• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do sprzedaży Lotosu. Spółki z Grupy pod młotek

Robert Kiewlicz
12 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen. Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen.

Zarząd Lotosu przyjął kierunkową akceptację działań wewnątrzorganizacyjnych. Oznacza to przygotowania do spełnienia środków zaradczych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w lipcu 2020 r. To warunek niezbędny do przeprowadzenia fuzji z PKN Orlen. W najbliższym czasie sprzedane mogą zostać aktywa spółek Grupy Lotos.



Co sądzisz o sprzedaży Lotosu Orlenowi?

- W celu zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków planowanej koncentracji dla konkurencji na rynkach prowadzonej działalności, Komisja Europejska wydała zgodę warunkową na koncentrację, to znaczy zgodę uzależnioną od realizacji środków zaradczych, które obejmują zobowiązania o charakterze strukturalnym oraz behawioralnym, odnoszące się do struktury oraz polityki przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji - czytamy w komunikacie Grupy Lotos. - W celu realizacji środków zaradczych powinny zostać zawarte umowy warunkowe zbycia określonych aktywów i spółek z grupy kapitałowej spółki.

Zbycie aktywów i spółek Lotosu



Zbycie aktywów i spółek nastąpi pod warunkiem, że umowy oraz nabywcy zostaną zaakceptowani przez Komisję Europejską oraz dojdzie do przejęcia przez PKN Orlen - bezpośrednio lub pośrednio - kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Realizacja środków zaradczych w obszarze produkcji i sprzedaży hurtowej paliw wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi. Realizacja obydwu wyżej wymienionych działań wymaga szeregu zgód korporacyjnych, w tym zgód Walnego Zgromadzenia Spółki.

Reorganizacja w Grupie Lotos



Wdrożenie ustalonego modelu realizacji środków zaradczych wymaga podjęcia przez Lotos szeregu działań reorganizacyjnych przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli nad spółką przez PKN Orlen obejmujących m. in.:

  • wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do Lotos Asfalt Sp. z.o.o. (której jedynym wspólnikiem jest Lotos)
  • transfer udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotos SA
  • transfer udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale;
  • transfer aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Jazgot PO, ujadanie GW i TVN bo Lotos nie poszedł w rosyjskie ręce jak chciał tusk

    Tusk chciał sprzedać Lotos Putinowi, wtedy pewcy to popierali z gazeta Michnika na czele!!!

    • 8 15

  • A mnie zastanawia jak to jest, że będąc w UE nie możemy dokonać fuzji tylko musimy pytać uni i jeszcze dają nam dość mocne warunki by na to wyrazili zgode. O czyje interesy chodzi?

    • 3 4

  • Może Obajtek ma kwity (1)

    Na prezesa i kierownictwo PiS... inaczej to się kupy nie trzyma...

    • 9 4

    • Trzyma sie trzyma...mieli kwity na Obajtka od samego poczatku..Grunt ,ze Naimski jest dalej w cieniu..

      Dalej Izrael i Amerykanie beda mieli chody jesli ten kret bedzie dalej na stanowisku.To ich czlowiek.Decydent od podpisywania umow na piec amerykanskich elektrowni atomowych....prezesi spolki i staly przychod dla wybranych.

      • 0 0

  • Panie z paliw (2)

    Panie z paliw znają piosenkę o mlotkowym, przywodzi to dobre skojarzenia! Wszystkich powitają serniczkiem, wszak gwarancja zatrudnienia jest do roku 3287! Panie chcą mieć spokój bo 17 kawa tak zakłócana nie smakuje. Poza tym wiosna idzie i panie czekają na adoratora z wiosłem i gaśnica.

    • 5 5

    • O co chodzi z tymi paniami? (1)

      Ciekawość

      • 1 0

      • Zapewne o jakiś poupychanych pociotków i ich rodzin od 1980 roku

        • 0 0

  • O

    E tam nie ma co płakać. Ludzie dajcie spokój. Covid to jest problem.

    • 4 4

  • Mietek (1)

    To nikogo nie interesuje. A co mnie Lotos obchodzi. Przyglądam się temu z rozbawieniem. Chyba tylko spokój zakłóca płacz ludzi Olechnowicza, którzy rozpaczliwie dają tu na forum upust swojej rozpaczy. Sprawia to ze ten temat jest jeszcze zabawniejszy.

    • 7 15

    • A ktoś tam jeszcze został z tej ekipy? Raczej Wąchock i pcim okupuje

      • 6 0

  • Pis postawić przed trybunałem !!! Oni za to odwiedzą za niszczenie dorobku Gdańska i Pomorza.

    • 11 7

  • Przecież Tusk (4)

    chciał sprzedać Rosjanom i dla zwolenników PO to było ok!

    • 9 14

    • Pisowski troglodyto

      • 4 1

    • Niech bedzie. A kiedy to Wam, pisowcom, przestalo przeszkadzac? (2)

      • 1 2

      • Ryży sprzedawal wszystko co Polskie...to był słup chyba? (1)

        • 2 0

        • Niektorych po prostu dziwi, ze gdy niby Tusk chcial sprzedac, to bylo zle, a gdy sprzedaje Kaczynski, to jest dobrze.

          Ale ja tych zdziwionych odsylam do odwiecznej prawdy - gdy nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniadze.

          • 0 1

  • Przynajmniej będzie jeden prezes a nie dwóch.

    • 6 3

  • Widze, ze pełowców ostro boli, ze pis dba o polske (6)

    jak 100% lotosu rosjanom chcieliscie sprzedac to bylo cacy. Jak wam sie nie podoba to oddajcie 500+!

    • 10 21

    • To wytłumacz teraz Obajtka, trollu.

      • 3 2

    • Dajom?

      Dajom, a dżesika i brajanek muszą mieć ubranka. Dej dej wincej, pjeńćset to mało, szubr podrożał i hotdiegi z szabki

      • 3 2

    • Co tam pisowski troglodyto

      • 3 1

    • Trzymajmy sie faktow, a nie zgadywanek co kto chcial.

      A fakty sa takie, ze "pelowcy" rzekomo chcieli, a PiS faktycznie sprzedaje.

      • 6 3

    • Durniu bez szkoly-rozwalanie Lotosu nazywasz dbaniem o Polske???

      • 3 0

    • Nie chce 500+

      Wiec oddaj moje pieniądze, które idą na ten socjalizm, tłumoku bez szkoły

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane