Po co ustawiac wagi przed terminalami ? skoro tak czy siak kierowca najpierw wyciągnie z portu jedną 20' podjedzie na depo niedaleko portu gdzie drugi kontener 20' już będzie czekał i tak czy siak będzie przeciążony....Trzeba kłaśc większy nacisk na importerów oraz armatorów..... Plus za podjęcie działan... PSPD mogło by się w końcu zabrac za dobrze znanych nieuczciwych przewoznikow psujących rynek....

    • 10 0

    • ale wyjeżdżając z portu dostanie papier

      na kontenery wywożone z portu. Wszelkie dodane będą poza papierem. Jeśli jednak doładuje i nie przekroczy obc. dop. to poprawnie. Za posługiwanie się fałszywymi papierami - do pierdla!

      • 1 0

    • a co armatorzy mają do tego?

      • 1 1

  • DCT tez

    jest kontrolowane przez Skarb Państwa?

    • 2 0

  • DOSYĆ PRZEŁADOWANYCH SZALEŃCÓW NA DRODZE.

    • 2 0

  • nie zdziwcie się później! (9)

    jw. nie zdziwcie się później jak wszystko zdrożeje w sklepach, bo teraz nieznacznie przekraczając wagę firmy przewozowe biorą niskie opłaty za przewóz .. a gdy będą miał wieść połowę kontenera w to samo miejsce cena będzie 2x... więc i towar na półce sklepowej zdrożeje x2 !!

    • 11 166

    • Bzdura

      Rozumowanie pozbawione logiki. Taka sytuacja miałaby miejsce gdyby cena towaru w 100% składała by się z kosztów transportu.

      • 3 0

    • w Niemczech wożą wg przepisów (1)

      a ceny są tam niższe niż u nas - piwo, czekolada itp itd. a płacą robotnikom więcej za pracę. Ciekawe

      • 34 0

      • Bo u nas musi zarobić prezydent, premier, minister, sekretarka, poseł, jego babcia i jeszcze pół rodziny....

        • 2 3

    • ale przynajmniej będę żył, bo nie wypadnę z drogi z powodu kolein wyjeżdżonyh przez przeładowane TIR!!!!!!

      • 2 0

    • "nie zdziwcie się później jak wszystko zdrożeje w sklepach, bo teraz nieznacznie przekraczając wagę firmy przewozowe biorą niskie opłaty za przewóz .. a gdy będą miał wieść połowę kontenera w to samo miejsce cena będzie 2x. "

      "nieznacznie" to znaczy o połowę za dużo?

      tylko co z tymi, co to "nieznacznie" nie przekraczają wagi, albo "nieznacznie" nie duszą swoich pracowników ponad normę...

      • 8 2

    • A zniszczone drogi to za darmo się naprawia?

      Zapomniałeś, kolego, o kosztach napraw dróg rozjeżdżonych przez ciężarówki przeładowane ponad wszelką miarę. A to idzie z naszych podatków.

      • 24 0

    • Nie za duże ego?

      A koszt zakupu towaru to wg ciebie 0?

      • 10 1

    • pewnie ze zdrozeje ale tylko przez drogie paliwo i system viatol kolego

      to nasze panstwo nam podwyzsza wszystko swoimi bzdurnymi i nierealnymi podwyzkami, czyzbym sie mylił?
      a to zeby jezdzic nieprzeładowanym zestawem jest całkiem dobrym pomysłem, bo jak wjezdzam do portu to zapach spalonych okladzin hamulcow i sprzegla to nie miły zapach, a wymiana tego jest kosztowna, myle sie?

      • 18 0

    • ....

      pie.......e Hipolicie - tyle w temacie.

      • 33 2

  • Może już czas powymieniać tych którym pupska do stołków poprzyrastały i którym się wydaje ,że są nie do zastąpienia !...

    Co wy o wagach mówicie ? - jak nawet estakady nie potrafią właściwie oznakować !!!, decydenci i ci od których to zależy pupy grzeją w Urzędzie nosa z niego nie wytkną w teren nie ruszą to niby skąd mają wiedzieć co się w "terenie" dzieje ? Tak !- tzw. oznakowanie poziome na estakadzie .czyli linie przerywane i ciągłe są żle i w złych miejscach namalowane !!!- nie pozwalają na płynne i bezkolizyjne włączanie się do ruchu wieędżającym na nią !...

    • 1 0

  • A może poprostu któryś z kolesi z ferajny ma już te wagi zafoliowane w piwnicy i poprostu czeka na odpowiedni znak - trzeba

    natłuc piany narobić szumu ,potem niby przetarg czyli- byznes po Polsku !...

    • 0 1

  • Pomysł w dobrym kierunku, ale to za mało. (1)

    Przydałyby się jeszcze wagi na przejściach granicznych itp.
    Trochę wątpię, że ktoś się poważnie zabierze za przeładowane TIRy. A usunięcie ich z dróg zaoszczędziłoby miliardy złotych.

    • 2 0

    • Na granicach są wagi

      Na granicach wschodnich są wagi osiowe i kontrola się odbywa. Cofają przeciążone ciężarówki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane